Fiat 500L Wagon er ikke nogen ny bil, men syv sæder, fornuftig pris og et ærligt udtryk gør den alligevel interessant på sin egen charmerende måde.
Syvpersoners familiebiler er generelt lige så sexede som en tandrensning, og lad os slå fast med det samme; Fiat 500L Wagon Family formår ikke at ændre på det. Men det skal ikke sætte den i skammekrogen, også selvom den har været på markedet siden 2013. Nu har 500L Family fået et meget nænsomt facelift, der tæller et nyt digitalt instrumenthus og en større syv-tommer skærm i midterkonsollen, som dog ikke er standard, men koster 4.000 kr. Designet er der ikke rørt ret meget ved. Det skiller stadig vandene, men om ikke andet så er det i hvert fald anderledes. Personligt kan jeg specielt godt lide kabinen, der virker frisk og anderledes, for flere paneler er lakeret i samme farve som ydersiden.
Læs testen af Volkswagen Tiguan Allspace
Lav kvadratmeterpris
500L Wagons stærkeste kort er prisen. Der findes kun én model på danske marked, der er billigere, og det er Dacia Lodgy, men den er også lige så sparsomt indrettet som et busskur syd for Næstved. Wagon stiller med en startpris på lige under 200.000 kr., og for det får du først og fremmest masser af plads og syv sæder. De to bagerste sæder er bestemt ikke egnet til voksne, og adgangsforholdene er ikke ligefrem optimale, men hvis du er smart, kan du selvfølgelig bilde dine børn ind, at det er slags parkour-forhindringsbane at komme ind på bagerste sæderække. Du kan også vælge at folde de bagerste sæder helt sammen, for så er der 638 liter bagagerum, som er nok til at slå de fleste stationcars.
Testbilen er en topmodel, men egentligt relativt sparsomt udrustet. En fem-tommer skærm i midterkonsollen, manuel aircondition og fartpilot og selvfølgelig de syv sæder er blandt det mest nævneværdige udstyr, men til 232.000 kr., er den også en del billigere end eksempelvis Ford Grand C-Max og Renault Grand Scenic, der dog begge føles mere moderne. På sikkerhed er 500L også en generation ældre end konkurrenterne, da hverken sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse eller vognbaneassistent kan fås til modellen.
Minibussen
Bag rattet savner man, at det ikke kan justeres langt nok ud, men kvaliteten af materialer føles bedre, end man kunne frygte fra en fem år gammel italiensk bil. Køreegenskaberne er på samme måde – ærlige. Affjedringskomforten er på ingen måde forblændende, men rammer et godt kompromis mellem at have kontrol over det store karrosseri og absorbere bump og ujævnheder. Styretøjet er ikke specielt direkte, men man har en udmærket føling med, hvad forhjulene foretager sig, og alt i alt rammer 500L Wagon faktisk et godt kompromis. Der er ikke nogen tvivl om, at 500L Wagon kører som en minibus, men det er jo netop også, hvad den er.
Motoren er en 1,6-liters dieselmotor med 120 hk og 320 Nm. Under 1.500 o/min er hele stalden på daseferie, men så kommer de ellers sprintende ud, så snart der kommer sving i turbomøllen, og motoren har rigeligt med kræfter til at flytte de 1.523 kilo med i den øvrige trafik. Modellen findes også med en mindre 1,3-liters diesel og en 0,9-liters Twinair-benzinmotor, men uden at have kørt dem, er det vist sikkert at konkludere, at den største diesel passer bilens karakter bedst.
Ligesom resten af 500L Wagon er dens dieselmotor ikke klassens mest raffinerede eller stærkeste, men den er ærlig. Sådan er det samlede billede af 500L Wagon også – den er ærlig, charmerende og rummelig. Der findes nyere, mere sikre konkurrenter, og der findes sågar også et billigere alternativ, men 500L Wagon rammer et godt kompromis mellem pris og anvendelighed.