Citroën beskriver selv deres nyeste C3, som et friskt pust blandt de små mellemklassebiler. Dette kan jeg så absolut kun nikke genkendende til, hvis vi altså ser på designet. For Citroën har igennem de seneste år skilt sig ud fra alle andre i klassen, ved at sende nogle yderst futuristiske og anderledes biler på markedet. Bare se fronten på C4 Picasso, Cactus og den lille C1. Mange finder det genialt, at der er et mærke, der netop tør lavet noget andet end de modeller der bliver kørt igennem mainstream samlebåndet og mange gange ligner hinanden så meget, at det er svært at se forskel på de forskellige mærker – og der er absolut ikke noget mainstream over Citroën C3.
C3 er en bil for individualisten – den der ønsker at skille sig ud fra mængden. For C3 kan designes helt efter køberens ønske, så intet er som naboens bil. Tag, kranse om tågelygterne, AirBumps på siderne og fælge kan alt sammen fås i massevis af forskellige farver, hvilket er med til at gøre C3 helt unik for sin ejer. Men nogle af detaljerne er også praktiske løsninger, f.eks. AirBumps, der består af seks lommer fyldt med luft monteret i en lang liste på siden af bilen. Det ser ikke alene smart ud, men det har også den effekt, at Bilka buler begrænses. Og da de samtidig er lavet af termoplastisk polyuretan, der er afvisende overfor bl.a. ridser, ja så virker det som en ganske fornuftig option til bilen.
C3 er med sine 3,99 meter en ganske stor bil i klassen. Indvendigt virker den da også rummelig – specielt ved forsæderne. Det er også ved forsæderne, at man kan nyde godt af det futuristiske design af instrumentpanelet. Det ser godt ud og passer godt til bilen ydre. Den store touch screen i midten (som vi også finder hos søstrene fra Peugeot, red.) fungerer glimrende og begrænser antallet af knapper i kabinen til et minimum. Den generelle kvalitet er god, om end Citroën lider under samme problem, som så mange andre, nemlig plastkvaliteten i dørene. Jeg ved godt, at det gælder om at holde prisen langt nede. Men netop dørene er udover rat og sæde det sted du har mest kontakt med i bilen. Derfor kunne man godt ofre de ekstra Euro og få lavet en blødere kvalitet. Jeg er sikker på, at kunderne vil værdsætte det.
Motorudvalget i forholdsvis begrænset, men viser, at Citroën satser meget på superøkonomiske benzinmotorer i fremtiden. Derfor finder du tre benzinvarianter og kun én dieselmotor. Benzinmotorerne har enten 68 hk, 82 hk eller 110 hk. Dieselmotoren fås kun med 75 hk. Vi har testet alle varianter og selvfølgelig virker den 110 hk benzin som det bedste valg på grund af sin høje ydelse. Den 75 hk version er udmærket, men kræver lidt tilvænning pga. gearingen. Den er ikke oplagt til bykørsel, der er den 110 og den 82 hk version klart bedre. Den 110 hk version fås også med automatgear, hvilket vi dog ikke har testet.
Jeg synes af flere årsager rigtig godt om den nye C3. For det første er ideen om at tilpasse bilen på alverdens mulige måder ganske tiltalende – både for det ældre og yngre publikum. Derudover tiltaler designet mig, selvom bilen jo ikke er køn. Der er bare et eller andet over bilen, som sender tankerne i retning af Blade Runner eller Star Wars. Samtidig er pladsen god, bilens størrelse taget i betragtning. Jeg er dog ikke overbevist om motorerne og gearskiftet. Skulle jeg købe en lige nu, så blev det den 110 hk version til kampagneprisen på 155.000,-. Men er pengene lidt mindre og behovet ikke så stort, så gør den 82 hk benzinmotor det også glimrende og koster 20.000,- mindre.
Vil du gerne skille dig ud fra de andre, så tag et kig på den nye C3, den skal nok hjælpe dig med det – og vel og mærke til en fornuftig pris.