Mere rummelig end man skulle tro, mere lækker end man forventer, og mere velkørende end man turde håbe - Kia EV9 er en overordentlig vellykket pakke, men det afspejler prisen desværre også.
Det føles næsten naturstridigt, at en lidt over fem meter lang, næsten 180 centimeter høj og 2,5 tons tung vogn kører så præcist og dejligt, som Kia EV9 gør det. Men det er ikke desto mindre tilfældet. Den er så stor, at det kræver samtaleanlæg at tale med de bagerste personer på trejde sæderække – bogstaveligt talt, for der er faktisk en funktion i menusystemet, kaldet Passagersamtale, til netop det. Aktiveret vil chaufførens stemme ryge ud af højtalerne dernede, så man som en anden pilot, kan fortælle passagerne om turen. Det er en sjov gimmick.
Svensk sommer i fransk favorit – Renault Scenic E-Tech
Dens størrelse kan heller ikke gemmes på p-pladsen, hvor det er sin sag at overskue at få hele skuden hældt ind, trods god kamerahjælp, også fra bakspejlet, der i denne model er en skærm, tilknyttet et kamera bagerst. Spejlet kan også bruges som et normalt spejl. Den enorme elbil sigter tilsyneladende mod at gøre amerikanere glade, og så giver størrelsen lidt mere mening.
Noget andet, som amerikanere nok vil sætte pris på, er de lækre kaptajnstole på midtersædepladsen, som koster 24.999 kroner ekstra i GT-Line-modllen, som er vores testbil. Det skal ligges til grundprisen på 749.000 kroner og giver dig seks siddepladser, hvor du standard har plads til syv venner. I testbilen består midten af bussen således af to selvstændige stole, som kan næsten ligges ned, mens en fodskammel holder fødderne oppe, så du sover bedre. Det er boss.
Køremaskine
Med til at hjælpe søvnen på vej, er, at bilen er ret stille ved alle hastigheder, hvilket er med til at forstærke luksusfornemmelsen. Men den gode undervogn skal også have kredit, hvor man allerede efter få meter kan mærke, der er styr på de fire ben, og det får bilen til at virke langt mindre end den er – faktisk føles den ret let på tå, og selv om affjedringen er behagelig, hverken vugger eller duver den meget.
VW ID.7 Pro S – den perfekte elbil til dig, der ikke vil have elbil
Allerbagerste sæderække kan sagtens rumme voksne, og det endda stadig med et bagagerum på 333 liter. Har du ikke brug for endesæderne får du 828 liter. Adgangen til bagerste sæderække er let, da der er masser af luft mellem de to kaptajnstole i midten. Rundt i kabinen er der strøet rigeligt med kopholdere, aflæggerrum og usb-stik, samt lamper, så man mangler aldrig et sted til sit medbragte skrammel. Et stort panoramaglas, der er ekstraudstyr til 19.999 kroner forstærker rummeligheden.
Man sidder ret op og højt oppe, med masser af luft omkring dig, som i en varevogn. Bortset fra, at det ikke er en varevogn – du er i Range Rover-land og ikke i en Ford Transit.
Ford Transit Custom – stadig håndværkerens ven
Hvor dælen starter man?
I Long Range Performance-versionen, vi tester får, du 384 hestekræfter og firehjulstræk, så den springer frem som en glad hare, og den samlede køreoplevelse får begge mundvige trukket helt op i øjnene.
Mere af det hele – VW ID. Buzz Lang
Betjeningen sker både med knapper og via de sammenbyggede skærme, som både gør det ud for instrumenthus og den obligatoriske skærm ved midterkonsollen. Under skærmen er der skjulte knapper i instrumentbordet og under dem ægte knapper til styring af klimaanlæg. Menusystemet er omfattende, men ok let nok at hitte rundt i – det eneste, som decideret kræver tilvænning, er måden, du starter bilen på.
For den intetanende vil længe lede efter startknappen, der har forputtet sig på håndgearet ved rattet. Knappen sidder skørt nok på siden af stilken. Den øverste del af stilken drejes, alt efter hvilket gear du vælger. Her ville en helt nøglefri betjening være bedre eller en mere traditionel placering af startknappen.
Her er seks elbiler med plads til syv personer
Når du har fået gang i dyret, loves du op til 505 kilometers rækkevidde fra batteriet på hele 99,8 kWh. Da vi overtager vognen, lover den 396 kilometer ved 95 procent. Så der mangler vi jo i runde tal 100 kilometer.
Hovsa, kilometrene forsvandt
Vi kører 243 kilometer, og det trækker 349 kilometer fra tanken ifølge bilen selv. Igen har vi tilsyneladende mistet 100 kilometer. Det kan måske lyde ringe, men alt sammen ligger helt indenfor skiven af, hvad vi erfarer, at man kan forvente af en elbil, når vi også lige husker at fortælle, at disse målinger var mens der var minus syv grader udenfor, så tallet vil være noget tættere på de opgivne tal om sommeren.
Når der skal saftes strøm, lover Kia det kan ske med op til 210 kW, men vi opnåede kun at kysse 150 kW på en 300 kW-lader. Samtidigt måtte vi starte bilen op, for selv om der er lys i skærmene, når man venter i bilen under opladning, så er varmesystemet tilsyneladende slået fra. Ved minus syv grader bliver det derfor hurtigt koldt.
Hongqi E-HS9: El-itær elbil er kinesisk bling bling i millionklassen
Alt i alt har Kia lavet en fantastisk kompetent og stor vogn, der sagtens kan måles med dyre tyskere som Mercedes, BMW og Audi, men til en noget lavere pris. Det sagt, så er der en enkelt kinesisk konkurrent, vi og Kia ikke kan køre udenom. Det er Honqui E-HS9, der både indeholder Audi-dele og ligner en Rolls Royce – altså kinesisk luksus fra øverste hylde, men lige nu kan du samle den op for 449.990 kroner. Det er for en lagerbil, og venter du til lageret er tømt, kommer der ny EU-told på og så render prisen op i 598.937 kroner, hvor mindste model, Kia EV9 Premium, koster 599.900 kroner. Her får du dog kun baghjulstræk og 203 hestekræfter, hvor kineseren byder ind med 435 hestekræfter og firehjulstræk.