Toyota Yaris er normalt en kedelig sparegris af en minibil, der taler til bilsøgende, der nødtvunget har indset behovet for en bil og derfor går efter så lidt bil, som muligt. Det behov er der mange biler, som udfylder, og Toyota Yaris er en glimrende kandidat. Prisen starter ved 124.900 kroner, hvor du får en énlitersmotor, der siger undskyld, hver gang du bruger én af de 72 hk.
Lommeraket uden krudt - Kia Picanto GT Line
Men Toyota fangede en Yaris i deres racerafdeling Gazoo Racing en mørk nat, hvor fuldmånen lyste skarpt og varulve hylede. Den blev bortført til Tysklands Nürburgring, hvor hele bedstemor-drivværket blev flået ud og kylet på bålet. Ind kom en ny racerundervogn og en tvangsfodret motor på 212 hk, som de fandt på hylden med leveringer til Lotus. Til at holde vildskaben i lænker, har den tårnstiver, forstærket karrosseri, spærredifferentiale og en ekstra tyk krængningsstabilisator foran, samt større bremser, skiver og lettere hjul.
Entusiasternes valg – Renault Clio R.S.
Det giver en helt anden bil, der ryger fra grå mandag morgen til fredagsslik på 2,0 sekunder. Enhver, der har en dårlig, dag skal bare køre ti meter i GRMN-versionen af Yaris, så er benene blæst væk, og der er smil over begge ører. Det er kombinationen af den sprødeog omdrejningsvillige motor, rallylyden og den hårde racerundervogn, der kører dig direkte i himlen. Eller helvede om du vil.
En perle som tæver dig
I kabinen bliver du dog først ret skuffet, for den ligner en helt almindelig dame-Yaris. Her er stort set ingen forskel fra den normale vogn, bortset fra instrumenthuset, der er lidt mere japanergejlet. Men du rammer et stramt sæde, og start-stop-knappen giver dig en lettere hæs brummen bagfra. Tyr speederen ned, og Yaris detonerer i woaaaap, woaaap, woaoaoaoaaadawwr, samtidigt med at du tæves i sædet, som var det et baseballbat alt efter hvilken retning bilen flyver i.
Motoren er en perle, som bare tager flere og flere omdrejninger, der udløser et inferno af hvæsbuldrende larm, hvor det allerede ved 7.000 o/m lyder som om, udstødningen simpelthen er for lille til, at luften kan slippe ud. Det fiser og fløjter helt fantastisk, og man frygter det hele eksploderer. Du er ikke længere i en Yaris, men i en engelsk Lotus-sportsvogn, der prygles rundt på en rallybane. Alle biler fortjener sådan en motor!
Elbilen der laver røg – BMW i3s
Det er ikke helt tilfældigt, for den har faktisk mere til fælles med en rallybil end den indkøbsvogn, du kan købe på afbetaling hos din lokale Toyotaforhandler. Motoren er på 1,8 liter, og er den samme 2ZR som Toyota leverer til Lotus Elise. Faktisk var Lotus også inviteret med i udviklingsfasen, og de fik tæmmet og pisket drivværket ind i det lille motorrum.
Udviklet som rallyvogn
GRMN har en Eaton-kompressor, der leverer 1,8 bars tryk, og med intercooler giver det 50 procent mere effekt end motoren ellers ville levere, og det er derfor, den hvæser som en fløjte på et damplokomotiv. Fordi det er en kompressor, som drives af krumtappen, er der ingen forsinkelse på effekten, som en turbo. Den skal dog også af med luften igen, og her designede Toyota en ny udstødning som en rallybil. Udstødningen er tykkere og bøjet, så der er bedreflow. Resultatet er 60 procent mindre modstand og en lyd som en rallybil.
Raket med overraskelser - Ford Fiesta ST
Karrosseriet har fået de tøsede punktsvejsninger fuldsvejset på udvalgte steder, så det er blevet mere stift. Støddæmperne er fra Sachs Performance, og fjedrene er strammere og kortere, så den står 30 mm lavere på vejen. Alufælgene på 17 tommer fra BBS er ikke støbt, men smedede, hvilket betyder, at de er skåret ud af et stort stykke aluminium. Det er selvsagt en ret dyr løsning, men så er de til gengæld tre gange lettere og 25 procent stærkere end traditionelle støbte fælge. Det skyldes, at aluminiumsmolekylerne bliver rodet lidt tilfældigt sammen, når det hældes og skal tilpasses i en støbeform, men forbliver flot struktureret i et stærkt molekylegitter, når man skærer formen ud af en stor blok. Yaris har derfor alene på hjulene sparet hele seks kilo på den uaffjedrede vægt, til stor fordel for bremse-, accelerations- og styreegenskaber.
Volkswagen Polo GTI er svinehurtig og relativt praktisk, men er den sjov?
Bremsekalibrene har fire stempler foran og skiverne er større – 275 x 25 mm – og er ventilerede og med riller, så bremsestøv ledes væk, og der derfor altid er maksimal kontakt med bremseklodserne. Selv de velstøttende racersæder er specielt udviklede af Boshuko (som også laver til Lexus LFA-superbilen) på Nürburgring, samtidigt med alt det andet udviklingsarbejde foregik.
Det sjove er dyrt
Det manuelle gearskifte har seks trin og er præcist nok, men stangen er lidt lang og den kan overhales, så den gnaver tænder i ny og næ. Eller også er det bare vores talent, der er ringe. Den stramme undervogn og det direkte styretøj kyler vognen rundt som en kugle i et arkadespil og selv om den er hård, er det på ingen måde ubehageligt til daglig familiekørsel – vi havde da en lille unge på et barnesæde, som fint kunne sove selv på en snoet landevej. Utroligt nok. I øvrigt er det hamrende besværligt at komme til bagsædet, men who cares?
Toyota Yaris Hybrid – elektrificering til folket
Motorvejskørsel er dog ikke livretten, da her ikke er fartpilot, og motoren roterer med over 3.000 o/m i det højeste gear, og når du så lige skal lave en overhaling, får du decideret ondt i ørene på den fede måde. Hold kæft, det lyder godt. Det er også helt fantastisk, at man på den måde kan ryste ruderne af ham foran, der var længe om at trække ind, når man suser forbi i overhalingen.
Det sjove koster en smule ekstra. Husker du prisen på den almindelige? GRMN koster 460.000 kroner. Altså i runde tal det samme som fire af de billigste Yariser. Så vil det nok glæde dig, at du heller ikke kan købe den. For der er kun lavet 400 af dem (plus 200 til Japan), og de er alle solgt – tre af dem er i Danmark.
Suzuki Swift Sport – for 224.990 kroner tørre tæv
Alt i alt, er det jo bare pisseærgerligt, at ikke alle biler laves i sådan en festversion til fartglade. Det er en lille rå raket med en perle af en racermotor, som maler køreglæde i mange lag i dit grinende fjæs, hvor du fuldkommen kan udleve din indre drengedrøm om at være verdens bedste rallykører.
Den gode nyhed er så, at dette ikke er en enlig svale med GRMN-betegnelsen. Flere modeller er på vej. Hurra!