I den lille by Skövde i Sverige, finder du nogle skarpe ingeniører, der har spundet ekstra kobberledninger på en ny elmotor. Den finder du på bagakslen af den opdaterede XC40 og dens forførende coupésøster C40. Motoren skubber med 252 hestekræfter, og det er faktisk første gang i 25 år, at du kan købe en Volvo med baghjulstræk. Tidligere kunne du vælge, om du ville have en motor med 204 hestekræfter, som trak forhjulene, eller om du ville have firehjulstræk, og så fik du en ekstra elmotor til baghjulene med 204 hestekræfter, eller i alt 408 el-heste.
Her er Volvo EX30 – med en startpris under 300.000
Men det er slut. Volvo har altså besluttet sig for, at alle Volvoér i fremtiden har baghjulstræk. Det skyldes ifølge Volvo, at elbilen på den måde er mere effektiv.
Du kan stadig få modellerne med firehjulstræk, men elmotoren foran er også forandret, og har nu kun 156 hestekræfter. Samlet får du dog stadig 408 hestekræfter – merprisen er så lille, at det skal du vælge. Den vender vi lige tilbage til.
XC40 og C40 Recharge, som de hedder, blev udstillet i Aarhus i forbindelse med The Ocean Race, der for første gang havde et stop i Danmark, og som Volvo traditionelt har været hovedsponsor for. Biler havde derfor fornøjelsen af at prøvekøre de to elektriske søskende i bakkede Aarhus by, motorvej og nogle smalle djurslandske landeveje.
Godt fodtøj til byen
I modellen med baghjulstræk er den kvarte tusind hestekræfter alt rigeligt til den daglige færden, og du følger fint med trafikken, mens det forholdsvis bløde fodtøj af en undervogn fint udjævner ujævnhederne. Det er en ganske behagelig og letkørt vogn, hvor du har fint overblik over trafikken, fordi SUV’en jo er høj. I coupé-versionen har du dog et elendigt udsyn fra bakspejlet, pga. at den skrånende bagende, der giver dig en ret lille bagrude, der sidder lavt.
Anmeldelse: Den smukke søster – Volvo C40
I byen er det ret lækkert at køre med det såkaldte one-pedal-drive, hvor man oplever, at bilen motorbremses ret meget, da elmotoren her producerer strøm til batterierne. Det tager lige lidt tid at lære, da man i starten kommer til at slippe speederen for tidligt, og derfor ender mange meter før det sted, der var hensigten.
Savnet funktion er tilbage på rattet
Volvo sværger til Googles styresystem, så betjeningen af midterskærmen på 9,0 tommer, der vender lodret, minder meget om det, du finder på en telefon med apps. Der er apps for navigation, radio og spotify og andre småting, men udvalget er ikke overvældende. Til gengæld er betjeningen uendelig let. Kun kunne vi ønske os trådløs Apple Play, men her skal der stadig bruges kabel.
Instrumenthuset er også en skærm, men der er heldigvis også lidt knapper til fx klimaanlæg og blandt andet på rattet, hvor en savnet funktion, som Pilot Assist, er vendt tilbage på sin knap til højre på rattet.
Den svenske indkøbsvogn – brugttest af Volvo XC40
Pilot Assist er en udvidet vejstribeadvarsel, og holder bilen på sporet, midt i vejbanen, så bilen kører og drejer selv i sving, men altså kun, hvor den kan se striberne. Det kræver et kraftigt drej i rattet, hvis du vil en anden vej, end bilen vælger, så systemet er derfor ret anderledes end en vejstribealarm, som de fleste nyere biler har, hvor der blot advares og måske drejes let på rattet, hvis du er på vej i rabatten.
Pilot Assist kræver naturligvis lidt tilvænning, men er vi er fan af det på motorvejen, hvor kørsel er rutinepræget, og man derfor med løs hånd kan lade bilen om arbejdet.
Vildt firehjulstræk
Vi forlader motorvejen og dykker ind i det Djurslandske landskab, og godt presset på de små, smalle og bakkede landeveje, er Volvoen noget levende, når man leger rallykører. Det er godt for underholdningsværdien, men ikke for præcisionen. Det er tydeligt, at Volvo ikke har bygget vognen til den slags udskejelser, for den vugger noget i madrasfjedrene.
Den billige Polestar 2 du ikke skal vælge
Og dog. Sætter du dig over i firehjulstrækkeren, den med de 408 hestekræfter, er der fuld underholdning for pengene. Det er faktisk en helt anden bil. Pludselig er du ikke længere en luntende motionsløber på hyggetur i skovbrynet, men en skarpladt Usain Bolt på en 100-meter. Eller sagt på bilsprog – 0-100 km/t klares på 7,4 sekunder med den ene motor, og 4,9 sekunder (4,7 for C40) med Twin Motor.
Den duvende leverpostejsbil får altså både champignon og et lag sprødt bacon med den ekstra motor og føles langt mere adræt og vild. Når du giver den fuld gas, kan du høre, at alle fire hjul med knasende små slip forsøger at holde biddet i asfalten, mens du får vakuum i lungerne og kontaktlinserne glider bag øjnene på grund af den kraftige acceleration, og det er hylende morsomt. Altså lidt samme fornemmelse, som når du træder sømmet i bund på hurtige og køreglade elbiler fra Tesla, Polestar, BMW og hvad de ellers hedder.
Dejlig stue
Når du er færdig med at køre fra alle, bare fordi du kan, eller fordi du syntes strømforbruget er lige vel meget til festival, kan du nyde, at den lille SUV også er en fin hverdagsbil. Den har udmærket plads på både bagsædet også i coupéversionen, mens bagagerummet med sine 419 liter (413 i C40) kan rumme det meste til en weekendtur, plus en ekstra taske i frunken, hvor der er plads til 31 liter. Bemærk også, at den firehjulstrækkende version må trække op til 1800 kilo på krogen, og den baghjulstrukne 1500 kilo og det er ganske fint for en elbil.
Her er elbilerne, der må trække mest
Praktikaliteten og køreegenskaberne fejler altså ikke noget, ej heller designet. Om man er til det lidt skøre koncept med en høj, dråbeformet SUV crossover-Coupé, eller den mere normale og kantede kassebil er jo en smagssag, men du får lov at betale 10.000 kroner mere for coupéen. Kabinen er i begge holdt i det velkendte minimalistiske og lækre skandinaviske design, hvor testbilens sæder var udstyret med et stuelignende sofabetræk kaldet Woolblend, der er både hyggeligt og pynter, men koster 13.944 kroner ekstra. Man sidder dog fremragende.
Volvo XC40 og C40 fås nu kun som elbil, og det nye er, at den nu kan lynlade med 200 kW, mod før 150 kW, hvilket kan fylde den fra 10-80 procent på 27 minutter.
Mere end dobbelt så god
Du kan få to versioner. Plus har en ret lang udstyrsliste med blandt andet Pilot Assist og sikkerhedsudstyr, som advarsel for krydsende trafik bagfra. Ultimate tilføjer ganske få, men store ting som panoramatag og Harman Kardon-lydanlæg.
Vi tester: Så godt holder et Tesla-batteri
Batteriet er vokset til 82 kWh og rækkevidden er længst i Plus – den opgives i XC40 til 536 kilometer og i den vindglatte C40 til 571 kilometer, som synker til 536 kilometer med twinmotor, der i en stor parentes bemærket kun koster 34.650 kroner ekstra i Plus-versionen, som man jo sagtens kan nøjes med.
Det er rørende lidt i forhold til, hvor meget mere bil, man fornemmer at få ekstra for pengene. Det skal ses i forhold til den samlede pris, der starter ved 417.791 kroner for en Plus, hvilket gør det svært at undskylde, ikke at købe dobbeltmotoren. Vælger du en Ultimate koster den ekstra motor 46.779 kroner, og så begynder det at gøre lidt ondt, men altså du kan sagtens nøjes med Plus, der har en ret heftig standardudstyrsliste.
Her er Volvo EX30 – med en startpris under 300.000
Man skal her også huske at tænke på gensalgsværdien – mon du får mest for din brugte XC40 med over 400 hestekræfter eller baghjulstrækkeren med 250? Her vil de knap 35.000 kroner ekstra nok være meget godt givet ud.
Volvo V90 Recharge T8 – Skandinavisk luksusstrøm med få kortslutninger