Ford Capri er tættere på at være en hån mod ophavet, end det er en genrejsning, men kan du leve med det, får du en af de mest velkørende SUV-elbiler lige nu. Der er dog kun få argumenter for at betale ekstra i forhold til den ligeledes velkørende Ford Explorer.
Capri var en smuk og sportslig Ford i halvfjerdserne, men i 2025 er det en stor, elektrisk SUV. På den måde ligger den sig på linje med Ford Mustang Mach-e, hvor Mustang-navnet er blevet brugt som skiltetuning, og begge biler er da også designet af den samme Philip T. Clark, så på den måde hænger tingene jo lidt sammen.
Badebold på strøm - Mustang Mach E
Phillip har sørget for, at der er nogle få træk fra fortidens Capri, tydeligst ved bagenden, med coupé-stilen og svajet på bagerste siderude, men også et skarpt knæk øverst på forreste siderude, samt en svag antydning af firkantlygter i en nedsænket motorhjelm, mens én af rat-egerne minder om et momorat, dvs, et rat med eger af blankt stål med huller i, som var populært udstyr i sin tid.
Men i realiteten skal Capri sammenlignes med Fords Explorer, og det på samme måde som VW ID.4 skal sammenlignes med ID.5, hvor alle de nævnte i øvrigt deler samme platform.
Alternativ til Tesla? Brugttest af VW ID.4
Speeder er frisk som mentol
Det betyder, at Ford Capri har samme ratgear og en lille skærm, ligesom folkevognene og Explorer. Skøre ting fra VW er også overført, som fx at bagruderne åbnes med de samme knapper som forruderne, ved tryk på en skifteknap, og du skal leve med såkaldte haptiske knapper på rat og til volumen. Det er lidt noget hejs at vænne sig til i dagligdagen, da knapperne ikke altid reagerer.
Elektriske udfordringer – brugttest af Ford Mustang Mach-E
Til gengæld har den arvet samme køreglæde, du får i Explorer, med en præcis styring og den særlige letkørte Ford-feeling, som gør den dejlig forudsigelig, også når du presser den lidt.
Affjedringen er dog overraskende blød, hvor bilen rejser forenden, når du accelerer kraftigt. Det gør du tit, for det er sjovt at have 286 hestekræfter på baghjulene, der afleveres hurtigere end et vejrskifte i januar, og i sportsprogrammet bliver speederen følsom, lidt som mentolpastiller i en colaflaske – den skal doseres forsigtigt.
Pilot klodser bremserne
Menusystemet er ret godt skruet sammen, hvor det som hovedregel er let at finde det, du leder efter, og især glimrer en genvejsknap, der åbner et skærmbillede, hvor du selv kan definere seks kæmpestore knapper, man kan finde i blinde – vi brugte det blandet andet til at slå ESP og den lidt for ivrige laneassist let fra.
Ny Ford Capri – Ford sætter strøm til endnu en legende
En anden lidt for ivrig ting er Lane Centering Assist, du betaler 12.540 kroner ekstra for i en førerassistentpakke, der også indeholder et glimrende head up-display, 360-graders kamera og p-hjælp. Via autopiloten korrigerer systemet for at holde vognen i midten af vejen, så man ikke selv skal styre, og det er sådan set fint nok, især i blæsevejr. Men systemet kan ikke mærke en løs hånd på rattet, og så brokker den sig. Til sidst på en helt absurd overdrevet måde, hvor den lige klodser bremserne et splitsekund. Det bliver man vildt forskrækket over. Hvis du knuger hænderne på rattet, er det intet problem, men fordi den styrer så meget hele tiden, bliver du træt af at enten følge bevægelserne eller ubevidst at modvirke dem, så vi valgte ikke at bruge systemet.
Baghjulene er nok
Testbilen er midterbarnet med et batteri på 77 kWh, der giver en teoretisk rækkevidde på 598 km for Premium-versionen, der har en startpris på 379.990 kroner, hvor en billigere variant, Select, koster 364.990 kroner. Prisforskellen på 15.000 kroner giver dig et B&O-anlæg, større hjul, kunstlæder på sæder, Matrixlygter og pornolys i kabinen, men ellers er Select en imponerende fuldfed pakke, hvor du får nærmest alt tænkeligt udstyr – endda massage i førersædet. Lige bortset fra en varmepumpe, du skal betale 8.325 kroner ekstra for, også i Premium.
Svensk sommer i fransk favorit – Renault Scenic E-Tech
Prisen for Capri starter dog helt nede ved 319.990 kroner for en Select med 170 hestekræfter og et batteri på 52 kWh, opgivet til at række 393 kilometer. Der findes også en firehjulstrukket version med 340 hestekræfter og lidt større batteri på 79 kW, du kan samle op for kun 20.000 kroner mere end testbilen.
Det kan lyde som et godt Biltorvet-tilbud, også hvis man tænker på kedelige ting som værditab og gensalgsværdi, men vi savnede aldrig, som i aldrig flere kræfter i testbilen. Det er lidt som at bestille ekstra tomat i sin ketchup, det gør ikke den store forskel.
Brugt Tesla Model 3? Favoritten har flere fejl, end du tror
Trækket er alt rigeligt i alle discipliner, selv på is og sne, og mudrede grusveje, og den må i øvrigt kun trække 200 kilo mere, i alt max 1400 kilo på krogen, så her giver firehjulstrækket heller ikke mening. Bevares, du skærer et sekund af 0-100 km/t-tiden, men om det tager 6,4 sekunder eller 5,3 for at flytte de 2,1 tons stål er nok det samme i dagligdagen.
Kong Vinter er en strømtyv
Plads er der rigeligt af, hvor bagsædet fint rummer et par voksne, og ynder du at hente dåseøl og matadormixspande i Tyskland, vil du elske, at bagagerummet er 100 liter større end søsterbilen Explorer med sine 572 liter. Men lige som sine søsterbiler er der ingen frunk foran.
Det er jo en elbil, som praler med 600 kilometer i runde tal, men det holder slet ikke vand i vinterens kulde, og helt galt går det, når du ovenikøbet er så fræk at køre lange ture på motorvej. Vi havde under 400 kilometer til rådighed ved fuld tank og målte under de forhold et snit lige under 25 kWh/100 km, hvilket er højt. Til bilens forsvar ligger gennemsnittet målt over ca. 2.500 kilometer på 20,7 kWh/100 km. Det er en fin værdi, men ikke hvis du forventede at ramme den teoretiske værdi, der er opgivet til 14,6 kWh/100 km. I parentes bemærket er dette ikke en særskilt kritik af Capri, da alle elbiler er hæmningsløst tørstige om vinteren.
Den maksimale ladehastighed er teoretisk på 135 kW, hvilket kræver batteriet opvarmes på kolde dage. Det kan man selv sætte i sving via menusystemet, men vi blev overraskede over, at det kan tage over 40 minutter.
Stortest: Model Y eller en af konkurrenterne
Til gengæld holder den næsten den lovede ladehastighed– vi peekede på 134 kW og det med en forholdsvis flad ladekurve, som betyder, at den lader med mange kilowatt i hele ladeperioden, hvilket ikke alle elbiler klarer, så det er jo flot. Ladekurven dykker dog kraftigt ved 80 procent, men regn med at det tager cirka en halv time at komme fra 20 til 80 procent.
Dumt og dyrt navn
Vi kan ikke undgå at sammenligne prisen med Exploreren, da de har helt samme specifikationer og i runde tal smider du 20.000 kroner mere for samme variant og udstyr i en Capri. For de penge får du mere plads i bagagerummet og et anderledes design, og det er cirka det.
Explorer er Fords nye folkevogn
Nå, ja, og så glæden ved at køre Capri-navnet, men det trækker jo nærmest ned i vores øjne. Men isoleret set hører Capri til oppe i toppen af de sjoveste og velkørende og samtidigt praktiske elbiler, vi har kørt, og det kan jo også noget.