Volvo XC40 er en hypertrendy kompakt SUV og kan bogstaveligt talt køre selv. Det bliver ikke mere smart og speltøkologisk, og så er den lige kåret til Europas bedste bil – der er kun enkelte hår i rødgrøden.
Lige når man stiger ind, eller rettere op i kabinen på XC40, er man bjergtaget af den kinesiskejede svenskers flotte interiør, som både er lækkert og enkelt, på den der skandinaviske måde med rene linjer og lækre materialer.
Der er indbygget skraldespand, noget af interiøret er genbrugsplast, og her er masser af aflæggerplads et hav af steder i kabinen. Den lille i barnestolen kan sparke med beskidte støvler på et rengøringsvenligt plaststykke bag forsædet, og sådan er bilen fyldt med hverdagsløsninger, der gør livet lettere.
Jaguar E-Pace er den nye killing med skarpe klør
Kabinen har næsten ingen knapper, for alt kan styres via den store skærm i midten, der er placeret lodret. Sæderne smyger sig om en, og man er på ingen måde i tvivl om, at noget er lykkes for en i livet, når man kører rundt i så lækkert et vogntøj. Smilet er stort. Lykken er lang. Alt er godt.
Følelse savnes
Testbilen er en D4, dvs. en firecylindret diesel med 190 hk, der er koblet til en ottetrins automatgearkasse og firehjulstræk. Motoren gør arbejdet, men lyder og føles uinspirerende og autogearkassen har aldrig hørt om begrebet sportsvogn. Det hjælper en hel del at sætte Volvoen i det dynamiske køreprogram – så reagerer gearkassen hurtigere på speederen og træder mere i karakter.
Men det går lidt ud over forbruget, der er opgivet til 20 km/l – vores gennemsnit var på 13 km/l.
Firehjulstrækket har reduktionsgear, men det må vi vende nyttigheden af en anden gang, når vi tager den på terræntur.
Testens D4 får du en nøglebrik til for 534.805 kroner. Billigste XC40 koster 414.985 kroner med en tre-cylindret benziner med 156 hk, der trækker mellem forhjulene gennem en seks-trins manuel gearkasse.
Vil du have mere krudt, kan du fx vælge topmodellen T5 med 247 hk til 625.000 kroner, som vi anmeldte for kort tid siden.
Uanset er XC40’eren ikke speciel billig, og lad os et øjeblik holde fokus på fluen i frikadellen – se bare de nærmeste konkurrenter - Jaguar E-pace (383.771 kr), Audi Q3 (328.972 kr), Mercedes GLA (361.280 kr), Mini Countryman (321.200 kr) – find selv flere, markedet er jo stort og de er alle billigere.
Finder du en BMW, så er det måske den enlige svale, som kører med højere priser – Billigste bimmer X1 koster 421.601 kr. og X2 442.780 kr. Så helt galt er det så nok ikke og beskatningsgrundlaget på XC40 er på små 349.901 kroner, og den kan i øvrigt leases for 3.895 kr. (udbet. kr. 35.000).
Selvkørt er velkørt
Når det så er sagt, så er testversionen næsten dobbelt op i pris, fordi den har stort set alt i udstyr. Blandt andet en såkaldt IntelliSafe Pro Pakke til 31.990 kroner med adaptiv fartpilot og Pilot Asssit, og den skal du have. For så kører bilen selv, stort set.
Ikke så mini Mini Countryman Cooper S
Pilot Assist holder nemlig bilen indenfor vejstriberne og føltes i starten overdrevent aggressiv i forhold til, hvordan den slags systemer normalt fungerer. Man skal virkelig tage hårdt fat i rattet for at overvinde den vej, vognen vil, og det er lige i midten af din kørebane. Det viste sig dog, at det er fordi, vi gør det helt forkert.
Hvis blot man hviler hånden på rattet og lader skidtet køre selv i stedet for selv at styre, fungerer det pragtfuldt. Sammen med den adaptive fartpilot sidder vi pludselig i et selvkørende køretøj, og det medfører hurtigt en sær dvask kørestil, hvor hånden hviler på knæet med et par fingre på rattet, især i sving.
Sving forude? Lad blot hånden blive og slip rattet, det drejer selv, mens hånden hviler i samme stilling. Bilen kører gennem sving, rat drejer tilbage. Uden at du har bevæget armen. Yes, det er dovent, men det fungerer.
Pansret mandskabsvogn
Nu vi er ved sikkerhedssystemerne, så er Volvo jo en pansret mandskabsvogn i det felt. Faktisk kan man tælle hele 29 forskellige systemer på standardudstyrslisten, og hurra for det. Men vi oplevede en enkelt gang at den knurrede i bremsepedalen, uden at der var reel fare. En enkelt anden gang skete det, da en cyklist (som vi havde set) kørte bagom os, mens vi trillede i bakgear – her huggede den bremserne. Det kan man leve med, men den skal ikke lave små ærinder.
Volvo XC40 har et kantet design ved C-stolpen bagtil, som er modigere end storesøsteren XC60 og får den til at se rap og mindre ud, end den er. Men den føles ikke mindre i hverken køreegenskaberne eller i kabineplads. Affjedringen er særdeles komfortabel, og den er fint lyddæmpet. Den opleves som en større vogn og fører sig frem med samme selvsikkerhed.
Topmodellen Volvo XC60 T6 tøjles med luft
Parker den ved siden af en XC60, og du vil opdage, at de er stort set lige fyldige. XC40 er knap en centimeter lavere og fire cm smallere. Forskellen er størst i længden – XC40 er 26 cm kortere og det er hovedsaglig gået ud over bagagerumspladsen. Du får knap 100 liter mindre, når bagsæderne er nede. Benpladsen foran er halvanden cm kortere og bag 4,8 cm, men i praksis er her god plads både for og bag.
På udstyrslisten finder vi kontrasttaget i hvidt, som får den til at se billig ud, og som vi ikke fandt noget menneske, der kunne lide, så de 4.543 kroner det koster, kan du sagtens spare.
Tag spenderbukserne på
Til gengæld bør du overveje at spendere 13.400 kroner på Harman Kardon-anlægget med 13 højttalere. Det er himmeldyrt, især fordi du først lige skal handle en radiopakke med DAB og blutooth til 7.500 kroner, men det spiller som et ABBA-producents indspilningsstudie – det er måske hver en øre værd for dine ører.
Du bør også overveje at tilkøbe navigationssystemet til 8.958 kroner. Det viser vejen både på storskærmen i midten og i instrumenthuset foran rattet. Det viser også et kort, når du ikke bruger navigation. Det koster jo som en iPhone, men det fungerer godt.
Er det fortjent Europas bedste bil? Tja, det er i sidste ende et spørgsmål om smag og behag – vi syntes det. XC40 er enormt praktisk, velkørende og ser godt ud, både inde og ude. What’s not to like?