I 2010 lancerede Mini deres største model. Navnet var Countryman og bilen fik ganske meget opmærksomhed i udlandet, da der var tale om en ”stor” Mini. Herhjemme var det dog begrænset med opmærksomheden, da prisen på danske plader simpelthen var for høj. Nu vil Mini det anderledes, og seneste generation af bilen blev lanceret i foråret 2017, hvor bl.a. mere plads, bedre motorer og lavere priser gør sig gældende. Vi kigger nærmere på Mini Countryman Cooper S ALL4 aut..
Cooper S modellen er den kraftigste benzindrevne Countryman, hvis vi ser bort fra de specielle John Cooper Works versioner. Motoren er en 4-cylindret bi-turbo med hele 192 hk og et maksimalt drejningsmoment på 280 Nm ved 1.350 o/min. Vores testbil var udstyret med en 8-trins automatisk Steptronic gearkasse.
Motoren gør det faktisk rigtig godt, men det er tydeligt, at den har noget mere vægt at slæbe rundt på end i en almindelige Cooper S. Faktisk har Countryman en køreklar vægt på hele 1.605 kg takket være firehjulstræk, automatgearkasse og en hules masse udstyr. På trods af vægten, så stryger bilen forbi de 100 km/t på 7,3 sekunder, hvilket må siges at være godkendt. Topfarten er 222 km/t.
Acceleration i Countryman Cooper S foregår meget smidigt – ja næsten for smidigt, når man nu har i tankerne, at der er tale om en S-udgave. Selv i Sport mode (en del af Mini Drive Modes, ekstraudstyr, red.) foregår det hele fuldstændig kontrolleret og uden det velkendte ryk, som en Cooper S ellers gerne vil lave. Dette hænger sammen med den automatiske gearkasse, der simpelthen er for god. Ja, det lyder tosset, men den gør næsten sit arbejde for godt og efterlader al den råhed bilen måtte have hjemme i garagen. Selvfølgelig spiller firehjulstrækket også ind og sørger for, at alt foregår kontrolleret. Trækket er af den type, der fordeler trækkraften alt efter hvilke hjul, der har bedst fat – det fungerer upåklageligt.
Vi skal lige kigge mod topmodellen i dieselversionen, for her er tale om en 190 hk turbo med et drejningsmoment på hele 400 Nm ved 1.750 o/min. Jeg tror personligt (uden at have testet bilen), at den vil være et meget bedre match pga. Countrymans vægt. Cooper S har nemlig kun et drejningsmoment på 280 Nm, og selvom det allerede er tilstede ved 1.350 o/min, så skal der en del omdrejninger til, før der sker noget. Værd at kigge på er også den helt nye Countryman SE, Minis bud på en Plug-in-Hybrid, der med to motorer på henholdsvis 136 hk og 88 hk, nok skal være interessant. Vi vender tilbage med en omfattende test af netop den model senere på sommeren.
Countryman er betydeligt større end en normal Mini. Ja, faktisk er den så stor, at du snildt kan tage en tur syd for grænsen med frue og barn og bagage til en hel weekend, og samtidig have plads til ti kasser sodavand og en masse Nutella. Der hvor den ekstra plads er tydeligst er ved bagsæderne. Alle sidder komfortabelt uden at ramme sæderne foran.
Kabinen har fået et løft opad i den seneste generation Countryman. Kvaliteten er præcis der, hvor man forventer den skal være, af en bil i denne prisklasse og med BMW som brand owner. Det har taget lidt tid, men nu er den der. Du er stadig omgivet af lækre flykontakter, store instrumenter og masser af lir. Specielt det store mediesystem placeret midt i instrumentpanelet fungerer glimrende, og navigationsdelen fortjener ekstra roser.
Som det altid har været tilfældet med Mini, så skal du have listen over ekstraudstyr frem, når du har besluttet dig for at blive Mini-ejer. En basis Mini er nemlig ikke synderlig veludstyret, hvilket er lidt synd. Men Mini har sammensat en række pakker, som du så kan vælge imellem. Alligevel bliver tingene dyrere end du lige regner med – prøv bare at se her.
Mini Countryman har en startpris på 355.890,-. Vores testbil med den store motor starter ved 494.790,-, hvortil du så skal finde lidt ekstra til metallak, automatgear, 18” fælge, automatisk bagklap, LED-lygter, Harman-Kardon anlæg, Driving Assistant, Pepper Pakke, Wired Pakke, parkeringsassistent og… Ja, listen er lang og når vi er færdig med denne bil, så ender prisen på hele 758.380,-. Det er ekstraudstyr for 263.590,-. Altså mere end halvdelen af basisprisen oveni hatten – og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke lige kan se, hvad der skulle undværes, når først jeg har kørt med det.
Næsten 760.000,- er alt for mange penge for en bil, som jeg ellers er vild med – og det er simpelthen ekstraudstyret, der ødelægger festen. Blot for at sammenligne og blive i BMW’s egne rækker, så koster en BMW X1 xDrive25i Aut. med 231 hk 599.900,-. Det vil sige, at du har 150.000,- at proppe ekstraudstyr i bilen for, før du rammer prisen på Minien. Ser vi bort fra dette, så er Mini Countryman anno 2017 en super lækker bil, med nogle lækre køreegenskaber, suveræn motor og gearkasseteknologi og mere end fornuftige pladsforhold. Jeg kan varmt anbefale den – hvis du vel og mærke er ligeglad med prisen.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.598 |
Antal HK | 192 |
Drejningsmoment (Nm) | 280 |
Drivende hjul | Firehjulstræk |
Antal gear | 8A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 7,3 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 159 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.350 |
Forbrug (km/l), målt | 12,0 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 14,3 |
HK målt ved Omdr. | 5.000 |
Køreklar vægt (kg) | 1.605 |
Pris (pågældende bil) | 758.380 |
Tophastighed (km/t) | 222 |