Suzuki Swift Sport er køreglæde på tilbud. Tørre tæsk belønnes med spandevis af køreglæde, kvikke accelerationer og et kørekort, som konstant er i livsfare, når du nærmer den skriggule GTI.
Suzuki har lavet en old school GTI med en moderne turbomotor. Sæt dig ind i den, og du kan med det samme mærke, hvordan dit kørekort bliver blød i kanterne, som om det har ligget på en varm kogeplade til det smelter. Sport er nemlig den slags bil, som uden at du egentlig har lyst eller er opmærksom på det, får dig til at køre som et svin. De 140 hestekræfter skal slæbe på bare 1.045 kilo, så accelerationen virker voldsom, når du slipper koblingen og lader de to forhjul forsøge at håndtere turbomotoren. Gearkassen er stram, til tider på grænsen til knoklet, men generelt en fornøjelse, så det er bare med at sparke andet gear ind, inden den 1,4-liters motor løber tør for pust lige under 6.000 omdrejninger., Du kan mærke hvordan turboen blæser 230 Nm ud - det får den lille bil til at trække fra side til side og ruske i rattet.
Raket med overraskelser - Ford Fiesta ST
Glad for tæsk
Suzuki Swift Sport er køreglæde pakket ind i en meget gul lakering, og den har nærmest sadistiske tendenser, for jo mere led og hård, du er ved den, jo sjovere bliver det. Undervognen er hård og efter moderne standarder næsten ubehagelig, men faktisk noget mere komfortabel end de gamle generationer af Swift Sport, som var endnu mere kompromisløse. I den nye generation har Sport fået særlige Monroe-støddæmpere og hårdere fjedre, og så har chassiset fået flere svejsepunkter, som gør det stivere. Det er en fordel i sving, fordi det vrider sig mindre, og det giver føreren en fornemmelse af en mere direkte og præcis bil, når den piskes afsted. Takket være den meget lave vægt, som er omkring 200 kilo mindre end de noget dyrere, og også noget hurtigere konkurrenter Volkswagen Polo GTI og Ford Fiesta ST, føles Sport let og frisk på tå, når vi kaster den lille, japanske bi mellem sving på en forladt landevej.
Entusiasternes valg – Renault Clio R.S.
Takket være den hårde undervogn er der ikke meget krængning i fjedrene, men desværre bliver undervognen ladt i stikken af et irriterende styretøj. Det virker meget gummiagtigt, og forklaringen skal findes i en meget kraftig selvopretningstrang, som om du strækker en kraftig elastisk. Når du drejer på rattet, og slipper, ’springer’ rattet tilbage til ligeud. Det giver en meget død fornemmelse omkring midten, så det er svært at lave små korrigeringer på motorvejen. Sport er nemlig ikke særlig retningsstabil.
Turbobøffer og ekstra udstyr
Motoren blev introduceret i den seneste generation af Vitara, og adskiller sig ikke teknisk. Det betyder, at motoren isoleret set faktisk er en smule kedelig. Der er ingen turbotøven, men motoren er ikke særlig omdrejningsvillig, sammenlignet med de gamle generationer, der skulle tæt på 7.000 omdrejninger, før de ydede maksimalt. Lyden fra motoren er i mine øre lige så inspirerende som en morgensur Medina – jeg savner lidt mere Jesper Binzer og D-A-D-galskab, men jeg må nøjes med bundtræk og et samlet forbrug på 13,8 km/l over de 631 test-kilometer, som også bød på meget motorvej. Til gengæld er der rigeligt med skub, uanset hvilket gear du måtte befinde dig i, og det gør Sport til en vaskeægte lommeraket.
Overlegen – Volkswagen Polo GTI
Som navnet antyder, handler det i Sport om dynamisk kørsel, men varianten er samtidig topmodel i Swift-programmet og det betyder, at du får ganske meget udstyr med som standard. Det gælder både adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, komplet LED-forlys, nøglefri betjening, bakkamera og navigation. Kabinen er stadig klædt i hård, glat plastik, men det sportslige islæt løftes af et par fine sportssæder, et læderrat og pedaler i alu-look. De virker bedre end de udvendige skørter, som skal ligne kulfiber, men som tydeligvis er plastik. Den slags holder absolut ikke, og giver et fingerpeg om at Swift Sport er omkring 60.000 kroner billigere end eksempelvis Ford Fiesta ST. Jeg ville klart hellere have ST, men Swift Sport elsker tæsk som ingen anden, og til en startpris på 224.990 kroner er det svært at argumentere mod et godt tilbud som Sport.