Godt nyt fra dig, som elsker den nye retro-Renault 5, for den kører lige så godt, som den ser ud. Samtidigt er der kraftige indikationer på, at franskmændene ikke har tænkt sig at tage ekstra for retrostilen, som man kender det fra fx Mini og Fiat 500. Så den bliver overordentligt billig - hvor billig afslører vi næsten sidst i artiklen.

Den nye Renault 5 overstiger allerede på de første meter med det samme forventningerne, for selv om det er en elbil, og derfor naturligt stille, er den bemærkelsesværdig tyst. Det skyldes, at den har arvet en patenteret støjisolering mellem batteri og bunden af bilen fra storesøster Megane Electric. Det gør, at du føler, det er en langt dyrere og luksuriøs bil, du kører.

Selv om det er en klejn bil, ruller den standard ud på 18-tommer-hjul, fordi det ifølge Renault ser bedst ud – det er jo et designprodukt. Men selv på de forholdsvis store Randersspande, er dækstøj aldrig et problem. Vindstøj er der ganske lidt af omkring a-stolpen, men du får ikke mere vindstøj ved 130 km/t end ved 110 km/t.

Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?

Affjedringen er til den faste side, men godt velafstemt, så bump og ujævnheder sluges uden stød og faktisk fortjener undervognen stor ros for ikke på noget tidspunkt at bævre med underlæben, selv hårdt presset på sydfranske bjergveje, hvor Renault havde inviteret Biltorvet til test.

Latterligt bagsæde

Efter nutidens standarder er vognen lille, halvanden meter høj og 13 centimeter kortere end Renault Clio. Akselafstanden er kun 2,5 meter, mens hele vognen måler 3,9 meter. Det har ikke levnet plads til bagsædepassagerer - der mangler både længde til dine lårben og luft under forsæderne til at placere tæer. Har du behovet for fødder, også når du sidder bagi, kan du måske kigge på den netop annoncerede Renault 4, der også er retro, men lidt større, lidt som Capture, hvor femmeren er mere i Clio-størrelsen. Bagagerummet er også petit, kun 326 liter – der er ingen frunk, for motorrummet er fyldt helt op med teknik.

Platformen til Renault 5 E- Tech Electric er bygget på en ny såkaldt AmpR small platform, som også bruges til den kommende Renault 4 og Renault Twingo. Samtidig er der lånt dele fra større modeller. Affjedringen foran er lånt fra Renault Captur, mens bagakslens multilink er hugget fra Renault Megane E-Tech Electric.

Den tykke mave og festen

Renault 5 vejer kun 1450 kilo, hvilket ikke er slemt for en elbil, hvor batteriet er den tykke mave med sine 300 kilos kampvægt. En anden tung ting er motoren, som er hentet fra Renault Megane E-Tech Electric. Den vejer sammen med laderen 105 kilo, hvilket ikke er slemt, faktisk er motoren hele 15 kilo lettere end i Zoe – prøv lige at hente 15 kilo på en almindelig motor - det er ikke nogen nem øvelse.

Fiat 500e - kan en bagdør være 15.000 kroner værd?

Den tunge ting giver dig 150 hestekræfter og 245 newtonmeter, hvilket sender metallet fra 0-100 km/t på 8,0 sekunder. Topfarten er reduceret til 150 km/t, hvilket jo begrænser dine bødestørrelser. Men motoren mister ikke kræfter op til topfarten, så du kan sagtens lave overhalinger ved 130 km/t.

Den lette og lille bil, med en kort akselafstand og multilink bagaksel, bør være et klasseeksempel på køreglæde, en bil du kan kyle rundt på krøllede landeveje som en glad hoppebold. Og det er præcis sådan, den kører. Det er ganske let at tyre den rundt på by- og bjergveje. Inden for ganske kort tid vil du endda begynde at blive decideret legesyg, og tage svingene på en mere festlig måde, fx at køre skarpere ind, blot for at få den til at skride lidt – men det kan du ikke. ESP-systemet er ganske effektivt, og selv på fugtige veje, kan man give gas midt i svingene, hvilket kun ganske kortvarigt får hjulene til at slippe, men du mister aldrig herredømmet.

De 150 hestekræfter er akkurat nok til at du har muskler nok til at have det sjovt, og hamrer du pedalen i bund på fugtig vej, vil du selv ved 50 km/t få hjulene til at opgive grebet kortvarigt. Racerkøreren vil måske ønske sig 50-100 hestekræfter mere for at kunne køre endnu vildere, men så nærmer vi os, at den mere hører hjemme under dæknavnet Alpine – mon ikke sådan en version også dukker op med tiden?

Ny form for overstyring              

Med til at understrege køreglæden, er et særdeles styreglad styretøj, som i de første sving kan overraske ved at vognen drejer mere end, man lige forventer. Venderadiussen er også ganske lille, på 10,3 meter, hvilket er flot for en forhjulstrækker (pga. drivakslerne). Der er 2,6 ratomdrejninger fra stop til stop. Kun når du kører meget langsomt, føles styringen blød og afkoblet forhjulene.

WLTP-forbruget er oplyst til kun 14,9 kWh/100 km, Dette giver dig på papiret 410 kilometer rækkevidde – hvordan rækkevidden arter sig, må vi vente med til en stortest i Danmark,men i Frankrigs bjergrige og varme område omkring Nice, vi fik da aflæst en måling på 12,8 kWh, så det er nok ikke helt skævt.

Fiat 500e – den elektriske Fiat du må eje

Vi fik heller ikke målt ladehastigheder, men de er opgivet til en peak-værdi på 100 kW, hvilket kan sende den fra 15-80 procent på en halv time. Dette er et af femmerens svage punkter, for ladetiderne er lige i underkanten for en elbil i dag, men det er måske rimeligt nok for en billig elbil. Den kan lade med 11 kW på en hjemmelader, og her vil det tage fire timer og 30 minutter at få den fra 10 til 100 procent.

Dyrest i Danmark

Apropos ladetider, så leveres Renault 5 E-Tech Electric med en særlig teknologi, der opvarmer batteriet, så det lader hurtigere. Det gøres ved at udnytte elmotoren, og undskyld for nørderiet, men der sendes strøm gennem kobbervindingerne i stator og rotor i elmotoren, hvilket udvikler varme, der så via bilens kølesystem varmer batteriet op – så man kan sige motoren fungerer som en stor dypkoger.

Det sikrer, at selv ved lave temperaturer sker opladning hurtigt, hvor du så i fremtiden skal være opmærksom på, om din brugte Renault 5 har den teknologi, for den er kun til de nordiske markeder og betyder ifølge Renault, at ladetiden mere end halveres, når det er koldt, men også, at bilen leveres lidt senere i Norden og bliver lidt dyrere.

Franske overraskelser – brugttest af Renault Clio

Til gengæld kan den lille elbil trække 500 kilo på krogen og varmepumpe er standard.

Sportsoplæsning

I kabinen er der to digitale skærme på hver ti tommer, den ene er instrumenthus og den anden til multimedier, hvor Renault kører med Google – samme system, som i Megane og Scenic. Det inkluderer dansk stemmestyring og en assistent kaldet Reno, der også skulle være sluttet til den kunstige intelligens, chatgpt, men det var kun lige klar på testbilen, og fungerede derfor kun delvist. Men simple bilkommandoer som fx ”Hey, Reno, sluk radioen” fungerede fint.

Børnefamiliens ven – Renault Scenic E-Tech Electric

En pudsighed i multimediesystemets menuer, som også Scenic og Megane døjer med, er grove undersættelser. Man kan fx vælge Trækningskontrol og Oplæsningsmaskine, hvor det første er traction control, men det andet fik vi ikke opklaret, hvad betød, men man kunne vælge at få oplæsningen sat i Normal, Sport eller Øko.

Det sagt, er menusystemet ret lækkert designet og der er plusser i bogen for at Googles navigation også vises i instrumenthuset. 

Foran bliver armene for korte, forstået på den måde, at rattet gerne måtte kunne justeres lidt tættere på, og albuen mangler støtte i venstre side på dørkarmen, og så er der mange stilke ved rattets højre side, når både radiokontrol, vinduesviskere og gearvælger skal have hver sin pind. En anke er også, at udsynet fra forruden er smalt som i en styrthjelm og a-stolperne brede, så det tager lidt af udsynet, men ellers er kabinen et appetitligt sted at sidde. Der er lækre materialer overalt, hvor især loft og passagersidens instrumentbord er som snydt ud af en 70’er-femmer, bare moderniseret, mens sæderne er som i Renault 5 Turbo. De støtter godt i siderne, når man cirkler rundt i sving og er lavet af genanvendte plastflasker, ligesom instrumentbord og dørsider. I alt er der brugt 41 kilo genanvendt plast.

Ligesom flere andre producenter, har 5'eren en såkaldt My safety swich – hvor man kan bestemme, hvilke sikkerhedssystemer, man gerne vil have slået til eller fra. Et tænkt eksempel kunne være, at man er træt af, at den bipper, når man kortvarigt krydser fartgrænsen eller vejstriber, og her kan femmeren altså slå det hele fra blot ved klik på en enkelt knap. Stærkt tænkt.

Den elektriske charmør – Mini Cooper SE

Priserne er som nævnt ikke ude endnu, men for testmodellen skulle den hvile i omegnen af 250.000 kroner. Syntes du, det er for meget for fransk retro, er der måske håb at hente i en mindre version, som også kommer til Danmark. Den får 120 hestekræfter og 225 Nm, og et mindre batteri på små 40 kWh, men en pris, der starter under 200.000 kroner. Det går så lidt ud over rækkevidden, som er på 300 kilometer og den kan ikke fyldes så hurtigt, kun med 80 kW på en lynlader, men ladetiden er den samme som den store model: 15-80 procent på en halv time.

Én sidste ting, vi bliver nødt til at nævne, fordi det blev bemærket blandt alle motorjournalisterne og vi altså derfor bør udelukke, at det skyldes testkørerens charme, var den enorme opmærksomhed som Renault 5’eren tiltrak i trafikken. Overalt røg tommelfingrene op, folk snakkede, og vendte hoveder. Ingen tvivl om at den tænder en fransk gnist og så må vi se om strømmen er stærk nok til at skylle begejstringen videre i resten af Europa – men det lader til, at et ikon er vendt stærkt tilbage, hvor hverken pris, udseende eller køreegenskaber taler det ned.

Lancering i Danmark forventes i slutningen af marts, mens priserne offentliggøres 1. januar 2025.

 

Derfor findes retro-Renault 5

Det skyldes CEO for Renault Group, italienskfødte Luca de Meo, der på sine første arbejdsdage i 2020 var på rundtur i virksomheden, for at se, hvad der blev arbejdet på af biler. Alt kedede ham, lyder historien, men under et orange dække var et mockup af en bil fra en af designerne, som han da også gerne lige ville lure på. Det var Renault 5, og den blev han så begejstret for, at han straks sagde, at det var den vej Renault skulle gå. Eller køre. Og nu er den her så. 

Luca foreslog også, at der skulle en baguetteholder på udstyrslisten, hvortil alle grinede. Men han var seriøs, og den kan tilkøbes.

For de nærmere tekniske detaljer og historien bag Renault 5, kan vi henvise til denne glimrende artikel.