Skal du vælge den allestedsnærværende Tesla Model Y, den nye Peugeot e-3008, den forsagte VW ID.4 eller Nissans Ariya. Vi forsøger at give et svar.

Familien har brug for en ny bil. Den skal køre på strøm og have plads til det hele. Så gør lige som over 6.000 andre danskere i år, og køb en Tesla Model Y. Du får sindssygt meget for pengene og en overlegen lade-teknologi. Men hvad nu, hvis du gerne vil skille dig ud, eller du bare ikke gider støtte Elon Musk og hans seneste påhit? Heldigvis er der efterhånden en bred vifte af andre modeller i samme klasse, og vi har her samlet tre konkurrenter, hvor vi fremhæver hver bils fordele og ulemper, så du selv kan beslutte dig på et (mere) kvalificeret grundlag.

Hvor godt holder et Tesla-batteri?

Og lad os da bare starte med kæmpesuccesen, Tesla Model Y, der sidste år solgte flere biler på verdensplan end Toyota Corolla. Blandt fordelene er først og fremmest prisen. Man fristes næsten til at kalde den dagsprisen, for den er gået op og ned, men pt koster en Model Y fra 329.990 kroner med baghjulstræk og 455 kilometer rækkevidde og et 57,5 kWh stort batteri. Testbilen er en Long Range Rear Wheel Drive med 340 hestekræfter og et 75 kWh stort batteri, 600 kilometer rækkevidde, som koster 349.990 kroner. Det gør den til testens billigste bil, som den står her. Og det i sig selv er jo et overordentligt godt salgsargument, men det kunne du også læse dig til på nettet.

Du ved måske også, at Model Y er ekstremt rummelig. Bagagerummet er stort, og fjerner du gulvet, er der et dybt hul, som udvider bagagerummet endnu mere. I alt er der 854 liter i bagagerummet. Bagsædet er bestemt også godkendt, når det kommer til pladsen.

Tesla Model Y - solid som brugtkøb

Hvis vi fortsætter de rosende ord, så kan Model Y hurtiglade med op til 250 kW, og har et officielt forbrug på 15,5 kWh/100 km. På vores lille testrute kørte den 17,7 kWh/100 km, som var lavere end nogle af konkurrenterne, så du får altså en bil, der er bedre på alle parametre, når det kommer til ’el’-delen af elbilen. Men hvad med resten af bilen?

Tom øldåse

Allerede fra du sætter dig ind, kan du mærke, at der er en grund til, at Tesla kan sælge så meget teknik, så billigt. Kvaliteten i materialerne matcher ikke de tre andre, og den føles simpelthen billigere. Støjdæmpningen er også dårligere, i en grad hvor man får fornemmelsen af at sidde i en stor, tom øldåse. Den fornemmelse bliver forstærket af den stive og ukomfortabel affjedring, som giver en urolig kørsel på testruten med ujævne landeveje. Sidste kritikpunkt er, at Teslas autopilot, til forskel fra eksempelvis VW’s Travel Assist, ikke kan genkende byskilte og sætte farten ned fra landevej til by på samme testrute.

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Delkonklusionen for Model Y er altså, at du skal vælge den, hvis du vil have den bedste elbil, men vil du have den bedste bil, findes der bedre alternativer.

Japansk omsorg

Nissans elbil har ikke helt formået at sparke sig op i toppen af salgslisterne endnu. Det er til trods for, at man får både et rigtig stort batteri på 87 kWh, en rækkevidde på 498 kilometer, og en frapris på 344.900 kroner. Testbilen er en Evolve+ til 516.738 kroner, som har firehjulstræk, 388 hestekræfter og er læsset med udstyr. Så det er måske ikke overraskende, at den også byder på testens mest lækre og indbydende kabine. Der er lækker, blå velour på flere overflader, lædersæder og et imiteret træpanel, hvor de trykfølsomme knapper først kommer til syne, når bilen aktiveres. Kort sagt føler man sig hurtigt velkommen, selvom man sidder lidt for højt i sædet. 

Nissan Ariya til firehjulsfest i Finland

Både midterkonsollens rum og et ekstra handskerum under skærmen er elbetjent. Den slags kan få en otteårig til at måbe, men føles lidt som svaret på et spørgsmål, ingen har stillet. Bagagerummet rummer 415 liter eller det halve af Tesla’en og selvom det ikke helt opleves så slemt i virkeligheden, er Nissan Ariya ikke den mest praktiske i testen.

Hurtig og langsom ladning

Affjedringen virker også til at have en smule udfordringer ved at håndtere de ujævne landeveje gennem skoven på vores testrute. Det er som om fjedrene ikke formår at presse hjulene hurtigt nok ned i ujævnheder, og det giver så en lidt svævende, urolig kørsel. Til hverdag betyder det dog ikke det store, til gengæld er der en del dækstøj i kabinen, som trækker det ellers gode indtryk ned.

Svensk sommer i fransk favorit – Renault Scenic E-Tech

Onboard-laderen kan tage op til 22 kW, så man kan lade bilen fra 10 til 100 procent på fem timer, men til gengæld kan Ariya kun hurtiglade med 130 kW. Det er ikke så imponerende i denne forsamling, og 20 til 80 procent tager 40 minutter under optimale betingelser. Ariya er også den bil, der bruger mest strøm på vores testtur, 21,7 kWh, som nok skyldes firehjulstrækket.

Ariya er altså en på mange måder lækker og komfortabel bil, men det skal man også betale ekstra for. Det er oplagt at overveje en variant uden firehjulstræk, for at spare penge.    

Ny franskmand

Peugeot E-3008 er den nyeste model i klassekampen, bygget på en helt ny platform fra Stellantis-gruppen. I den forbindelse er 3008 gået fra at være en lidt kluntet familiebil til at blive en af de meget moderne bastarder, der blander crossover og coupé i et ælte. Modellen ser moderne og mindre gumpetung ud, og det giver samtidig bedre plads til E-5008, som er bygget på samme teknik, men har plads til syv personer.

E-3008 stiller med testens mindste batteri på 73 kWh, men har alligevel en fornuftig officiel rækkevidde på 520 kilometer, og som kan hurtiglades med op til 160 kW. Under testen brugte bilen 19,2 kWh/100 km. Et 98 kWh stort batteri kommer til senere. Elmotoren trækker på forhjulene med 210 hestekræfter, og E-3008 virker klart langsommere end konkurrenterne, hvilket også understreges af 0 til 100-tiden på 8,8 sekunder. Til sammenligning bruger Teslaen kun 5,9 sekunder på samme øvelse.

Det stemmer heldigvis godt overens med undervognen, der er blødt sat op. Det giver nogle komfortable og relativt dovne køreegenskaber, så E-3008 virker ikke ligefrem ivrig efter at skifte retning eller køre dynamisk, men man bliver til gengæld belønnet med en rolig og afslappet køretur. Peugeot’en byder på testens mest støjsvage kabine. Det er alt sammen rart, og kabinen ser tilmed appetitlig ud med en blanding af futurisme og minimalisme. Den ekstra trykfølsomme skærm, der styrer bilens funktioner, ser dog smartere ud, end den er, eller også kræver den bare mere tilvænning, end vi havde tid til. Sæderne er lækre, bløde og holder en godt fast, og flere overflader er beklædt med stof, som ret godt skjuler, at plastkvaliteten under ikke er fantastisk.

Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024

Det lille, tykke rat er efterhånden en Peugeot-signatur. Men det mangler justeringsmuligheder, så jeg kan ikke få det langt nok ud mod mig selv, og må derfor rykke sædet tættere på med det resultat, at mine ben bøjer for meget. Selve rattet er også for tykt, så man bliver træt i hænderne af at holde fast i det.

Vi tester topmodellen GT, som blandt har adaptiv fartpilot, men systemet kan ikke finde ud af, at man passerer byskilte og derefter justere farten til det. Billigste udgave hedder Allure og koster fra 329.990 kroner, mens testbilen koster fra 359.990 kroner. Det gør E-3008 lidt billigere end eksempelvis Volkswagen ID.4, og designet og kabinen vil helt sikkert tiltale nogen.

Vinderen

Hver af de fire biler kunne sådan set vinde, alt efter hvilke kriterier, der opstilles, men efter vores kriterier, er det altså Volkswagen ID.4, der vinder. Den opdaterede motor har 286 hestekræfter, som gør den næsten lige så frisk som Tesla’en, og undervognen rammer nok det bedst kompromis af alle fire testbiler her. De mange trærødder og huller i skovvejen bliver absorberet og udjævnet af den ret bløde undervogn. Bagsiden er, at ID.4 ikke virker særligt let på tå, og den har også en svampet bremsepedal, alligevel er den testens mest komfortable også takket være et relativt lavt støjniveau.

Explorer er Fords nye folkevogn

Kabinen er rummelig og med masser af lys. Man sidder godt på bagsædet, og bagagerummet er regulært med plads til 543 liter, som er rigeligt til de fleste, selvom om man savner et frunk til eksempelvis ladekabler. Samlekvaliteten og holdbarheden i kabinen virker bedre end i Model Y, men kvaliteten af materialerne virker samtidig billigere end i hvert fald Peugeot’en og Nissan’en. Man sidder godt, og der er ikke så meget pjat i betjeningen af bilen, så man skal eksempelvis ikke ind i undermenuer for at justere rat eller sidespejle.

Stor hjælp

ID.4 har testens bedste fartpilot. Volkswagen kalder systemet Travel Assist, og det er kun standard på udstyrsvarianten Style, men det virker markant bedre end nogen af de andre konkurrenter i vores test. Systemet støtter uden at overtage styringen, og lader til at være mere opmærksomt eller i hvert fald at have bedre informationer om området, som eksemplificeres ved, at bilen tager farten af, allerede inden bilen kan nå at læse byskilte, fordi det er koblet op på navigationen.

Testbilen stiller med et 77 kWh stort batteri, et officielt forbrug på 16,2 kWh/100 km og en rækkevidde på 560 kilometer. Batteriet kan hurtiglades med op til 175 kW, og i testen var ID.4 næstmest sparsommelig med et forbrug på 18,2 kWh/100 km, som er ganske fint.

Brugttest VW ID.4 - solid vogn med sort skygge

Største minus ved ID.4 er faktisk prisen. Den starter ved lave 314.995 kroner, men her får du kun 52 kWh batteri og 170 hestekræfter, mens du skal helt op i Style for at få stort batteri, 286 heste og Travel Assist, og så må du smide 379.995 kroner. Det er 30.000 kroner mere end Model Y, som slår ID.4 på lavt forbrug, ladetid og plads, men ID.4 er langt mere komfortabel, og er hverken strømslugende eller trang, så du får den mest komplette pakke i ID.4.