E-Pace er Jaguars nye baby-SUV, der skal tage kampen op i et konkurrencepræget marked med skarpe køreegenskaber og lækker Jaguar-stil.
De tider, hvor en Jaguar var forbeholdt cigar-rygende aristokrater, er ovre. Jaguar og søsterselskabet Land Rover har skyhøje ambitioner om at vækste hårdt, og for tiden kan man ikke sige salgssucces uden også at sige crossover eller SUV. Jaguar har netop begået en SUV, som ligner en skrumpet udgave af storebroren F-Pace og har fået navnet E-Pace.
Til forskel fra F-Pace og nærmest alle andre Jaguar-modeller er E-Pace bygget på en platform i stål, der har mere tilfælles med eksempelvis Range Rover Evoque end med alu-platformen i Jaguar XE og F-Type. Det betyder, at E-Pace er enten forhjuls- eller firehjulstrukket, og så vejer den for øvrigt op mod 100 kilo mere end den 30 cm længere storebror. Det er dog ikke noget, E-Pace lader til at bekymre sig om, da vi rammer et enkelt stykke bugtet skovvej. Den kommer raskt afsted, og specielt styretøjet er lige i øjet. Det er både præcist og ganske direkte, så det er en fornøjelse at smide E-Pace ind i de varierende kurver, dog uden at det kan matche Alfa Romeo Stelvios nærmest telepatiske styretøj.
Affjedringen er sat op, så den er til den faste side – det er nødvendigt med et højt tyngdepunkt – og det holder chassiset i balance uden for meget krængning, og det understøtter den sporty fornemmelse. På trods af, at testbilen kører på 20-tommer Pirelli P Zero-sommerdæk i 45-profil, så opleves E-Pace ikke stenhård. Over fartbump og huller er affjedringen fast, men ikke ubehagelig, og eneste generende indslag er relativt meget dæk- og vejstøj i kabinen.
Støjende motor
E-Pace introduceres kun med den to-liters Ingenium turbomotor, der enten kører på benzin eller diesel. Dieseludgaven yder fra 150 til 240 hk, og benzinversionen yder 249 eller 300 hk. Vi kører en 180 hk diesel med firehjulstræk og 9-trins automatgearkasse, og kombinationen er fin uden at være imponerende. Fartpotentialet føles større, end accelerationstiden på 9,3 sekunder anslår, men når Ingenium-motoren bliver bedt om at præstere, så følges accelerationen af en kedelig og gennemtrængende motorlyd, der lyder anstrengende, og som ikke rigtig passer sig til en luksuriøs mini-SUV.
Selvom Jaguar slår på at være det sporty indspark i en mere og mere konkurrencepræget klasse med hårde nysere som Audi Q3, den nye BMW X2 og Volvo XC40, så bliver den også nødt til at kunne byde på andet end gode køreegenskaber. Faktisk har E-Pace et vældigt stort bagagerum på hele 577 liter – 17 liter mere end eksempelvis Audi Q5’s bagagerum. Helt så imponerende er bagsædepladsen dog ikke. Her gør det skarpe, coupé-lignende design det svært at sidde opret på bagsædet uden at støde hovedet mod loftet. Samtidig stjæler det store bagagerum også benplads.
Unik finansiering
Samlet set er E-Pace en helstøbt SUV med tyk streg under Sport, som nok skal tiltale mange potentielle kunder, selvom den bestemt også har sine fejl. Heldigvis er det lykkes Jaguar Land Rover Danmark at ramme nogle fornuftige priser på modellen, der starter ved 383.771 kr. for en relativt veludstyret Drivers Edition med 150 hestes diesel, forhjulstræk og manuelt gear. Beskatningspriserne starter ved 325.676 kr. for samme model.
Hvis du er typen, der har svært ved at binde dig, så vil Jaguar fremover også tilbyde en ny korttidsleasing-form, de kalder Simplygo. Her leaser du bilen i seks måneder, og du slipper for førstegangsydelse, forsikring eller grøn ejerafgift. I stedet skal du bare betale 6.995 kr. om måneden med en kilometerbegrænsning på 1.500 km per måned.