I seneste generation er Ford Ranger blevet bedre end nogensinde. Motoren er stærk, køreegenskaberne bedre end mange personbiler, udstyr er der masser af – faktisk er der kun få dårlige ting at sige om den meget orange pickup.
En sommeraften i Småland, og jeg har masser af krøllet og ensom asfalt foran mig. Jeg er kørt en aftentur bare fordi, ja bare fordi, bilen jeg kører i, er sjov. 240 hestekræfter og baghjulstræk lyder som en underholdende opskrift. Og tilføj så et delikat og direkte styretøj, der lader dig vide præcis, hvad der sker med forenden. Selv bagenden er med på leg, og selvom baghjulene hurtigt giver op, så sker det på en lineær måde, helt uden ubehagelige overraskelser. Faktisk er det bare en del af underholdningen. Styr ind, send en knivspids mere af V6-erens moment mod baghjulene, end de kan klare, og du får den fineste overstyring, som let korrigeres med det direkte styretøj. Men bomben her er, at jeg ikke sidder i en sportsvogn, men en kæmpestor og orange pickup. Det havde du jo nok allerede regnet ud, men den nye Ranger kører helt utroligt engagerende for en skude med bladfjedre som en prærievogn.
Ford Ranger Raptor - rallybilen med lad
Det er helt i tråd med Fords generelle tilgang, hvor selv varebilerne kører engagerende, men det tager altså nye højder med Ranger. Faktisk er det kun en ret svampet bremsepedal, der skuffer let, når det skal gå stærkt for sjov.
Diesel-power
Med alle de elbiler på gaden, kan man let glemme, hvor fed en diesel-V6’er er. Den 3-liters motor producerer 240 hestekræfter og 600 Nm ved 1.750 o/min, og det føles som om du altid surfer på en fuldfed bølge af moment. Og momentet akkompagneres tilmed af en dæmpet, men potent V6-rumlen. Motoren sender den knap 2,3 tons tunge pickup til 100 km/t på 8,7 sekunder, så det er svært ikke hele tiden lige at presse speederen lidt for meget ned, for at få momentboostet og lyden. Faktisk er forbruget et af de større minusser ved Ranger Wildtrak V6. Vi endte med et blandet forbrug på 8,7 km/l, selv uden trailerkørsel.
Muddergris til halvanden million – Ford Bronco Badlands
Motoren er koblet til en 10-trins automatgearkasse, og den gør i virkeligheden ikke det store væsen af sig. Fordelen ved så mange udvekslinger er, at du burde kunne finde det optimale gear på motorvej, eller med en tung trailer på slæb. Og det er måske muligt, men vi oplevede ikke den store fordel på økonomien.
Lækkert kontor
Kunder til denne slags biler, og specielt en topmodel som Wildtrack, bruger ofte bilen hele dagen, og derfor skal den kunne fungere som et behageligt kontor. Wildtrak byder heldigvis på et lækkert møblement. De orange syninger på sæderne kunne Ford for min skyld godt have sparet, men selve sæderne er gode, og man sidder rigtig godt, selv i mange timer i streg, takket være 10-vejs elektrisk justering.
Specialværktøj for de få – Isuzu D-Max
Kabinen er moderne, og domineres af den vertikale 12 tommer skærm i midterkonsollen, som fungerer fint, og suppleres af en otte tommer skærm, som udgør instrumenthuset. Her er ingen klager, alt fungerer fint, og Wildtrak stiller med en veludstyret kabine.
Ineos Grenadier kommer til Danmark – Biltorvet besøger fabrikken
Skal du faktisk bruge Ranger Wildtrak til arbejde, så har Ford inkluderet flere snedige funktioner. Eksempelvis kan du klikke en del af tagbøjlerne på tværs, så du let kan spænde noget på taget. Bøjlen på ladet har også en tagbøjle, der kan vippes op, så den er i højde med de to andre på taget, og hele ladbøjlen kan flyttes frem eller tilbage i hele ladets længde. Det viste sig faktisk at være skidesmart, da jeg skulle køre fem meter lange lister hjem. Selve ladet er ikke længere end 154 centimeter på grund af den rummelige dobbeltkabine, som stjæler megen plads. Til gengæld er ladet faktisk fire centimeter bredere, og indeni finder du et 12-volts og 230-volts stik med 400 volts effekt, så du kan drive elværktøj langt fra en stikkontakt. Der er tilmed et elbetjent låg til ladet. Praktisk for en håndværksmester, der gerne vil beskytte værdifuldt værktøj i ladet. Til gengæld savnes der surringsøjer i gulvet i ladet, til at spænde tunge ting fast. Ford har tilmed indset, at Ranger er blevet så stor, at det er svært at nå op, ind og ned i ladet. Derfor har man inkluderet et trin på siden af ladet, lige foran bagkofangeren, og det fungerer faktisk godt med en indbygget skammel.
Ikke nogen Land Rover
Vi undgik de tekniske terrænspor i den smålandske natur. Ranger Wildtrak er simpelthen for bred, lang, dyr og for orange til at tage ned over et knoldet og overgroet spor. Lidt fedtet mark prøvede vi, og her er der ikke nogen problemer. Kombinationen af lavgear, 600 Nm og et elektronisk spærredifferentiale på bagakslen betyder, at der skal meget til, før Ranger Wildtrak stopper, men frihøjden er for lav til at pickuppen kan matche en gammel Land Rover.
Vi havde heller ikke mulighed for at hænge en tung trailer efter Ranger Wildtrak, men hvis den opfører sig bare nær så godt som søstermodellen Volkswagen Amarok, så er tunge trailere ikke noget problem.
Tunge tricks - Volkswagen Amarok V6
Faktisk er der ikke ret mange problemer med den nye Ranger Wildtrak. Ikke andet end at den kræver dybe lommer for at købe og holde kørende.