Q6 e-tron er Audis første model på den nye, avancerede og elektrisk PPE-platform, så forventningerne er skruet højt op, da vi peger næsen mod Årets Bil og 600 kilometers motorvejskørsel.

Q6 er Audis nye vidunderbarn – eller for at være mere præcis – platformen under er det fineste, VW-koncernen kan byde på netop nu, når det kommer til elbiler. Så altså intet pres. PPE er en forkortelse for Premium Platform Electric, og samme platform finder du i den nye Porsche Macan, og den kommende Audi A6 e-tron, så på alle leder og kanter har man pudset, slebet og optimeret for at skabe den mest effektive elbil. Du kan læse meget mere om den tekniske forædling her. Men i denne artikel fokuserer vi på, hvordan Q6 er på langtur. Bilen blev nemlig indlagt til at transportere os til den indledende del af Årets Bil ved Jyllandsringen. Det er en tur på 300 kilometer hver vej, så oplagt til at teste, om ingeniørernes nørderier har givet pote.

Højt forbrug, men fin ladekurve

På vejen fra Sjælland var det småregnende, og et kvikt marchtempo mod broen, kombineret med mange kilometer med 80 km/t’s begrænsning efter Vejle, betød, at vi så et relativt højt forbrug på 24,1 kWh/100 km. De 298,5 kilometer resulterede i at vi brugte 76 procent af batteriets kapacitet. På vejen tilbage så vi halvvejs et lavere forbrug på 22,5 kWh/100 km, men det var før strækket efter Storebæltsbroen, hvor der er 130 km/t. I alt kørte vi 743 kilometer i testugen med et blandet forbrug på 23,5 kWh/100 km, som ikke er rigtig imponerende. Q6 skal officielt køre ned til 16,6 kWh/100 km, og testbilen med udstyr er opgivet til 18,1 kWh/100 km, som er langt fra vores forbrug.

Brugt Model 3? Favoritten har flere fejl, end du tror

Så er det jo godt, at testbilen er udstyret med det store batter med en nettokapacitet på 94,9 kWh. Officielt giver det op til 640 kilometer, og for testbilen – Q6 Progress plus e-tron Performance - 589 kilometer, men med vores forbrug ville vi kun kunne køre lige omkring 400 kilometer på en opladning, hvis man udnyttede alle 100 procent.

Det er de færreste, der har blære til at køre mere end 300 kilometer i ét hug, og takket være flere nye løsninger, lader testbilen op til 260 kW, og så har ingeniørerne arbejdet på at få den fladeste ladekurve. Vi satte bilen til en 280 kW-lader, som dog meldte fejl kort efter, men ikke på grund af bilen. Senere prøvede vi en 300 kW Clever-lader, som desværre skulle deles med en Tesla Model Y, så den maksimale effekt faldt til 150 kW.

Stortest: Model Y eller en af konkurrenterne

Batteriet var på 18 procent, men vi forvarmede alligevel batteriet i de 7,5 minutter, det tog at køre over til laderen. Efter at have sat stikket i, fløj effekten hurtigt op til 149 kW, og lå der stabilt de næsten 15 minutter. Efter 17 minutter var effekten faldet til 125 kW, og efter 22 minutter havde vi ’tanket’ 50 kW, så ladningen var steget fra 18 til 70 procent. Som en kuriositet indhentede Q6’eren faktisk Model Y’eren, som allerede sad i stikket, da vi ankom. Da Q6 var på 26 procent, var Model Y på 35 procent, men ladede kun med 130 kW, mens Q6 ladede med 149 kW. Da Q6 nåede 68 procent, var Model Y kun på 69 procent, og ladede med 69 kW, mens Q6 stadig ladede med 125 kW. Det skal dog nævnes, at det ikke var en kontrolleret test, og vi ved ikke, om Model Y’eren havde et meget slidt batteri. Uagtet så lader Q6 rigtig fint.   

Ikke meget større end lillebroren

En af de få problemer, jeg har med Q6, er, at den simpelthen ligner Q4 for meget. Det gælder både udvendigt og indvendigt. Visuelt er den største forskel udefra, at Q6 har fire separate forlygter, mens Q4 kun har to, men faktisk er den 19 centimeter længere og syv centimeter bredere, hvilket man mærker i et snævert p-huse. Det er ikke fordi pladsen indvendig er overdådig. Man sidder godt på bagsædet, som til forskel fra mange andre elbiler har en siddehynde, der giver god støtte til bagsiden af låret. Både benplads og plads til hovedet for højere personer er godkendt, men du skal ikke vælge Q6 over Q4 på grund af pladsen, for så stor forskel er der ikke. Heller ikke for bagagerummet – Q6 klarer seks liter mere, så 526 liter i alt, men har til gengæld et 64 liter stort frunk, som kan tage eksempelvis ladekabler.

Mercedes-Benz EQE SUV er lydløs luksus

Fin langtursvogn

Fra førersædet er du nærmest pakket ind i skærme. Foran dig har du det, der ligner én aflang, buet skærm, men reelt får du et 11,9 tommer instrumenthus, mens skærmen i midterkonsollen er en 14,5 tommer trykfølsom skærm. Til højre, ovre ved passagersædet, er en tredje skærm på 10,9 tommer, som viser ting som bilens hastighed, musik og navigation. Om det egentlig har nogen gavnlig effekt, eller om det bare er lir, der skal slå de kinesiske konkurrenter på tech, er ikke til at sige. De to øvrige skærme er mere vinklet mod føreren, men den tredje skærm er lidt svaret på et spørgsmål, de færreste har stillet.

Polestar 4 i Pippi-land

Selve layoutet og kvaliteten i kabinen er ren Audi – lækker og funktionel. Støjdæmpningen er fin, og man sidder godt i sæderne, så det er slet ikke noget problem at køre 300 kilometer i stræk. Q6 er en fin langtursbil. Det er dog værd at bemærke, at fartpiloten sammenlignet med andre er relativt simpel. Den justerer ikke farten via vejskilte, og styrer først, hvis du er på vej ud over striberne. Vil du nærmere en selvkørende funktion, skal du op i Ultra-varianten, hvor ’adaptiv kørselsassistent plus’ er standard. Til gengæld skal fartpiloten roses for, at den tillader at køre ret tæt på den forankørende – selvfølgelig ikke så tæt, at det er farligt, men tæt nok til, at du ikke behøver at skifte bane for at undgå, at bilen abrupt sætter farten ned.

Stiv S Line

Der findes flere argumenter for at betale de ekstra cirka 55.000 kroner ekstra for Ultra-varianten. Plus-varianten får nemlig en 25 millimeter lavere undervogn, som alt andet lige giver en mere fast affjedring. Det er ikke det, Q6 har mest brug for. For den relativt store SUV, bliver aldrig direkte let på tå eller dynamisk at køre kvikt i. Der er for meget vægt og for meget krængning. I stedet ville jeg personligt foretrække højere komfort, og da Ultra-varianten har luftundervogn, er det nok den man skal vælge. Tilmed får du så også de ret vilde OLED-baglygter, som kan signalere eksempelvis ’fare!’ til omverdenen, og et lidt mere liret interiører.

Skal du købe Audi Q6 e-tron?

Samlet set er Q6 en fin pakke, der muligvis rykker barren en smule for VW-koncernen, men jeg ender alligevel med en lettere flad følelse. En stor del af det er, at du med garanti vil blive spurgt på villavejen, hvorfor du igen har købt Q4. Den anden er, at bilen ikke kører så specielt. Den er komfortabel, men ikke et stort fremskridt. Men måske er det bare elbilens væsen. Det handler ikke længere om køreglæde, men om batteriteknologi, og her slår Q6 helt sikkert sin lillebror, og en del af konkurrenterne.

Brugttesten – så dyrt er det at køre Audi RS6

Men der er endnu et problem. Q6 er nemlig ikke helt billig. En Xpeng G9 er eksempelvis både større og lader hurtigere. En Xpeng G9 RWD Long Range koster tilmed fra 579.000 kroner, mod eksempelvis testbilen, som koster fra 630.000 kroner. Hvad du vælger, er en smagssag. Men det simple faktum, at der ikke er større forskel på et nyt kinesisk mærke og det hæderkronede tyske mærke og koncernens nyeste teknologi, der skal lægge til grund for mange biler i fremtiden, ville have været svært at forudse for 10 år siden.