Har du brug for syv sæder, er Mercedes EQB en af de få, hvis bilen samtidig skal køre på strøm. Vi tester den faceliftede version og nyder kvaliteten, men prisen og rækkevidden gør livet svært for Mercedesen.
Vejret var ganske anderledes, da vi kørte den faceliftede Mercedes EQB. Midt i august og på svenske eventyrer med hele familien. Faktisk den udvidede familie, for EQB er en af ikke alt for mange elbiler, som kan fås med syv sæder. Så ind blev læsset i alt fire voksne og tre mindre børn. De to mødre var forvist til de allerbagerste sæder. Heromme er der ganske vist også isofix-beslag, men mødrenes vurdering var, at det er svært at montere de mindste børn i autostole deromme, og samtidig umuligt at gøre ret meget ved barnegråd, hvis den først opstår under turen.
Model Y’s kinesiske konkurrent – Xpeng G6
Mødrene måtte altså endnu en gang lide for deres børn – bagerste sæderække er nemlig mere velegnet til en otteårig end en voksen. Udfordringen bliver kun større, hvis der skal sidde nogen på den midterste række. Denne sæderække kan skydes frem og tilbage med et håndtag, men det tager eller giver benplads til bagerste sæderække. Det overordnede antal kvadratmeter gør, at midterrækken må afgive lidt plads. Er der ingen med bagerst, er der rigeligt med benplads på midterste sæderække.
Årets Bil – lever KIA EV3 op til forventningerne?
Adgangen til bagerste sæderække og nedfældningen af sædet for at give adgang, fungerer fint, men du bliver desværre nødt til at have eventuelle autostole væk fra anden sæderække for at kunne skubbe dem frem og give adgang til bagerste sæderække. Så på den praktiske front består EQB, men hvis du skal fragte syv personer dagligt, og de er større end børnehavebørn, så er det ikke sikkert, EQB er det rette valg for dig.
Begrænset rækkevidde
Bag rattet sidder du fortrinligt, men du mærker det ekstra læs tydeligt. Bilen har en egenvægt på 2.095 kg og en lasteevne på 510 kilo, som betyder, at hver person kun højest må veje 72 kilo, og ikke må medbringe andet end tandtråd. Det går fint, hvis der er mange børn med, men med to voksne på de bagerste sæder, mærker man den ekstra vægt i fjedrene, som virker en smule for bløde til den ekstra vægt. Man skulle næsten tro, at de kære tyske ingeniører har prioriteret komfort over evnen til at fragte mange mennesker.
Kia EV9 - stort og velkørende skrummel
Fordelen viser sig så, når du ikke har helt så mange med i bilen. Bilen kører, som du forventer af en Mercedes; blidt, komfortabelt, og det er først over 140 km/t, at du for alvor lægger mærke til vindturbulensen. Kort sagt er der masser af komfort.
Det skyldes ikke mindst, at testbilen stiller med AMG-pakke. Pakken er standard, og vi kører 350-versionen med firehjulstræk og 292 hestekræfter, som gør bilen rigeligt kvik. 100 km/t ekspederes på 6,2 sekunder, som er mere end rigeligt, for EQB er ikke nogen sportsvogn.
Her er seks elbiler med plads til syv personer
Det er nok også det samme, for en af de større minusser ved EQB er dens relativt lille batteri på 66,5 kWh. Til sammenligning har en Renault Scenic E-Tech 87 kWh. Under testugen havde vi et par stræk på motorvej, og til trods for perfekt vejr for elbiler med over 20 grader og pæn kørsel, dog kun med fire personer i bilen og ikke syv, brugte vi 20,5 kWh/100 km. Forbruget i sig selv er ikke alarmerende, men med det forholdsvis lille batteri bliver aktionsradius for lille.
Svensk sommer i fransk favorit – Renault Scenic E-Tech
Vi brugte 67 procent af batteriets kapacitet på at køre 212 kilometer. Havde det været januar, er det ikke sikkert, vi kunne være kommet frem uden et ladestop. EQB straffes ydermere af, at hurtigladningen ikke er højere end 100 kW, og det giver altså et samlet indtryk af en lidt ældre teknologi end mange af konkurrenterne. Heldigvis trækker Mercedes et sidste stik hjem i kabinen.
Mercedes-luksus
Som en del af AMG-udstyret, får du et superlækkert rat, indtræk på sæder, dørsider og oversiden af instrumentbordet i en form for kunst-ruskind med røde syninger, som måske lige er en tand for porno i en familiecontainer, men føles lækkert. Det samme gør samlekvaliteten. Kabinen lever generelt op til forventningerne for en Mercedes, og som en del af faceliftet er den 10,25 tommer skærm i midterkonsollen blevet standard.
Testbilen har tilmed en del ekstraudstyr i form af en Premiumpakke til 56.022 kroner, som har MBUX-styresystemet med augmented reality, så du får en stor pil op på skærmen til at guide dig, når du bruger bilens navigationssystem. Et stort Burmester-anlæg runder luksusoplevelsen af, men der er også for 99.181 kroner ekstraudstyr.
Mercedes har sat priserne ned på EQB fra 517.000 kroner til 458.000 kroner for 350 AMG Line, siden vi testede bilen, men det ændrer ikke på, at du eksempelvis kan få en syvpersoners Peugeot E-5008 for 100.000 kroner mindre med et større 73 kWh batteri. EQB giver masser af Mercedes-køreglæde, og de syv sæder er praktiske, når vennerne fra lilleput-fodboldholdet skal med hjem, men samlet set er EQB ikke det bedste valg for en syvpersoners elbil.