Årets Bil i Danmark 2018 blev Seat Arona – den lille nye SUV fra den spanske producent, der skal kæmpe med om kunderne i en helt ny klasse for små agile SUV’er. Men, det er ikke en nem kamp, for stort set alle de store bilproducenter kommer med en bil i netop denne klasse, bare se Audi Q2, BMW X2, VW T-Roc, Ford EcoSport osv. Det der er ekstra interessant er dog, at der er meget få direkte konkurrenter til præcis Arona, der med en startpris på knap 170.000 kroner er lidt i en klasse for sig.
Arona er en crossover med vægten lagt på ideen om en lille SUV. Du sidder højt, har god plads og et yderst robust design – præcis det som forbrugerne går efter i øjeblikket. Men, hvad får forbrugerne så, hvis de vælger en Arona i stedet for f.eks. en Ibiza, kan du så spørge. Ja de får præcis de tre ting, som jeg omtalte før – høj siddeplads, god plads og et robust design. Den højere siddeplads giver et bedre udsyn og er tiltalende for mange, der gerne vil have et bedre overblik i trafikken. Når siddepladsen så samtidig er så glimrende udført, som det er tilfældet i Arona, så er vi allerede her godt med. Samtidig er pladsen imponerende god, bilens størrelse taget i betragtning. Seat har formået at udnytte det hele rigtig godt – og da kvaliteten er materialerne samtidig er rigtig god, så bliver oplevelsen bare det bedre. Og så har du altid et robust og mere råt design, end det f.eks. er tilfældet med Ibiza.
Kabinen er velindrettet og typisk VW, undskyld Seat. Der er orden på sagerne og alt er placeret indenfor rækkevidde. Det store Full Link mediesystem klæder bilen rigtig godt, da den store glasflade giver et meget stilet look. Grafikken på selvsamme system fortjener mange roser – for det er simpelthen bare i orden.
Motormæssigt låner Arona hele paletten fra VW. Det vil sige lækre TSI- og TDI-motorer, der alle byder på god brændstoføkonomi og let motorgang. Vores testbil var udstyret med en 1,0 liters TSI motor med 115 hk – en motor der imponerer i uhørt grad. Og ja, uhørt passer glimrende, for den er udover at være trækvillig ekstremt tyst – nok den mest stille motor i sin klasse. Super lækkert ved lande- og motorvejskørsel. Her fortjener VW koncernen en ordentlig spand roser.
Sikkerhedsmæssigt er Arona også med helt fremme, og udstyr som Front assist, masser af airbags, Blind Sport Detection og Rear Cross Alert er naturligvis at finde på listen over sikkerhedsudstyr.
Der er dog én ting, som jeg simpelthen ikke forstår mht. Arona. Når du f.eks. har aktiveret regnsensoren, så kan du høre et klik fra sikringsboksen, hver eneste gang viskerne aktiveres. Ikke bare et lille klik, men et seriøst KLIK ved din venstre side af rattet. Det er virkelig irriterende og jeg håber virkelig, at der er tale om en svipser fra Seats side – en svipser, der gerne skulle være fikset ganske hurtigt.
Prismæssigt starter Arona ved 169.900 kroner for en Reference model med 95 hk TSI motor. Skal du have næste udstyrstrin Style, så hopper prisen op på 186.900 kroner. Vores testbil var en Xcellence model med 115 hk TSI motor. Her er prisen 219.900 kroner. Jeg vil dog klart foreslå, at du vælger selvsamme motor med DSG automatgear - her er prisen 234.000 kroner. Og erfaring med andre modeller i VW koncernen viser, at netop den kombination er super lækker.
Udover Reference, Style og Xcellence fås Arona også i en FR udgave. Det er varianten med det sportslige islæt. FR fås kun med 115 hk TSI og 150 hk TSI motor – kun den mindste fås med DSG gear. Dyreste model er Arona FR 1,5 TSI 150 hk til 239.900,-.
Samlet set er Seat Arona en skøn bil. Kvaliteten er høj, køreegenskaberne gode og motorerne imponerende. Den har dog også små skønhedsfejl, som f.eks. lydniveauet fra sikringsboksen eller det faktum, at hvis du bruger det digitale speedometer og telefonen ringer. Så smutter displayet foran dig ikke tilbage til digital speedometer, når opkaldet er slut. Det skal du til at finde frem igen via knapperne på rattet. Små detaljer, det ved jeg. Men det er også i detaljerne at forskellen ligger.
Jeg forstår godt, at Arona blev årets bil. Du får meget for pengene – og det du får, er i høj kvalitet.
Specifikationer
Motortype | R3/12v |
Slagvolumen | 999 |
Antal HK | 115 |
Drejningsmoment (Nm) | 200 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 9,8 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 113 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 2.000 |
Forbrug (km/l), målt | 18,2 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 20,4 |
HK målt ved Omdr. | - |
Pris (fra) | 169.900 |
Pris (inkl. udstyr) | 235.000 |
Tophastighed (km/t) | 182 |