Atto 2 byder på masser af udstyr, men drømmer du om kompakt og elektrisk SUV, så finder du nok ikke lykken her. BYD’s nye model har for lille rækkevidde, langsom ladetid og en træls undervogn.
Når man er en ny kinesisk elbil, står fordommene i kø, og efter præsentationen af den nye BYD Atto 2, er den umiddelbare dom, at den opfylder dem alle. Først og fremmest har modellen et problem med sine køreegenskaber. Bilen er så blød i fjedrene, at bilen nærmest gynger, når et mandfolk sætter sig ind på bagsædet. På de delvist hullede veje i centrum af Madrid er det egentlig en fordel, og den bløde opsætning sluger de fleste ujævnheder. Men når du møder en skarp kant eller farten stiger, så slår ujævnhederne igennem og havner i din bagende. Det er et tegn på dårlig afstemning af undervognen. Når farten stiger, stiger støjen også. Ved 110 km/t hvisler fartvinden højt, ligesom dæk- og vejstøj er tydelig.
BYD Dolphin er funky billig el
Det vil man nok kunne leve med, hvis man skulle, men ligesom støjen viser de alvorlige problemer med køreegenskaberne sig først ved høje hastigheder. Et par hurtige sving med 90-100 km/t på en forladt bjergside får bilen til at virke nervøs i en grad, hvor det hverken føles sjovt eller sikkert at tvinge bilen til opgaven. De høje og bløde fjedre skaber masser af krængning i svingene, og du bliver som chauffør nødt til at behandle bilen som et overfyldt glas vand. Vægtforskydningen må foregå roligt og forsigtigt. På vej ind i et sving, går det sådan set okay, trods de krængende fjedre, men skal du pludselig skifte retning, bliver Atto 2 ustabil.
Man skal jo passe på med at kaste dom efter kun få timer i en bil og på udenlandske veje, så vi ser frem til at teste Atto 2 under hjemlige himmelstrøg. Men førstehåndsindtrykket af køreegenskaberne er altså ikke det bedste.
Kinesisk big brother
En anden fordom om Kina og deres biler er, at elektronikken overvåger os. Sådan er det i alle nye biler, og det er faktisk EU, der er skyldig i den seneste bølge af biplyde. De belemrer dig, hvis du kører bare et par kilometer i timen for hurtigt eller fjerner øjnene fra vejen. Her udmærker Atto 2 sig hverken godt eller dårligt, men vognbaneassistenten, som BYD kalder Intelligent Cruise Control, er umulig på de relativt bugtede spanske motorveje. Bilen overkorrigerer styreudslaget, og systemet må så korrigere den modsatte vej, men igen med for voldsomme bevægelser, der føles som om, de kommer i klumper, mens man har hænderne på rattet. Systemet har tilmed svært ved at finde sin egen bane et par gange, når vi møder afkørsler.
Retro Renault 5 er et køreglad ikon
Den adaptive funktion, som skal holde afstand til de forankørende, har også svært ved at dosere bremserne, og vi oplever flere hårde opbremsninger. Desværre lader det ikke til, at man kan frakoble den ’intelligente’ del og bare køre med adaptiv fartpilot. Man er desværre tvunget til at benytte det rum/sted-udfordrede system, hvis man ikke vil køre uden støtte.
Karaoke og veganerlæder
Kabinen i Atto 2 er overraskende velbygget og veludstyret. Der er ikke nogen overflader på hverken dørsider eller oversiden af instrumentbordet, som har den trælse, hårde og glatte plastikoverflade, som man ofte oplever i billige biler. I stedet er alt lavet i en mere rar gummi og en slags ruskind, mens sæderne er beklædt med veganerlæder, som er standard fra indstigningsmodellen Active. Her får du også panoramatag, adgang til bilen via telefon eller nøglekort, 10,1 tommer roterende multimedieskærm og varmepumpe.
Vi tester Boost-udgaven, som også byder på ratvarme, parkeringssensorer foran og 360 graders kamera, 12,8 tommer skærm og trådløs ladning af telefonen.
Hyundai Inster – billig elbil uden svage sider
Alt sammen fint, men for at gøre de kinesiske fordomme komplet, har bilen indbygget karaoke-system, udviklet i samarbejde med en af de førende karaoke-softwareudviklere. Jo, jo. Til gengæld er pladsen hæderlig på bagsædet, og mine 185 centimeter kan lige være der. Bagagerummet er også godkendt med 400 liters plads.
Bladebatteri og sløv ladehastighed
BYD er stolte over deres Bladebatteri, der bruger litium jernfosfat (LFP) helt uden nikkel eller kobolt. Batteriet skulle ifølge dem selv være mere kompakt, holdbart, og kunne klare ekstreme temperaturer bedre. Garantien på batteriet er også bedre end branchestandarden, så den er otte år eller 200.000 kilometer. For øvrigt byder BYD på en generel garanti på seks år eller 160.000 kilometer, som flere af de etablerede mærker godt kunne lære noget af.
Model Y’s kinesiske konkurrent – Xpeng G6
Batteriet skulle være så solidt, at det kan tåle en særlige søm-test, hvor et søm slås igennem batteriet, uden at det bryder i brand. Faktisk er batteriet en del af den bærende konstruktion og ikke bare en kasse, der monteres i chassiset. Det hjælper på at holde egenvægten nede på relativt lave 1.570 kilo.
Til gengæld er batteriet også kun 45,12 kWh stort. Det giver en lille rækkevidde på 312 kilometer under optimale betingelser, og så kan batteriet tilmed kun hurtiglades med 65 kW, så 10 til 80 procent tager 37 minutter. Ikke godt nok, men senere på året kommer en variant med større batteri og ladetid på 25 minutter. På vores tur så vi et fint forbrug på 17,1 kWh i solskin og ni graders varme.
MG4 er sjov, billig og praktisk – men langtfra perfekt
BYD Atto 2 introduceres i Danmark den 8/9 marts, men den danske importør har endnu ikke de danske priser klar. I Spanien vil billigste model kunne fås fra det, der svarer til 223.716 kroner. Om prisen bliver lavere herhjemme, ved vi ikke, men hvis ikke, så får Atto 2 det hårdt, for det er svært at se igennem de alvorlige fejl, uanset hvor meget de passer på fordommene om kinesiske elbiler.