Teknisk fremskridt – Audi A6 Avant e-tron
A6 e-tron er tæt på den bedste Audi nogensinde, og i hvert fald mærkets bedste elbil til dato. Her får du rigeligt med plads, endnu mere rækkevidde og super-komfortable køreegenskaber.
A6 e-tron er tæt på den bedste Audi nogensinde, og i hvert fald mærkets bedste elbil til dato. Her får du rigeligt med plads, endnu mere rækkevidde og super-komfortable køreegenskaber.
Den nye Ford Mustang er mere velkørende end nogensinde. Specielt Dark Horse-udgaven med trackday-lir kører fremragende. Desværre er resten af bilen højrøstet på den ikke-charmerende måde, som gør den svær at tage seriøs.
Ford Ranger Wildtrak er den mest køreglade pickup, vi nogensinde har prøvet. Den er samtidig komfortabel, og har masser af smarte funktioner, der gør den til en god arbejdskammerat. Eneste problem er en tørstig, men kraftig diesel-V6'er.
BMW prøver nu et nyt stød i nyrerne på konkurrenterne, bogstaveligt talt, nemlig med lys. Udover det, er runde former afløst af tysk monolisme, både inde og ude, og det er en god ting. Seks andre gode ting, er, at du kan få den med en hæs og lækker rækkesekser.
Køreglæde i en elbil - ja, hvis det er en Volkswagen ID.3 GTX Performance med adaptiv undervogn. Så får du både til gården og til gaden - for bilen kan virkelig være skarp og også komfortabel. ID.3 GTX stiller tilmed med masser af lækkert udstyr, men den slags koster, og det er desværre GTX'ens største problem.
Sjov og charmerende - sådan opleves Minis nye midterbarn Aceman. og den er hverken ukomfortabel og næsten helt praktisk, men for lille batteri og for stor pris gør den overflødig for langt de fleste.
Volvo EX90 er ikke bare en elektrisk SUV med plads til syv personer - det er den mest komfortable bil, vi har kørt i hele 2024. Fuldstændig tyst og med overlegen komfort. Kan den blive svenskernes nye succes?
Med den nye Renault 5 prøver det franske bilfirma at slå mønt på fortidens succes med sine mange detaljer fra 1970’ernes femmere – og det skal de nok få held med, for den lille elbil kører frisk, ser charmerende ud og har et fint infotainment-system fra Google, som hjælper dig i kabinen.
Audi Q6 e-tron er første model fra mærket på en helt nyudviklet og mere avanceret elbil-platform. Forventningerne er skruet i vejret, men kan Q6 leve op til dem efter 600 kilometers motorvejskørsel - læs med her.
Der er masser af elbiler i familie-størrelsen at vælge mellem - men skal du gå med Tesla Model Y, eller skal du prøve noget helt andet? Vi sætter Peugeot E-3008, Nissan Ariya og Volkswagen ID.4 op mod Model Y. Hvem der vinder, kan du læse her.
Ligger redningen lige foran os - brint i benzinmotorer med samme lyd og samme kræfter, men uden anden udledning end vand? Vi tager et kig på den relativt hidsige Toyota GR Yaris H2 Concept.
Vi stiger ombord i rumskibet Polestar 4 og zapper os selv til Pippi-land i forsøget på at komme ind under huden på den nye elbil, som både er skarpt prissat, og, viser det sig, er en fremragende rejsemakker.
Polestar har fået skyld for at være en drivers car, altså en elbil, der rent faktisk kører dynamisk i en grad, så køreglæden bobler. Så hvordan er det så nu, hvor den har fået flere kræfter og baghjulstræk? Svaret er ikke så oplagt, som man kunne tro.
Sjældent har så stor en elbil kørt så godt. Den enorme Kia EV9 kan fås med lækre kaptajnsstole, plads til seks personer og alskens praktiske løsninger. Men den koster næsten 750.000 kroner. Er den virkelig alle de penge værd?
Hvordan går det, når man propper hele familien, inklusiv den firbenede, i den nye Renault Scenic E-Tech og kører på sommerferie hinsidan langt fra ladestandere. Forbavsende godt - Scenic E-Tech har nemlig både masser af plads, høj komfort og en fremragende rækkevidde.
Volkswagen har lagt et endnu større batteri i ID.7, og selvom batteriet egentlig ikke er nødvendigt, sender en realistisk rækkevidde på over 500 kilometer alle tanker om rækkeviddeangst på porten. ID.7 Pro S er elbilen, der får dig til at glemme alt om problemerne med en elbil.
Nissan har lavet et firehjulstræk til elbiler, så effektivt, at de inviterede os til rally- og iskørsel i Finland i familiebilen Ariya. Og for sammenligningens skyld lidt i SUV’en X-Trail.
Endelig en firehjulstrækker der ikke bare er en en rullende reklame for udeliv. Ineos Grenadier er old school og hårdhudet, og passer lige vel ind i en nødhjælpsorganisation eller en ekspedition igennem bushen. Biltorvet besøger fabrikken, hvor der før blev bygget Smart-biler, og afslører her den danske pris.
Den nye Ford Transit Custom bygger videre på succesen - den kører endnu bedre end nogensinde, og der er endnu mere plads i lastrum og kabine.
Vi kører den opdaterede version af Volkswagen ID. Buzz, hvor største nyhed (hoho) er den lange variant, som tilmed får 86 kWh batteri. Den bedste nyhed er, at alle modeller har fået flere kræfter, flere kilowatt, hurtigere styresystem - og lavere pris. Kort sagt, ID. Buzz er lige blevet endnu mere charmerende.
En lidt tung bremse, elendig skiltegenkendelse og et lidt for smart navi-amlæg er de eneste anker mod at vælge Mercedes' store elektriske luksus-SUV EQE, hvor du føler dig forkælet på hver eneste køretur. Livet bliver tilmed ekstra forsødet da Mercedes forærer dig en AMG-pakke til 160.000 kroner.
Ford har lånt teknikken fra Volkswagen ID.4 til den nye Explorer, som byder på både længere rækkevidde og skarpere køreegenskaber - hovedsageligt på grund af et par særlige dæk. Vi deler en flaske vin med en af eksperterne bag for at blive klogere på Fords måske vigtigste model i dette årti.
Der er mere tiny house end villa og vovse over Volvos seneste model. EX30 er billig, men er den billig nok til at slå konkurrenterne? Det tester vi her.
Specifikationerne på den elektriske G-Klasse er utrolige - den vejer over tre tons, har fire elmotorer, fire gearkasser og næsten 1.200 Nm. Vi kører bilen på landevej og i terrænet i det sydlige Frankrig.
Teslas Cybertruck vejer tre tons og er næsten seks meter lang, men kører til 100 på 2,7 sekunder. Cybertruck’en hører mere hjemme på en anden planet end vores, men Biltorvet har kigget og siddet i den for at finde mening med galskaben.
Den er flot, praktisk og en halv million kroner billigere med ledning – Porsches Cayenne som plugin-Coupé er en ret så kompetent vogn, fri for irriterende bygningsfejl, og så kører den fantastisk.
En Maserati uden buldrende V8'er? Og en egenvægt på næsten 2,5 tons. Med plads til familien - Mamma Mia det lyder jo som helligbrøde, men Maserati Grecale Folgore er faktisk en helstøbt elektrisk SUV.
Skal det være tungt, men grønt, så er der ikke mange muligheder. Nu melder Iveco e-Daily dog sig med helt op til 7,2 tons totalvægt, 3,5 tons på krogen og mulighed for op til 111 kWh batteri. Det virker - du skal bare ikke køre på langfart.
Honda er kendt for den lille livsstilselbil Honda e, men de kan også lave større elbiler – vi har kørt deres første elektriske SUV kaldet e:NY1, og bag det kryptiske navn gemmer sig en hæderlig og nu ret fornuftigt prissat elbil med mange gode løsninger, der dog ikke når helt i mål. Men rækkevidden er decideret i underkanten.
Polestar 4 er klar - uden bagrude, med to koblinger, og det laveste CO2-aftryk nogensinde - og alligevel med fornuftige priser og levering fra efteråret.