Toyota Yaris fylder 25 med sikre nyheder og en ekstra stærk hybrid, som gør bilen hurtigere. Der er også en vildere GR-version klar.

Til bongotrommer og sprøde horn fra et større karnevalsorkester hyret ind til lejligheden, får den nye Toyota Yaris på elegant vis hevet klædet af sig af en flok glimtende karnevalsdansere i Barcelona – ikke fordi det er en speciel festlig version, selv om Yaris fyldte 25 sidste år, men mere fordi det tilfældigvis var samme dag, som det spanske ugelange karneval startede. Man siger dog, at jo større festivitas der er omkring en ny bil, des færre er nyhederne, og det passer meget godt lige her.

Hurra! Toyota fejrer 60 år i Danmark - og dermed Europa

For kun kendere vil kunne se forskellen på faceliftet af denne fjerde generation af Yaris udefra – lygterne er opdateret, og det er sådan set enden på den liste.

Den er blevet hurtigere
Men der er spændende nyt at fortælle om den nye Yaris, som kan få hurtige madbude og travle hjemmehjælpere til at trutte i karnevalshornet. Det største er, at den nu kan fås med 130 fyrige hybridhestekræfter, som skærer et halvt sekund af 0-100-tiden i forhold til den hidtil hurtigste hybrid-version med 116 hestekræfter, så den fart nu nås på 9,2 sekunder.

Første kig på Toyotas nye elbiler

Men det kan gå hurtigere, hvis du ønsker, for motorprogrammet består også af en elmotorløs rendyrket 1,5 liter-benziner med 125 hestekræfter, og den kører til de 100 på 9,0 sekunder, og det med manuelt gear. Den version er den billigste med en pris ti kroner under 200.000 kroner, hvor du i øvrigt også kan smide mere på krogen – 850 kilo, mens hybriderne må nøjes med 450 kilo. Anhængertrækket koster dog 12.585 kroner. Benzineren fås kun i de to nederste udstyrstrin, hvor du i den skrabede standardversion, Active, må nøjes med en ganske lille digital skærm i instrumenthuset mellem de manuelle ure, og en midterskærm på ni tommer – det er dog vokset to tommer i forhold til den gamle Yaris.

Allerede næste udstyrstrin Style får du fuld digital instrumentering foran føreren, og det er en anden af de store nyheder. Displayet er her på syv tommer, men det rigtigt lækre og store instrumenthus på 12,3 tommer er forbeholdt den største hybrid.

Kun højeste udstyrsvariant får stor nyhed
Hybriden fås nemlig som nævnt i to motorstørrelser, kaldet 115 og 130, der er referencer til antal hestekræfter, selv om 115’eren i virkeligheden disker op med 115,56 hk, der rundes op til 116 hk, og ingen hos Toyota ville justere på det lille fejlfaktum, eller også var der noget med afrundingen fra kilowatt, som spillede teknikerne og derefter marketingsafdelingen et puds.

Hybrid 115 fås kun i de to laveste udstyrsniveauer, Style og Active, mens Hybrid 130 kun fås i de tre højeste udstyrsvarianter, startende fra Executive. Og det er altså forbeholdt den store hybrid at have det store digitale display, selv om Toyota regner med at sælge flest 115’ere i Style-varianten.

Men det er ikke den, vi er inviteret til karneval for at teste, men derimod 130’eren. Forskellen er dog mindre, end man måske kunne tro, da alle varianter kører med samme 1,5-liter benzinmotor. Det er kun elmotoren, som adskiller bilerne.

Sådan kører Yaris
Så hvordan kører den nye Yaris? Svaret er, at den kører ganske friskt, undervognen er fast, uden at det er ubehageligt, men fordækkene kan høres ved landevejsfart, og under accelerationen er man aldrig i tvivl om, at der sidder en tre-cylindret motor ude foran og raller. Det skyldes ikke mindst det såkaldte CVT-automatgear, som spoler fart på som en scooter – med masser af omdrejninger under accelerationen. '

Toyota Corolla Hybrid - bedst som brugt

Systemet er i sin femte generation og derfor slet, slet ikke så slemt som de første generationer, der fik dig til at lyde som olding, der famler efter koblingspunktet med speederen i bund. Benzinmotoren har alene 91 hestekræfter, men bilen er imponerende god til at opsamle energi til batteriet, så du får stort set altid glæde af eldrift, som især er dejligt i byen. Den tyste fremfærd med de 83 el-hestekræfter forstyrres dog ved de lave byhastigheder af bilens egen lovpligtige advarselslyd, der trænger lidt for tydeligt ind i kabinen, især hvis du som os allerede er fyldt op til randen med elektroniske lyde fra fx det ligeledes lovpligtige hastighedsoverskridelsesadvarselssystem.

Vi havde også fornøjelsen af at køre topmodellen GR Sport, som ikke kun er en betegnelse for et udstyrsniveau. GR-modellen har strammere styretøj og undervogn, og endda forstærkninger med højstyrkeståldele – i praksis er forskellen ikke overdreven voldsom, da Yaris som nævnt allerede er til den faste side, men indtrykket er dog, at GR Sport styrer både lettere og mere præcist. I runde tal er GR sport mere en bil for folk, der har lyst til en dyr Yaris med alt i udstyr end til de, der drømmer om en hot hatchback. Vil du have en vild Yaris, skal du gå efter den rendyrkede rallybil Toyota GR Yaris, lavet af Gazoo-racing, men som kun har forenden til fælles med Yaris – bagenden er en Corolla og alt imellem er racing. Læs artiklen om vildbassen, vi rev rundt på en formel-1-bane, her.

Alt i sikkerhed
Betjeningen er i Yaris eksemplarisk, og drejehjul, og knapper føles solide og nær premium-agtige, men du får ikke den lille tommelfingergearstang, der ellers kører i modeller som C-HR og Prius, men en mere traditionel af slagsen – måske igen et vidnesbyrd om, hvor lille et facelift vi her taler om. Den store skærm i midten er som nævnt på ni tommer og i topversionerne på 10,5 tommer og den har hjælp til betjeningen med knapper til klimanlæg og andre vigtige ting, som fx en dedikeret EV-knap, hvor du tvinger maskineriet til at køre på el – det kan du gøre op til 50 km/t, men træd for Guds skyld ikke hårdere på speederen end en flues vægt, for så starter den tre-cylindrede op ude foran.

Højteknologisk forsvar – Toyota Prius Plug-in

En ting – eller rettere 32, for så mange er der – er sikkerhedssystemerne, som Toyota har valgt at give fuld plade i Yaris. På nær lige billigste standardversion Active i benzinudgaven, der har lidt ældre sikkerhedsteknik, får du alt, du kender fra større biler. I korte træk har den fået stærkere radarer, så den bedre kan opdage alt fra personer, cyklister og andre biler, som skulle snige sig faretruende nær og advare dig eller styre udenom.

Det mærkes tydeligt, når du kører, at den tager ved i rattet, når hjulene nærmer sig den hvide linje, og styrer dig gennem fx en kurve. Også når du har forankørende, vil den motorbremse mere, faktisk kan den gøre det helt ned til nul km/t, og det er fint i køkørsel. Sikkerhedssystemerne gør, at Yaris’en føles som om man kører med autopilot konstant slået til, en slags semiautomatisk kørsel.

Toyota C-HR er smart i en fart

Det er en lille smule banebrydende at få så mange sikkerhedssystemer i en så lille bil, man ellers er vant til hører til i større og dyrere bilklasser. Toyotas Yaris har dog haft tradition for at være en sikker lille bil, et eventyr den tog hul på tilbage i 2000, da den blev første bil i sin klasse, der fik tildelt fem stjerner i NCAPs officielle chrashtest.

Så meget koster Yaris
Vi har i skrivende stund fået priserne, og indstigningsmodellen uden elmotor koster 199.990 kroner, den som hedder Active i 1,5-liter-benzinerversionen, mens billigste hybrid, den med 116 hk i Active-versionen løber afsted med 233.990 kroner af indholdet i din lyserøde porcelænsgris. Style-udgaven, som tilføjer bl.a. digitalt instrumenthus, LED-lygter og nøglefri start koster 11.000 kroner mere. Derfra er der et gevaldigt hop til billigste 130’er hybrid, der jo også lige starter et udstyrsniveau over. Her skal du slippe 294.990 kroner. Dyreste Yaris er som nævnt GR Sport, der startes op for 341.890 kroner – altså næsten en halv Yaris dyrere end billigste Yaris. Konklusionen er, at leder du efter en sikker, mindre bil, er hjemmehjælperen Yaris et stærkt bud.

 

Læs også:


Første kig på Toyotas nye elbiler

Verdensmesteren Toyota Corolla har fået større overarme

Nerd Alert: Vi kører den nye Toyota GR Yaris på gammel F1-bane