Med masser af praktiske løsninger, et smart design og en høj undervogn, smækkysser Citroën C3 Aircross nutidens SUV-trend lige på munden. Det franske kys er lækkert, men dog ikke fuldkommen perfekt.

Neeej – det gjorde han bare ikke, tankeråber jeg foran fjernsynet og fryser midt i kaffen. Den gamle tv-poet, Jørgen Leth i en Citroën-reklame? Har han falbudt sin sjæl? Nej, er det korrekte svar. Det er blot fordi, jeg ikke har forstået det.

For Citroën er midt i en brydningstid. Det franske mærke skal tilbage til de gode gamle skøre dyder, hvor man aldrig rigtigt vidste, hvad Citroën stillede op med, men sikkert var, at det både var anderledes, lidt mærkeligt og nogle gange genialt. Tænk tilbage på Traction Avant, DS, 2CV, CX, SM, BX, Berlingo, Picasso-modellerne og senest Cactus. Pointen er, at Citroën har en tradition for at kunne tillade sig lidt mere end andre.

Mantraet i disse år er at hoppe tilbage til disse gode gamle dage: Citroën vil være din skæve ven, og så skal hele Citroënpakken serveres modigt med reklamer, der tør noget. Og det er så dér Jørgen Leth kom ind i billedet – så nu mangler vi bare bilerne.

Vil være din ven
En af de nye, som skal bære trenden og være min ven på en høj, moderne SUV-undervogn, er C3 Aircross. Og lad det være sagt med det samme, den imponerer på mange områder, men der er også korkstykker i den franske aftapning.

Citroen C3 - diesel eller benzin?

Først og fremmest er der designet, som er ret lækkert indvendigt, især når man tager prisen i betragtning – den fås fra 179.990 kroner i en version med 82 hk benzinmotor. Den version, vi tester, er en 110 hk benzin i S&S Aspire+-version til en kampagnepris på 199.990 kroner. Der er stof på instrumentbordet, syv kopholdere, aflæggerrum hist og pist og nogle udmærkede sofaforsæder. Eneste anke her er, at indstilling til forsædets ryglæn kræver en bjergklatrers akrobatiske håndled at nå.

Bagtil er der fin plads til et par voksne venner eller børn i barnestole. Sæderne er delt med en 40/60 fordeling, hvor hver del kan justeres frem eller tilbage individuelt som i en MPV. Skubbes sæderne frem udvides bagagerumspladsen fra 410 til 520 liter.

Midterste sæde har trepunktssele, og det kan også vippes ned og fungere som armlæn med to kopholdere. Det åbner op til bagagerummet, så du let kan transportere en lang ting som fx en ski eller en kost, ved at stikke det gennem hullet. Man kan også folde passagerforsædet ned, hvis din ski eller kost er op til 2,4 meter lang. Skal du også have en bunke sne eller støv med, kan begge bagsæder lægges ned og give dig 1289 liter rum. De praktiske løsninger og pladsforholdende er helt i toppen af klassen, hvor de tætteste konkurrenter lige nu er Peugeot 2008 og Opel Crossland X (der er bygget på samme teknik), Seat Arona, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Renault Captur og vi må ikke glemme prisbaskeren Dacia Duster.

Nuttet svampevogn
Udvendigt er den jo nuttet at se på, ligesom Fiat 500X eller Mini Countryman. Og ligesom disse stilikoner kan man peppe Aircross op. Et farvet tag koster 5.000 kroner og en farvepakke fås fra 2.500 kroner, der giver dig farvede spejle og striber på bagerste sideruder.

Dacia Duster - Rumæneren, der blev bysmart

Aircross-modellen er 20 mm højere end den normale C3 – frihøjden er på hele 175 mm, hvilket er smart på en markvej og den slags. Men det giver ikke ligefrem fremragende retningsstabilitet ved høje motorvejshastigheder, hvor bilen bliver noget urolig, lidt som at køre på en skolesvamp. Sarte sjæle vil føle sig decideret utrygge. Til gengæld kan man i byen nyde, at man sidder virkeligt højt, og det giver et godt overblik over trafikken. Bilen virker – måske af samme grund – meget større end den ser ud, og du føler dig derfor meget tryg i tæt trafik. Der er også en rude i bagerste stolpe, hvilket betyder, at du har et godt overblik hele vejen rundt om bilen, modsat fx storesøster C4 Cactus.

Fiat 500L Wagon - Italiensk for hele familien

I trafikken trækker motoren med de 110 hk rigtigt godt fra de lave omdrejninger, men den mister helt pusten ved høje. Fx kan det overhovedet ikke betale sig at geare ned ved overhalinger på motorvejen. Kør den som en diesel, og lykken er lang. Lige bortset fra, når du skal tanke.

Jeg vil være en abe
Gearskiftet er dog ikke nogen lykke, det er uinspirerede slasket og upræcist. Tilmed er vandringen så lang, at jeg tog mig selv i at ønske at min arm var som på en abe, altså lidt længere end mit ben. Man skal nemlig næsten læne sig frem, for at fange gearstangen, når man har valgt de gear, som er længst væk.

Affjedringen er dejlig blød, uden at være for blød og styringen let, hvilket er dejligt i byen og på snævre skovveje. Et lille opstød her er den automatiske oprettelse, når du giver gas i udgangen af et sving og vil køre ligeud – det er som om systemet ikke afkobler servohjælpen hurtigt nok, da vognen bliver ved at dreje nogle millisekunder efter du har sluppet rattet. Eller også er det fordi differentialet simpelthen ikke kan fordele motorens moment godt nok mellem forhjulene.

VW T-Roc - Kejserens nye klæder?

Har du ofte brug for at køre mudrede grusveje eller skal ind over en våd græsplæne for at tilkoble din trailer, så kan du købe et system Citroën kalder Grip Control, hvor SUV-begrebet kommer mere til sin ret. Normalt vil bilens sikkerhedssystem altid søge at modvirke udskridninger ved at bremse et hjul eller tage moment ud af motoren, og det er måske ikke det, man har brug for, når det går stejlt op ad en mudret bakke. Med Grip Control kan C3’eren tilpasses underlaget med en drejeknap. Der er fx specielle programmer for sne, mudder, sand, og man kan også slå antispin helt fra.

Hik
Med systemet får man også et Hill Assist System, som bremser bilen ned ad en skråning. Det fungerer ret overbevisende, også når du bakker. Du kan koble ud, og have fødderne væk fra pedalerne og kun koncentrere dig om at styre. Det virker umiddelbart naturstridigt, når du triller ned ad en stejl skrænt, men bilen lister udramatisk ned. Prisen for herligheden er 6.000 kroner, og du kan se en test af det i videoen.

Kia Stonic - mest til storbyen

Vi runder testteksten her af med nogle få sidste hik - her i vinterkulden er varmesystemet ikke helt optimalt, da det er temmelig hørbart, selv på de laveste trin. Benzinøkonomien er heller ikke noget man tager messingbasunen frem og spiller fanfarer over, hvis man som os udnytter den fine motors store moment og altid accelerer hårdt – desuden kørte vi meget på motorvej. Da vi overtog vognen var snittet på 13,6 km/l, og vi endte med et snit på 11,0 km/l. Ikke så imponerende, når C3 Aircross er opgivet til 20,4 km/l.

Det hører dog til i småtingsafdelingen i en bil, som modsvarer den lille families, singlemors eller bedstefars mangeartede behov. C3 Aircross er nemlig generelt en fornøjelse at køre rundt i, især for dig, der næsten aldrig bevæger dig ud på en motorvej, men holder af en kvik bil i byen, hvis affjedring ser stort på kantsten og huller, og som giver dig et fantastisk overblik i trafikken. Citroëns gråhårede poet har ret i reklamen – C3 Aircross er faktisk Leth at holde af.