ID.7 med det store 86 kWh batteri er det tætteste du kommer på en elbil uden pjat og bekymringer. Med en rækkevidde på 686 kilometer for stationcar-versionen, får du en komplet elbil uden bagsiderne.

Volkswagen har monteret et større batteri på 86 kWh i ID.7-modellen og kaldt den Pro S. Det var måske ikke ligefrem nødvendigt, fordi det nuværende 77 kWh batteri allerede giver stationcar-udgaven 602 kilometer rækkevidde. Men med det større batteri køber du ikke bare 84 kilometer ekstra rækkevidde og lidt hurtigere ladetider. Du køber også den sidste ro, der manglede for at overbevise dig om, at eldrift faktisk kan fungere på tværs af alle situationer. I bedste tilfælde har du altså op til 686 kilometer rækkevidde og helt op til 705 kilometer i sedanvarianten, og således behøver du aldrig at have rækkeviddeangst igen.

Explorer er Fords nye folkevogn

Det betyder, at du i stedet kan fokusere på alle de andre fordele ID.7 Tourer har sammenlignet med dens nærmeste konkurrent – Passat Variant. Ligesom i fossilbilen har du på bagsædet luksuriøst meget benplads, og sammenlignet med ID.7 sedan slipper du for den ikke nær så skrånende bagende. Det giver ekstra plads til høje personer på bagsædet. Bagagerummet er ikke imponerende stort i forhold til resten af bilen, så medmindre du avler Newfoundlændere, så er de 605 liter mere end nødvendigt til de fleste.  

15 tommer skærm og hjælpsomme Ida

I førersædet kan det drille lidt med støtten til lænden, til trods for vi kører Style S med 14-vejs elektrisk justerbart sæde med massage og køling. Ellers er førerpositionen som alle andre elektriske VW’er. Foran dig har du en lille skærm, som efterhånden er overflødig, fordi Head-up Display med augmented reality er standard fra billigste variant Pro. Her får du alle nødvendige informationer serveret direkte i dit synsfelt. Den 15 tommer store skærm i midterkonsollen har mange muligheder, men er nogenlunde intuitiv, og så har Volkswagen fornyeligt introduceret et stemmebetjent styresystem, som er baseret på ChatGPT, og som Volkswagen har døbt IDA. Det fungerer fint, men er også lidt en gimmick. Måske mulighederne vokser frem, når man bruger bilen mere end en enkelt dag i et fremmed land, som var vores vilkår for denne eksklusive test af varianten.

Langsomste er hurtig nok

Tyske ingeniører fortalte os, at alle modeller har fået nye bøsninger i affjedringen, som skulle give mere komfort på langture. Forskellen er ærligt talt ikke til at mærke, ligesom de ekstra 46 kilo fra det større batteri ikke lader til at forstyrre køreegenskaberne. Fordelen er som med alle elbiler, at vægten er placeret lavt, og med baghjulstræk og et kvikt styretøj, har du oplevelsen af en relativt dynamisk bil. Ikke at den er sporty, men det er muligt at presse bagdækkene med den nye og fremragende 286 hestes elmotor. Kort sagt kører ID.7 både komfortabelt og sikkert.

Træt af Tesla - så prøv VW ID.7

Samtidig med det store batteri, introducerer Volkswagen også en GTX-variant, som får kraftigere og adaptive DCC-støddæmpere og krængningsstabilisatorer. GTX koster 80.000 kroner mere end en Style S, og selvom du får 340 hestekræfter, røde syninger, større anlæg fra Harman Kardon og unikke fælge, virker pengene spildt. Udover at den må trække 1.400 i stedet for 1.200 kilo, er der ikke en egentlig grund til at købe GTX. Den almindelige ID.7 kører godt for hvad den er, og GTX bliver ikke 80.000 kroner mere sjov på en bugtet landevej.

For meget støj

Det er på de lange stræk, ID.7 fungerer bedst til. Affjedringskomforten er høj, og med et moment på 545 Nm, har du kraftoverskud som en diesel-V6’er, og glider nemt og ubesværet afsted. Måske derfor er det særligt irriterende, at Volkswagen lader til at have sparet på isoleringen omkring skærmkasserne: Der er i hvert fald for meget dæk- og vejstøj til at fuldende billedet af en luksusbil – selvom ID.7 kommer tæt på.

Mere af det hele – VW ID. Buzz Lang

En af de behagelige oplevelser er Connected Travel Assist, som er den nyeste variant af Volkswagens adaptive fartpilot og standard i Style. Det nye er, at systemet bruger swarm data, altså data fra andre biler, så din bil eksempelvis lærer fra andre biler, når den passerer en vejstrækning, hvor der mangler vejstriber, som den normalt ville navigere efter. Det fungerer overbevisende, og barnepigen er mindre insisterende end nogle af de systemer, man kan finde hos konkurrerende mærker.

Bedre end Passat?

Reelt er ID.7 Pro S ikke bedre end versionen med det mindre batteri, men den ekstra kapacitet giver en større tryghed, og batteriet kan tilmed lades med 200 kW. Det betyder, at du kan lade 205 kilometer på 10 minutter. På vores 145 kilometers testtur i det svenske landskab omkring Stockholm, hvor vi hovedsageligt kørte (råddent) på landevej, landede vi på et forbrug på 17,2 kWh/100 km, som teoretisk giver en rækkevidde på 500 kilometer, hvis vi kunne bruge hver en elektron i batteriet. Det er vist længere end selv den største diesel-fanatiker kan klare uden en tissepause.

Børnefamiliens ven – Renault Scenic E-Tech Electric

Så hvorfor skal du egentlig tage en Passat Variant over denne? Ja, du får en teoretisk rækkevidde i benzinbilen på over 800 kilometer, og bagagerummet er 690 liter i stedet for 605 liter. Til gengæld skal du betale 649.995 kroner for en Passat R-Line 2,0 TSI med 265 hestekræfter, mens du skal slippe 507.000 kroner for en kvik og veludstyret ID.7 Style S Tourer. Valget virker pludselig ikke så svært, også selvom du ikke gider at have en elbil.