Med introduktionen af XC90 trådte Volvo ind i en ny æra. Firmaet var kommet på kinesiske hænder og havde nu for alvor sluppet taget i de gamle bånd til Ford. Det var derfor også med stor spænding, at verdenspressen og befolkningen modtog den nye store SUV – og lad os bare slå fast, at designmæssigt var der ikke mange der blev skuffede. Efter introduktionen af XC90 var turen kommet til S90 og V90 – og her var det lykkedes Volvo at overføre det smukke design fra XC90 til en alm. sedan/stationcar på fornemste vis. Derfor kan de fleste jo nok regne ud, at introduktionen af XC60 havde placeret forventningerne helt oppe på øverste hylde. Hvorvidt disse forventninger så er blevet indfriet – ja det kan du læse lige her.
Vi kigger nærmere på Volvo XC60 T6 Inscription – altså en topudstyret model med 310 hk, firehjulstræk og 8-trins automatgear.
Vi kan lige så godt slå fast med det samme, at XC60 til forveksling ligner en XC90 i lidt mindre format. Jeg vil ikke sige en ”lille” XC90, for XC60 er på ingen måde en lille bil. Jo vidst, den er da mindre end sin storesøster, hvilket der jo heller ikke skal så meget til for at være, da XC90 er enorm. Og selvom designet går igen indvendigt, så er XC60 virkelig sin helt egen. Den lidt mindre størrelse gør den meget nemmere at parkere og komme om hjørner med i byen – også selvom den har rigelig med plads til alle passagerer.
XC60 ser imponerende ud. Den er elegant og på samme tid sporty at se på. Den flotte Crystal White metallak (29.705,-, red.) og de 20” Black DC fælge (15.003,- red.) gør bestemt også deres til, at bilen fremtræder helt skarp. Personligt er jeg helt klart til Inscription udstyrslinjen, da den i mine øjne virker langt mere helstøbt og sporty end den ellers så sporty R-Design. Prisen for de to modeller er ens, så det er helt op til den enkelte, hvad man bedst synes om.
Bag rattet kan du kun være tilfreds. Du sidder højt og har godt udsyn – men du har samtidig at gøre med en yderst velafstemt undervogn (luftaffjedring, red.), der på ingen måde bliver gyngende eller flydende, som vi tit ser det med SUV’er. Her er XC60 virkelig imponerende og tøjler sit naturligt højere tyngdepunkt på fornemste vis. Køreoplevelsen forstærkes også af den imponerende T6 motor med 310 hk. På trods af sine kun 2,0 liter overbeviser den virkelig, om end du godt kan mærke det manglede drejningsmoment fra de helt lave omdrejningstal, som en V6’er normalt er garant for. Det er dog mest lydsiden der hænger lidt, da motoren gearer ned og pisker op i omdrejninger, hvis du klamper pedalen ned i en overhaling på motorvejen. Ved normal kørsel er bilen meget tyst, hvilket giver ekstra god mulighed for at nyde det fede Bowers & Wilkins anlæg, som vores pressebil var udstyret med. Prisen på herligheden er dog i den lidt pebrede end – nemlig 79.980,-.
Store roser skal der dog uddeles til den 8-trins automatiske gearkasse, der er vildt imponerende. Lækre bløde skifte i comfort mode og hurtige præcise skifte i sport mode. Super godt!
Ved fuld acceleration runder XC60 T6 de 100 km/t på 5,9 sekunder, hvilket må siges at være accepteret. Topfarten er 230 km/t. Volvo oplyser, at det gennemsnitlige brændstofforbrug er på 13,0 km/l. Det kunne vi ikke helt holde og endte på 10,1 km/l.
Alt i alt, så ser det indtil videre fantastik godt ud for Volvo XC60. Vi kan dog ikke undgå at kigge lidt på prisen også. T6 med Inscription udstyr har en basispris på godt og vel 865.000 kroner. Men, når du så begynder at plukke fra listen over udstyr, der gør oplevelsen super god, så ender du sammenlagt på 1.240.910,-. Det er en pæn sjat, men på samme niveau som tilsvarende tyske konkurrenter.
Der er ingen tvivl om, at Volvo XC60 anno 2017 er en suveræn bil. Kan du vænne dig til, at Volvo downsizer i stor stil og motoren derfor kun er på 2,0 liter, så går du nok ikke galt i byen her. XC60 er nemlig imponerende god.