Volkswagen ID.7 Tourer GTX er komfortabel, alsidig og har rækkevidde nok for de fleste. Faktisk er der næsten ikke noget dårligt at sige – ikke andet end at du kan faktisk godt nøjes med mindre. Den almindelige ID.7 Tourer er nemlig lige så god, hvis du sætter ét enkelt kryds på udstyrslisten.

Som motorjournalist skal man passe på, at man ikke bedømmer alle testbiler ud fra sit eget behov. Det gør det svært at bevare den objektive tilgang til arbejdet, men med behov for at fragte to voksne og to børn plus en stor hund, så er det svært ikke at have en personlig præference for stationcars. Og skal det være elektrisk, så findes der få, der er bedre end ID.7 Tourer. Denne gang har vi fat i udgaven GTX, som ifølge Volkswagen ikke er en GTI, men altså alligevel mere sportslig.

VW laver ny Up!

Så lad os starte der – hvor sportslig er ID.7 Tourer GTX egentlig? Ikke ret meget. Den vækker i hvert fald ikke den slags følelser, der giver dig lyst til at tage et sving mere og lidt hurtigere. Og det er ikke fordi, GTX ikke er hurtig. To elmotorer trækker alle fire hjul, og 100 km/t kan ekspederes på 5,5 sekunder. Det var engang superbilsterritorium, men i dag er den slags kræfter nærmest hverdagseje. Udover den ekstra motor adskiller GTX sig fra sine billigere søskende ved at have justerbare støddæmpere, og de kan gå fra ret bløde til meget hårde. Faktisk sådan rigtig hårde, men det gør altså ikke belønningen meget større. Når du presser den relativt store bil, opfører den sig som en baghjulstrækker, og den gør bestemt ikke noget forkert, det bliver bare aldrig sådan rigtig sjovt.

Shhh tak!

Til gengæld er GTX så meget mere komfortabel, når du skyder slideren for undervognens hårdhed til blødeste indstilling. Så glider du så ubesværet afsted i ophøjet ro, at en passager kommenterede, at der var en slags komfortabel taxakørsel over oplevelsen. På GTX-modellen er Eksteriørpakke Plus standard. Den indeholder den omtalte undervogn med aktiv dæmpning, men lige så vigtigt får man lyddæmpede for- og sideruder. De er vigtige, fordi en af de største bagsider ved ID.7 har været for meget støj i kabinen, der ødelægger det ellers så komfortable indtryk. Men med de lyddæmpede ruder får man lige den ekstra luksus, en meget støjsvag bil giver, og man kan nyde ID.7’s fremragende evner som motorvejscruiser. Batteriet i denne version er nemlig vokset fra 77 til 86 kWh, og det giver en officiel rækkevidde op til 576 kilometer.

Teknisk fremskridt – Audi A6 Avant e-tron

Over testugen i december havde vi et relativt højt forbrug på 24,8 kWh/100 km, men det var med meget blandet kørsel og små ture. Selv her har man en rækkevidde på omkring 350 kilometer. Tilmed var ladetiden fin. Fra 8 til 100 procent på 45 minutter er ikke helt dumt på en 150 kW-stander. Maksimal ladeeffekt er med det store batteri 200 kW.

Villa, vovse og shooting brake?!

Der hvor man umiddelbart får mest ud af GTX-modellen er i de sorte sæder med røde syninger. Generelt er der røde syninger igennem hele bilen, for alle ved, at den slags giver hurtigere omgangstider på en racerbane. Forsæderne har tilmed massage og køling, og så kan man overdøve elmotorerne med et Harmon Kardon-anlæg med 12 højttalere. GTX fremstår faktisk mest af alt som en mere udstyret og lidt kvikkere variant i stedet for at være en egentlig sportslig model.

Alternativ til Tesla? Brugttest af VW ID.4

Jeg startede jo med at skrive, at man skal undgå de personlige præferencer, men at elektriske stationcars lokkede. Men at kalde ID.7 Tourer en stationcar er faktisk næsten en overdrivelse. Bagagerummet sluger officielt 605 liter, som lyder imponerende, men spørger man testholdets firbenede medarbejder – en ganske stor en af slagsen – så er bagruden faktisk meget skrå som en shooting brake. Og det gør, at bagagerummet ikke er så højt, eksempelvis hvis man er en stor hund.

Bagsædet er godkendt, der er rigeligt plads til en voksen mand, men selve vinklen på sædet er meget stejl, og man savner lidt støtte til låret.

Det er ikke en GTI! Volkswagen ID.3 GTX

Førerpositionen er ubesværet, og man finder sig nemt godt til rette i de sportslige GTX-sæder. Den store 15 tommer skærm virker til gengæld ikke altid vågen. Den er ikke altid lige responsiv, når man trykker på den. Det bytter jeg dog gerne for VW’s ret så velfungerende adaptive fartpilot, Travel Assist. Den er god til at læse fartskilte og justere hastigheden derefter glidende. Det samme gælder for nedbremsning til de forankørende, og evnen til at holde sig i den rigtige bane. Generelt sker det med meget nænsom indgriben, modsat flere konkurrenter, og det får systemet til at fremstå mere gnidningsfrit.

GTX eller ikke GTX

Spørgsmålet er, om du skal vælge GTX Max+ til 596.995 kroner eller den almindelige topmodel Style S+ til 516.995 kroner. De har begge det store 86 kWh batteri, og uden forreste elmotor, er Style S+ opgivet til en rækkevidde på helt op til 680 kilometer. Elmotoren med 286 hestekræfter er også rigeligt til, at den føles frisk nok. Så mindre end de ekstra kræfter og de røde syninger kan faktisk gøre det – men jeg ville ikke undvære de justerbare støddæmpere og det lyddæmpede glas. Det er en pakke til 15.000 kroner, og det ville være en skam ikke at vælge netop den til.