Bare ni tons CO2 adskiller en benzin-XC40 og en tilsvarende elektrisk model, hvis man ser på hele bilernes livstid, og elbilen kører på ’beskidt’ strøm. Derfor opfordrer Volvo verdens ledere på COP26 til at tage sig sammen og hjælpe den grønne omstilling på vej.


Modstandere af elbiler fremhæver tit, at det er enormt resursekrævende at bygge elbilernes batterier. Og skal man tro en rapport fra Volvo, så kan de have ret. Volvo har i hvert fald udgivet en 51 sider lang rapport, der i detaljer gennemgår og sammenligner C02-udslippet ved en benzindrevet XC40, en elektrisk XC40 og den nye og mere strømlinede elektriske C40.

Den grønne svensker – Volvo XC40 Recharge Twin

Ser man isoleret på produktionsfasen, så udleder C40 næsten 70 procent mere CO2 end benzin XC40, før bilerne har kørt en eneste meter. Det er til dels på grund af mere aluminium i produktionen, men mest på grund af batteriet, som stadig er meget forurenende at fremstille. Elbilen udleder således næsten 27 tons tons mod 14 for benzinbilen.

Ren strøm

Men herfra begynder det så at gå den anden vej. For ude på vejen vinder elbilen hurtigt. Ser man over bilens totale livstid, som Volvo regner til 200.000 kilometer, så udleder en benzindrevet XC40 59 tons CO2 i alt. Til sammenligning kan en C40 udlede bare 27 tons, hvis den kører på vindkraft. Kører den på det strømmiks, som findes på tværs af de 28 EU-lande, så stiger CO2-tallet til 42 tons. Regner man i stedet på baggrund af den globale strømproduktion, så stiger den samlede udledning til 50 tons.

Veganer-jern? Volvo drømmer om bæredygtigt stål

For at skære det ud i pap, så udleder benzinbilen 43 tons CO2 bare i benzin, mens elbilen kan nøjes med 0,4 tons, hvis strømmen kommer fra vindmøller – og her har Volvo inkluderet opsætning af vindmøller og raffinering af olie til benzin.

Skal elbilen lades med ’beskidt’ strøm, udledes der i stedet hele 24 tons CO2 for at tilbagelægge 200.000 kilometer.

Volvo vil garantere bæredygtige batterier med ny computerteknologi

Vender man regnestykket om, skal C40 køre 49.000 kilometer, før den har indhentet den mere CO2-tunge produktion, hvis bilen kører på grøn strøm. Kører den på beskidt strøm, skal den køre 110.000 kilometer, før den vinder over benzinbilen.

COP26

Det er netop dette budskab, Volvos direktør Håkan Samuelsson har med til verdens ledere, som netop nu deltager i COP26 i Glasgow. Volvo har planer om kun at have elbiler på programmet i 2030, og vil være klimaneutral i 2040. Men det hjælper jo ikke meget, hvis strømmen i stikket ikke er grøn.

Vi har taget en bevidst strategisk beslutning, og vi vil være en brancheleder, men vi kan ikke blive klimaneutrale alene. Vi har brug for, at regeringer og energiselskaber over hele kloden skruer op for investeringer i ren energi og tilhørende opladningsinfrastruktur, så elektriske biler virkelig kan opfylde deres løfte om renere mobilitet.

Undvær en motor og spar 54.000 kroner – her er prisen på Volvo XC40 Recharge

I Danmark var andelen af vedvarende energi i elforbruget 80 procent i 2020. På verdensplan var den 29 procent, så der er stadig plads til forbedringer.