Xpeng G6 er det tætteste du kommer Tesla Model Y - uden at bilen er bygget af Elon Musk. Men er kineseren bare en billig Temu-kopi, eller er det faktisk Xpeng, du skal vælge? Vi tester Xpeng G6 RWD Long Range med et skarpt øje til Model Y og forsøger at guide dig mellem de to. 

Bilanmeldelser bør aldrig handle om politik, så herfra ignorerer vi det faktum, at du indirekte kommer til at støtte enten den ene eller den anden despot, hvis du, lige som mange andre danskere, er på jagt efter en elektrisk familiebil, og skal vælge mellem Xpeng G6 RWD Long Range eller dens amerikanske tvilling Tesla Model Y Long Range RWD. Forskellene er få og små, hvis man ser bort fra at kineserne må have brugt en designer, der normalt arbejder for Temu. Det skulle ikke være muligt, men i en direkte sammenligning kommer Model Y ud som den elegante af de to.

Stortest: Model Y eller en af konkurrenterne

Men nok med de platte jokes på kinesernes bekostning, for smilet stivner nok for Tesla-ejerne, når de ser og mærker kabinekvaliteten i G6. Her er i hvert fald ingen Temu-fornemmelse, og materialerne føles solide og i behagelig kvalitet. Her er ingen spinkel plastik eller dårlig samlekvalitet. Du sidder godt i sædet.

I midterkonsollen er der to induktive ladere, og de formår at smide store mængder af strøm på telefonen, mens mange andre producenters induktive ladere er så sløve, at det næsten ikke kan betale sig at bruge dem. Laderne er faktisk så kraftige, at der konstant strømmer kold luft ud over telefonerne, for at køle dem. Xpeng kan altså noget med hurtigladning, men det vender vi lige tilbage til senere.

Faste køreegenskaber og drilsk elektronik

Når du har smidt din Iphone i laderen, har du nok også koblet den op via Apple Carplay, og så går der sandsynligvis ikke mange sekunder, før du bliver irriteret. Det er nemlig besværligt at skulle bruge bilens egne funktioner, mens eksempelvis Google Maps kører. Hvis du vil justere varmen, skal du først ramme det lille område nede i venstre hjørne af skærmen. Her får du en simpel ’widget’, men vil du skrue op eller ned for sæde- eller ratvarmen, skal du trykke på de tre prikker i højre hjørne af widget’en.

Årets Bil – lever KIA EV3 op til forventningerne?

Allerede her er det en smule kompliceret. Så åbner et nyt vindue, hvor du kan styre de mange funktioner – men kun hvis du ikke på et tidspunkt samtidig har blinket. Får så åbner et nyt vindue over de andre med en skærm, hvor du ser, det af de i alt 12 kameraer, som peger ned langs den side, du vil svinge til. Ideen er, at du kan se den blinde vinkel, men det er samtidig irriterende de gange, hvor du har styr på situationen, og er i gang med noget andet. Nå, tilbage til at justere varmen, og så tilbage til Apple Carplay og Google Maps. Det er mange tryk, men hov, hver gang du skal justere varmen, parkerer Maps sig, der hvor du har trykket, så du så at sige kører ud af kortet. Så det hele kræver lige endnu et tryk, hvor du vælger centrerer. Det er tidskrævende, fjerner en del fokus fra vejen, og det er altså kun Xpeng, der har det problem i forbindelse med Apple Carplay.

Navnet er det værste ved velkørende Ford Capri

Så er det jo heldigt, at testbilen kommer med den nye softwareopdatering, som blandt andet forbedrer den adaptiv fartpilot og dens såkaldte lane centering control. Ifølge Xpeng skulle fartpiloten lette overgang til manuel styring ved vognbaneskift med blinklys, og have bedre ydeevne i sving, hvilket øger stabiliteten under kørslen. I vores test oplevede vi dog, at bilen på motorvejen med systemet aktiveret, havde en tendens til at lave hundredvis af små korrektioner, selv med hænderne på rattet. Faktisk bevægede rattet sig hele tiden, som om bilen vandrede fra side til side. Det giver en stresset følelse, hvis man ikke er vant til det, og vi endte med at slå systemet fra meget af tiden. Heldigvis kan du vælge at køre med og uden den medstyrende funktion, som også gerne vil foretage vognbaneskift for dig. Og netop denne funktion er ikke helt så irriterende som Teslas Autopilot, men den er stadig mindre smidig end det, du selv kan gøre, og derfor føles den mere som en hindring end en tilføjelse.

Svensk sommer i fransk favorit – Renault Scenic E-Tech

Selve vejbeliggenheden er ikke helt dum. G6 er sat relativt fast og dynamisk op. Der er begrænset krængning i sving, og styretøjet er også forholdsvis direkte. Det gør ikke elbilen til en sportsvogn, langt fra, men den er ikke så slasket som flere andre kinesiske biler. Undervognen er så fast, at man afgiver en smule komfort, men den er trods alt ikke nærheden af at være så hård som Model Y, og i kombination med en god støjdæmpning er G6 fin at køre langt i. G6 tager et stik hjem over Model Y, når det kommer til komfort, men Model Y vinder et tilbage, når der kommer til plads.

Alternativ til Tesla? Brugttest af VW ID.4

Xpeng G6 har intet frunk, og bagagerummet laster ’kun’ 571 liter. Det er absolut respektabelt og fuldt tilstrækkeligt til de fleste familier, men dog ikke på højde med Model Y’s astronomiske 854 liter. Bagsædet af G6 er godkendt som familietransporter, og selv basket-spillende teenagere kan finde en fornuftig sideposition.

Hurtige ladetider

Xpeng har slået sig op på at kunne lade rigtig hurtigt. Og det 87,5 kWh store batteri kan da også tage imod en gevaldig omgang strøm på en gang – 280 kW eller 30 kW mere end Tesla Model Y. 10 til 80 procent skulle kunne klares på 20 minutter under optimale betingelser. Vi rullede ind på en vindblæst lader langt fra alfarvej en søndag aften kvart i aftensmad med otte procent strøm på batteriet, og taknemligvis strøg den direkte til 204 kW. Da vi stoppede ved 48 procent, ladede bilen stadig med 192 kW, og vi fik tilstrækkelig strøm på omkring 10 minutter til at kunne køre videre uden, at børnene havde ædt hinanden.

Brugt Model 3? Favoritten har flere fejl, end du tror

Officielt er rækkevidden 570 kilometer med et forbrug på 17,5 kWh/100 km. Vi kørte meget motorvej med fuldpakket bil og koldt og sjappet vejr, og fik et forbrug på 23,8 kWh/100 km. Det er absolut godkendt, og gav en effektiv rækkevidde på 350 kilometer i vintervejr og på motorvej.

Bedre end Model Y?

Vi har endnu ikke kørt den faceliftede Tesla Model Y Juniper, som blandt andet skal være bedre støjdæmpet og velaffjedret, men i forhold til den nuværende, så er Xpeng G6 et par niveauer over, når det kommer til kvalitet og komfort. Du får samtidig en smule ekstra rækkevidde og lidt bedre hurtigladning. Er det de ekstra 20.000 kroner værd? Helt klart for nogen. Og er det så bedre at støtte styret i Kina end verdens rigeste mand? Svaret må du finde et andet sted.