Efter at have besøgt fabrikken i Hambach står det klart; Ineos Grenadier er alt det, den nye Land Rover Defender ikke er. Vi kører bilen, der er bygget til en ekspedition på tværs af Australien eller en redningsmission i Ukraine, og vi kan her afsløre den danske pris.
Lad os lege en leg – hvor mange bilmodeller mon der findes til salg i Danmark, hvor du kan hente dem direkte fra salgslokalet, og uden at pakke andet end tandbørsten kan køre direkte til spidsen af Sydafrika. Indtil nu har svaret været 0, men det kommer til at ændre sig. For Ineos vil lancere deres kantede firehjulstrækker af den gamle skole i Danmark til efteråret.
Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier
Ineos Grenadier hedder den, og helt ærligt så får den den nye Defender til at ligne en civilist, og mens den seneste G-Klasse passer bedst bag en elektrisk port i et herskabeligt villakvarter, passer Grenadier bedst bag et bål på en klippeside i en mørk skov fuld af ulve og grizzlybjørne.
Engelsk storhedsvanvid
Det virker nærmest vanvittigt at starte et nyt bilmærke i dag uden opbakning fra store mærker eller med kinesiske penge i ryggen. Specielt når det faktisk ikke er en elbil, men derimod en firehjulstrækker af den tungeste kaliber. Det er ligesom ikke rigtig tidsånden, men det er ikke desto mindre lige præcis, hvad Sir Jim Ratcliff, en britisk mangemilliardær, som har tjent sin formue i kemiindustrien, har gjort. Han er manden bag Ineos og en stor fan af den originale Land Rover. Faktisk så meget, at han forsøgte at købe rettighederne og produktionsapparatet til den originale Defender, da Land Rover trak stikket på modellen tilbage i 2015. Land Rover var ikke nær så entusiastiske, og sagde nej. Om vi er ude i et ’Ferrucio Lamborghini, der fik nej af Enzo Ferrari-øjeblik’ i historien, kan ikke bekræftes, men i hvert fald besluttede Ratcliff at bygge sin egen benhårde firehjulstrækker.
Den britiske rejsemakker - Land Rover Defender 130
Opgaven gav han til Magna i Østrig, altså det firma, der har bygget Mercedes G-Klasse siden 1979, og som havde et team, der netop var blevet færdige med den seneste generation. Det er derfor, du kan finde mange løsninger på Grenadier, der minder særligt om de to andre biler.
Den elektriske Mercedes G-Klasse knuser alt i terrænet
For at komme under huden på Grenadier, har Biltorvet været en tur i Hambach, en søvnig by i det allerøstligste Frankrig med en kæmpe bilfabrik. Fabrikken blev indviet i 1997 som ’Smartville’, hvor Mercedes producerede Smart-modeller helt op til 2024. Mercedes nåede lige at investere 500 millioner euro i fabrikken for at gøre klar til produktionen af EQB, før Ineos købte det hele og investerede yderligere et par hundrede millioner euro for at gøre klar til produktionen af Grenadier. Selvom det flugter ret dårligt med Jim Ratcliffs Brexit-overbevisninger, giver valget ret god mening. Med Hambach-fabrikken har man fået en færdig pakke, hvor de omkring 1.300 medarbejdere har været vant til at bygge biler i Mercedes-kvalitet, samtidig med at man har kunnet overtage kvalitetssikringen og processer fra Mercedes. Slet ikke dårligt som nystartet bilproducent.
Mere mandskabsvogn end Mercedes
Dermed ikke sagt, at du nødvendigvis tænker Mercedes, når du sætter dig ind i bilen. Langt fra faktisk. På hele testdagen var det svært at lukke højre bagdør for et drillende dørhåndtag, men til bilens forsvar har alle døre to separate gummilister, som slutter bedre tæt for støv og vand – en fordel, hvis du eksempelvis vil på sightseeing til Red Rock i Australien, men det kræver nærmest, at døren smækkes hårdt hver gang.
Efter et par timer på bagsædet på den tyske Autobahn er man ør i hovedet af støjen. Sædet har en stejl vinkel og benpladsen er ikke bedre end på et Ryanair-fly – eller den gamle Defender, som bagsædet minder overraskende meget om. Plastkvaliteten i kabinen minder også mere om noget fra en varevogn end fra en Mercedes.
Muddergris til halvanden million – Ford Bronco Badlands
Det er straks bedre fra førersædet, som kan vække den indre femårige i enhver. Der er lige så mange knapper som i et cockpit – specielt i loftet. Designeren bag bilen, Toby Ecuyer, har nemlig mere erfaring med milliondyre lystyachter end biler. Knapperne ser blæret ud, og de fungerer faktisk godt. I loftet har man placeret de dedikerede offroad-knapper til spær og den dedikerede offroad-mode knap, der skal trykkes på to gange, så man ikke gør det ved en fejl. Den frakobler ESP-systemet sammen med alle de infernalske bip-lydende p-assistenter. Der er også en knap til kørsel i vand. Den frakobler ventilatoren, så den ikke spreder mudder i hele motorrummet. Praktiske foranstaltninger, der viser, at ingeniørerne bag Grenadier faktisk ved, hvad de laver. Der findes også ekstra kontakter, fordi der allerede er trukket ledninger i taget, hvis du nu eksempelvis vil have ekstra lygter monteret. Rimelig fedt, hvis du drømmer om den der tur til Australien, men er nok lidt lige meget på turen ned i Netto.
Listigt mudder
Apropos indkøbsture har folkene fra Ineos inviteret på en tur i en lokal offroadpark, hvor jeg selv kan få en fornemmelse af, hvad Grenadier kan i terrænet. Ligesom hjemme i Danmark, har det fransk/tyske grænseland omkring Lorraine fået rigtig meget vand i foråret, og det har gjort de stejle skrænter glatte som brun sæbe. De mange bakker her på terrænbanen, der før var svære at gå op ad, er nu nærmest umulige at forcere. Men det lader til at skræmme mig mere end bilen, for den kravler bare op ad de lerede og smattede skrænter, til trods for huller i stien, der er store nok til at sluge en Christianiacykel. Det er en af fordelene ved stive aksler, og tilmed er bilen udstyret med tre differentialespær. Alligevel er der kun én gang, hvor vi bruger spærret på bagakslen – udelukkende på grund af undertegnede, som begik en fejl og sad fast.
Toyotas legendariske Land Cruiser får retro-look
Det er muligt, der er visse situationer, hvor den nye Defender med uafhængig luftaffjedring har en fordel, men der vil også være steder, hvor Grenadier og dens vadedybde på 80 centimeter pløjer sig frem takket være sine spær og de 550 Nm fra BMW-dieselmotoren.
Kører som en mellemstor lastbil
En af kritikpunkterne ved Grenadier er et upræcist og slasket styretøj uden den sædvanlige selvoprettelse, man er vant til fra en personbil, men på turen rundt på fabrikken i Hambach går det op for mig hvorfor. Styreboksen ligner den, der sidder på en Land Rover, den er bare halvanden gang så stor. Da jeg bemærker det til Ineos-folkene forklarer de, at den faktisk stammer fra en 7,5 tons lastbil og er produceret af Bosch. Akslerne er også meget større dimensioneret end dem, du finder på en Land Rover, og er for øvrigt bygget af den italienske traktorproducent Carraro, som normalt leverer til John Deere og CLAAS. Spærredifferentialerne er fra Eaton, mens den ottetrins automatgearkasse er fra ZF og findes i alt fra Bentley til Iveco, og uanset om du vil have benzin eller diesel, får du en 3,0-liters rækkesekser fra BMW. Som nystartet bilproducent har det givet mere mening at hente produkter fra underleverandører, end at skulle bruge hundredvis af millioner af euro på at udvikle det selv -og så kan man jo lige så vel bruge de bedste.
Ford Ranger Raptor - rallybilen med lad
Som vi går rundt på fabrikken, er Ineos-repræsentanterne specielt stolte af den måde, bilerne bliver malet på. Det kan umiddelbart lyde en smule pyntesygt, men hvis du nogensinde har været i nærheden af den originale Defender, vil du vide, at den største udfordring med modellen er rust. Så ud over en godstykkelse på op til 3,5 millimeter stål, dyppes rammen først i et elektrisk ledet bad med maling, så man får den bedste dækning. Indvendigt bliver rammen sprøjtet med voks, og så pulverlakeres ydersiden i en af tre farver, du selv vælger. Faktisk er Ineos så selvsikre, at de har sænket en bil 1.300 meter ned i en tysk saltmine, hvor den skal leve resten af sine dage. Stakkels bil.
Kommer til Danmark
Efter en dag i selskab med Grenadier er jeg mere eller mindre omvendt. Efter at have set fabrikken og prøvet bilen i terræn, er det tydeligt, at bilen er udviklet som et terrængående værktøj og ikke bare en marketingøvelse for folk, der godt kan lide at lugte af bål.
Der kunne være et marked for de få professionelle, der har brug for at kunne fragte sig selv og deres værktøj hen over umuligt terræn. Bagi er der plads til en hel europalle mellem hjulkasserne, og en firedørs pickup, som hedder Quartermaster, med 30,5 centimeter længere akselafstand er også på programmet, som du tilmed kan købe uden lad, så du selv kan vælge en opbygning. Begge udgaver må trække 3,5 tons, og fordi bilen er designet til at kunne have en motorcykel monteret på anhængertrækket (et krav fra grundlæggeren Jim Ratccliff), så er kugletrykket designet til 350 kilo. Til sammeligning er det 150 kilo på den nye Defender, så tunge trailere burde være en smal sag for Grenadier.
Om den har nogen relevans for privatkunder i fredelige og flade Danmark, er svært at sige, for Grenadier vil i så fald nok blive bilernes svar på et hundedyrt dykkerur, der kan klare flere hundrede meters dybde, men hvis eneste formål er at være blær overfor vennerne i golfklubben. Og golfklub-segmentet er nok der, Grenadier ender. Når modellen lanceres herhjemme efter sommer, bliver det til en pris på 1.750.000 kroner for en Grenadier Trailmaster med dieselmotor.