MAN har opdateret deres mindste model, den ret så store kassevogn TGE Next Level, så den nærmest matcher en personbil i komfort og sikkerhedsudstyr. Det fungerer fint, men det er i det hårde slid, TGE gør sig særligt bemærket.
Efter at have slæbt 50 flyttekasser ind i den faceliftede MAN TGE Next Level mindes jeg, hvorfor modellen fås både med forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk, og hvorfor netop forhjulstrækkeren, som vi tester, er favoritten hos eksempelvis budfirmaer. Her er der nemlig ’kun’ 57 centimeter op og ind i varerummet, mens de øvrige modeller er 15 centimeter højere. Bruger man en af sidedørene, som er bred nok til en europalle, er der indbygget trin i dørsiden, som kan aflaste knæene en smule. Skydedøren i venstre side er for øvrigt ekstraudstyr til 4.495 kroner + moms.
Iveco e-Daily – den tunge dreng tænker grønt
Bagdørene åbnes relativt nemt ud i 270 grader ved at hægte bøjlen til døren af, og så kan de via magnet låses til siden af bilen. Ganske praktisk, men koster 3.248 kroner + moms. Hvad der ikke er så praktisk er, at det ikke er muligt at åbne bagdørene, hvis der sidder en anhænger på trækket. Anhængeren blokerer nemlig for den højre dør, som lukker udover den venstre. Ikke særligt praktisk, men selvfølgelig lige meget, hvis du aldrig kører med trailer.
Komfort som en personbil
Selvom TGE er MAN’s mindste model – firmaet bygger normalt lastbiler og busser – så er den identisk med Volkswagens største model – Crafter. TGE har været på markedet siden 2017, og nu har man altså faceliftet modellen, og her har man prioriteret sikkerhed højt. Blandt standardudstyret finder du nu passagerairbag på alle biler op til 3,5 tons. Det kan virke underligt, men den slags er altså stadig ikke standard i alle af konkurrenterne. Automatisk nødbremse er også standard, sammen med træthedssensor, blind spot sensor og p-sensorer foran og bagi.
FDM: Flere varebiler har så dårlig sikkerhed, at de ikke kan anbefales
Testbilen er udstyret med komfortpakken til 13.820 kroner + moms, som indeholder adaptiv fartpilot med køfunktion og skiltegenkendelse. Den fungerer fremragende, og da hele instrumentbordet ligner det, du finder i en Volkswagen Golf eller ID.4, føler du dig hurtigt hjemme. Læderrattet har samme funktioner, og den 10,4 tommer skærm har både Apple Carplay og alle de andre funktioner, du forventer af en moderne bil.
I førersædet sidder du højt, og med de store ruder er udsynet fremragende. Med i komfortpakken følger et bedre førersæde, som er vægtaffjedret, så de bump bladfjedrene ikke fanger, bliver udjævnet af sædet. Der er tilmed ekstra lyddæmpning af kabinen, så den generelle oplevelse er, at det er nemt og afslappet af køre TGE, selvom den store bil fylder lidt i trafikken.
Det elektriske bud på afveje – på langtur i Ford E-Transit
TGE måler faktisk næsten seks meter, men styretøjet er mere præcist, end man forventer sig af en stor varebil. Ligesom de fleste arbejdsbiler, har TGE bedst af at have noget vægt over bagakslen. Med tomt lastrum kan affjedringen godt virke lidt stiv og skrumlende over ujævnheder. Den 140 hestes dieselmotor på bare to liter virker ivrig i forbindelse med den 8-trins automatgearkasse, og selv med fyldt lastrum og en mindre trailer bagpå virker den oplagt.
Kun for professionelle
Sammenlignet med eksempelvis Ford Transit, er MAN TGE noget dyrere. Men spørger man MAN selv, forklarer de, at de leverer en service rundt om bilen, som normalt kun kendes fra lastbiler. MAN garanterer, at bilen kan komme på værksted indenfor 24 timer i hverdage, og ved nedbrud får du hjælp på stedet, eventuelt erstatningskøretøj eller kompensation. Den slags betyder meget, hvis hele forretningen er baseret på en varebil, der altid skal være på farten for at tjene penge. Så selvom komforten er tæt på personbiler, så er MAN TGE Next Level mest for de professionelle.