ID.3-topmodellen GTX kører mere underholdende, end man kunne forvente, men det er altså ikke en GTI. For GTX kan nemlig også kæle for dig med blød undervogn og lækkert udstyr – så det er en skam, at ikke-GTI’en bliver for dyr for de fleste.
Det er ikke en GTI. Sådan lyder beskeden fra Volkswagens danske pressechef. De hurtige stats lyder da ellers som noget, en sportsvogn i 80’erne ville have været overordentligt stolt af: 326 hestekræfter, 545 Nm,0 til 100 km/t på 5,7 sekunder og baghjulstræk. Men det er ikke 80’erne, og Volkswagen ID.3 GTX er ikke nogen sportsvogn. Alene egenvægten på 2.042 kilo afslører, at vi her har med en elbil at gøre. Meeen, det viser sig hurtigt, at det faktisk er en ret velkørende elbil.
Mini Aceman – det sjove midterbarn
På et par forladte sjællandske sogneveje får elmotoren lov at sluge noget strøm og køre varme i bagdækkene. Pressechefen har ret – køreoplevelsen er langt fra en klassisk forhjulstrukken GTI, for GTX er meget tydeligt baghjulstrukket. De 545 Nm overvinder nemt grebet, og med ESP-systemet i sportsindstillingen bliver der plads til en lille kæk overstyring, der sætter gang i dit eget system og trækker et bredt smil frem i ansigtet.
Retro Renault 5 er et køreglad ikon
Hemmeligheden bag er, at GTX Performance, som topmodellen hedder, stiller med adaptiv undervogn, hvor du kan justere dæmperne fra relativt bløde og behagelige til superfast. I hårdeste setting er der nærmest ingen krængning, og bilen bliver meget kontant. Styretøjet er direkte, men desværre ret syntetisk, så du mangler lidt føling. Det samme kan siges om bremsepedalens følelse – og lidt til. For den er virkelig svampet og helt uden fornemmelse. Det er en skam, for det tager noget af fornøjelsen fra køreoplevelsen, når det er så svært at dosere bremseeffekten. GTX kan sagtens bremse, det er bare svært at regulere alt mellem ingen bremser og fuld katastrofeopbremsning.
Topmodellen
Ligesom de øvrige GTX-modeller er ID.3 GTX først og fremmest en udstyrsvariant. GTX koster fra 369.995 kroner, men du skal vælge GTX Performance, som koster fra 389.995 kroner. Her får du ifølge Volkswagen selv ekstraudstyr med for cirka 70.000 kroner, blandt andet den adaptive undervogn, Harman Kardon-anlæg, el-justerbare sæder med massage, LED-Matrix forlygter og et nyt, større head-up display.
Brint i en benzinmotor – vi ser nærmere på Toyota GR Yaris H2
Fordi undervognen også kan justeres til at blive blødere end den almindelige ID.3, kan GTX Performance forvandle sig til en komfortabel cruiser, der med massivt kraftoverskud og lavt støjniveau kan fragte dig langt uden bekymringer. Det større head-up display fungerer godt, og Volkswagens nye AI til multimediesystemet er også gnidningsfrit, og du kan via stemmestyring eksempelvis skifte mellem køreprogrammerne sport og comfort. Overbevisende.
Større batteri
Ligesom de øvrige modeller får den nye ID.3 GTX også to ekstra kWh lagt til batteriet, så det nu har en nettokapacitet på 79 kWh. Det forøger rækkevidden, så du officielt kan køre 591kilometer i GTX Performance. Samtidig kan det nye batteri klare op til 185 kW hurtigladning, så du kan lade fra 5 til 80 procent på 26 minutter.
Brugt Model 3? Favoritten har flere fejl, end du tror
ID.3 er grundlæggende en fin pakke, og de ting, som drillede i de første år, er for længst væk, specielt med det nye multimediesystem med AI, og bilen er rummelig og praktisk i forhold til sin størrelse. GTX Performance er tilmed en virkelig velkørende elbil, der både kan være sjov og komfortabel. Den er tilmed proppet med udstyr, som gør den lækker. Det er bare en skam, at du kan få rigtig meget anden elbil for knap 400.000 kroner i dag. Og så det jo stadig ikke en rigtig GTI. Den kommer heldigvis, når Volkswagen introducerer den mindre og billigere ID.2 i 2026.