Lige siden den første X3 i 2007 har BMW ramt plet med proportionerne – kassevognen har alle dage set og været kraftfuld, rummelig og sportslig på samme tid. Det ændrer fjerde generation ikke på, hvor alt er blevet forbedret, uden man har pillet ved grundtonen.
Lad os tage fat i de famøse nyrer først, som jo kendetegner BMW sammen med det runde blå-hvide logo. En overgang kunne de ikke blive store nok, se bare 4-serien eller elbilen i7. Men i den nye X3, som jo er en høj, firkantet bil, har man ramt størrelsen på nyrerne godt, selv om de er noget større end forgængeren, og som noget nyt kan oplyses indirekte med LED’er. Samtidigt er designet i grillen anderledes, hvor en del af lamellerne er på skrå, undtaget på M-topmodellerne. Så kan alle jo også med det samme se, om du er en fattignumse eller ej.
Mere bøf
Ellers er X3 i runde tal blevet tre centimeter bredere, længere og lavere, så den er mere bøffet at se på, mens designet følger en ny strategi fra BMW, som de kalder monolitisk. Det er en samlende betegnelse for mere kantede og rene linjer. Konkret er der ingen reel bagkofanger, ingen plastik omkring skærme eller pyntelister på fx døre, mens der også er ryddet ud i ornamenterne i kabinen. De mere kantede linjer klæder vognen, og det er jo lækker Ikea i øjnene af en Skandinav, selv om de fleste af de 3,5 millioner X3’ere, som er lavet over de sidste 20 år, faktisk afsættes i USA – det gælder for 41 procent.
De ekstra centimeter har givet lidt mere benplads, og bagagerummet er vokset 20 liter til 570 liter, men man skal trække 110 liter fra på pluginversionerne.
Audi Q6 e-tron – tyskernes supertekniker er en smule undervældende
Vi er inviteret til München af BMW for at teste den nye vogn, og nej, ikke i en iX-elbilsversion, da kommende elbiler får deres egen platform, kaldet Neu Klasse. Den nye X3 er bygget på samme platform som den gamle, men gjort stivere og med en forbedret undervogn. Vi får lov at køre yderpunkterne, en M50 med en vidunderlig sekscylindret benziner og indstigningsmodellen en 20 xDrive 2,0’er mildhybrid.
89 kilometers eldrift
Kun én af de to modeller kommer til Danmark, det er topmodellen M50, mens indstigningsmodellen herhjemme bliver X3 30e xDrive-pluginhybrid, hvor systemydelsen er 299 hestekræfter, fordelt med 190 benzinkræfter og 184 el-heste, der fungerer i op til 89 kilometer. Batteriet er på 19,7 kWh og kan lades op på to timer via en 11 kWh-forbindelse. Prisen for BMW X3 30e xDrive Connected starter ved 733.017 kroner inklusive M Sportspakken, som den hvide bil på billederne er udstyret med.
Kan den gentage succesen? Volvo EX90 er lækker
M Sport-pakken giver dig rat- og sædevarme, lækre sportssæder, lidt fastere undervogn, udvidet fartpilot og en masse M-designhalløj.
Plugin’en er dog ikke klar på vores prøvekørsel, så vi tester 20 xDrive, hvor benzineren er den samme, dog koblet med et 48 volt-mildhybridsystem, for at spare på dråberne og give 18 hestekræfter mere, så den lagerføres med i alt 208 heste.
Man sidder fremragende, rattet er tykt og lille, uden at være for tykt og den høje vogn giver et godt overblik.
Kabinen er renset for knapper, men der er stadig en del i midterkonsollen, hvor du kan bladre i menuen med et drejehjul eller bruge genvejsknapper fx til volumen og navigation. Midterkonsolknapperne er lidt dumme, da man skal trykke hårdt, før de vågner, men man kan med fordel snakke sig frem til menupunkterne, via stemmestyring for det fungerer faktisk udmærket.
Forpustet firecylindret
Menusystemet er baseret på et Android-system og er nyeste generation 9. Det er let nok at hitte rundt i, men vi savnede at kunne styre fartpilotens afstand til den forankørende – eller også lå funktionen blot så begravet, at vi ikke kunne skovle den frem.
Stortest: Model Y eller en af konkurrenterne
BMW’s advarselssystemer, som fx fart- og vejstribeoverskridelser er fornuftig tøjlet, forstået på den måde, at de aldrig virkede indgribende eller støjende.
Det første man ligger mærke til, er hvor stille vognen er, og hvor uendelig letkørt den føles. Den er også vildt komfortabel, og giver en lyst til at køre i mange timer.
Men det er vist en god idé, at BMW’s indgangsbil er plugin’en i Danmark, for man savner ekstra sovs til kartoflerne med de 190hestekræfter. Ofte må man træde speederen helt i bund, når man skal fra land ved fx et lyskryds eller motorvejstilkørsel for at få vognen til at rykke sig, som man forventer af en BMW. Den mangler lårmuskler, trods sine 330 Nm, der faktisk er klar allerede nede ved 1.500 o/m.
Brugttest VW ID.4 - solid vogn med sort skygge
I virkeligheden er det ros til BMW’s undervogn og styretøj, som begge har fået en optimerende overhaling på de nye modeller. Man bliver nemlig hurtigt så tryg ved vognens opførsel, at man får lyst til at lege, men her bliver den lille motor altså hurtig forpustet.
Bad i glæde
Køreglæde kan man til gengæld tage bad i med den sekscylindrede M50-model. Rækkesekseren har den helt rigtige sprøde lyd, og de 398 hestekræfter er altid klar, fx til at sende dig fra 0-100 på 4,6 sekunder. Samtidig er undervognen mere fast, hvilket får SUV’en til at opføre sig som en langt mindre og agil vogn. Vi kørte på alt fra smalle, svingene landeveje over by til motorvej og bemærkede ingen sorte pletter i køreegenskaberne, tværtimod var det lidt svært at overlade rattet til næste motorjournalist i køen.
Du får dog også lov at betale for at køre på businessclass – helt præcis starter priserne på 1.273.711 kroner for den vildeste Bimmer X3, men det er så inklusive lys i nyrerne, som BMW kalder Iconic Glow.
Kia EV9 - stort og velkørende skrummel
Det kan du også tilkøbe i plugin’en via en M Sport Pro Pakke til 38.085 kroner, der også inkluderer malede bremsekalibre og M-sikkerhedsseler blandt andet.
Et andet stykke ekstraudstyr er anhængertrækket, som koster 22.460 kroner eller 26.414 kroner på M50, hvis det skal være elektrisk svingbart, hvor samme elektronik på plugin’en trækker hele 39.186 kroner ud af din pung. Begge biler må slæbe to tons.
M50 føles med de ekstra kræfter og fastere undervogn, samt røsten af de seks ben, som i en anden liga end den lille benziner, så det er heldigt at skattefordelen ved en plugin-hybrid gør, at BMW kun tager 30e XDrive Plugin’en hjem, hvor du i runde tal kan nyde 100 hestekræfter ekstra fra elmotoren. Om det er nok til, at du så bør spare den halve million op til topmodellens 1.273.711 mio. kr., kræver en særskilt test at afgøre.