Kia er med på moden med den nye Stonic, en bysmart crossover i Polo-størrelsen. Men hvis du skal bevæge dig udenfor stenbroen, så spring over 1,2-liter-motoren.
SUV’er og crossovers er mere populære nu end et BR-katalog i en børnehave, og seneste skud på stammen er biler i Polo-størrelsen med lidt ekstra frihøjde. Seat må siges at føre an, nu hvor de har vundet Årets Bil 2018 med Arona. Men Kia vil også have en bid af kagen, og de har hentet forstærkning i Seoul med deres nye urbane model Stonic.
Kia Stonic ser frisk ud med sin to-farvede lakering, der er ekstraudstyr til 4.499 kr., og et moderne design, der passer godt til storbyen. Indvendigt er kabinen frisk og moderne uden at det kammer over og bliver flippet. Plastikkvaliteten på dørsider og på toppen af instrumentbordet er meget hård, men ergonomien i kabinen er fin, og der er varme i rattet, som man virkelig lærer at sætte pris på i denne kolde tid.
Stonic er 7,5 cm længere og syv cm højere end Rio, som den deler det meste af sin teknik med. Det giver ekstra plads, og på bagsædet er der god plads til børn. Men er du over 185 cm høj, kniber det med pladsen i hovedhøjden. I bagagerummet er der plads til 352 liter, som er 27 liter mere end Rio, men 48 liter mindre end Seat Arona.
Det store problem
Testbilen er den næsthøjeste variant Advance i den særlige Intro Edition til en merpris på 13.300 kr. Den stiller med masser af udstyr som statisk kurvelys, Apple Carplay, læderrat, automatisk nedblændeligt bakspejl og syv tommer trykfølsom skærm med navigation, bakkamera og DAB-radio. Med til Intro Edition følger også regnsensor og klimaanlæg.
Det er alt sammen godt og er med til at gøre bilen til et behageligt bekendtskab. Testbilens egentlige problem er drivlinjen. Benzinmotoren på 1,2 liter uden turbo yder 84 hk, og det er lige i underkanten til Stonic, så accelerationen fra 0 til 100 km/t tager 13,2 sekunder. I byen føles det dog ikke så slemt, for den 5-trins manuelle gearkasse er ekstremt lavtgearet til gavn for accelerationen mellem lyskryds. Til gengæld gør det Stonic til et meget dårligt bekendtskab på motorvejen. Ved 110 km/t roterer motoren ved 3500 o/min, og det giver støj og et stresset miljø, og samtidig koster det på brændstofforbruget. Over vores 700 km endte forbruget på under 14 km/l, og det var med hovedsageligt motorvejskørsel og bykørsel.
Hjemme i byen
Stonics anden udfordring viser sig også på langturen. Den 152 cm høje crossover er ikke særlig retningsstabil, så den kræver konstant korrigering på rattet. Det bliver endnu værre i kraftig sidevind, som bilen også har svært ved at håndtere.
Tingene går markant bedre i byen, for her kan man nyde, at den 5-trins gearkasse er stram og præcis, og at Kia har fået markant bedre styr på sit styretøj end tidligere. Det er både direkte og præcist og kombineret med en fast affjedring, er det næsten underholdende at fræse fra lyskryds til lyskryds. Men du bør nok overveje at udnytte styretøjet til at køre uden om store eller skarpe huller i vejen, for de slår hårdt igennem i undervognen.
Der er to ting, der spænder ben for Kia Stonic, som ellers på mange måder er en rigtig fin bil til den moderne børnefamilie med små børn eller familien, hvor børnene for længst er flyttet hjemmefra. Først og fremmest skal du vælge Stonic med en anden motor – gerne den 120 hestes 1,0-liters turbomotor, der koster 26.000 kr. mere end 1,2’eren.
Det andet problem er nok lidt mere alvorligt for Kia – Seat Arona har mere plads på bagsædet og lidt bedre kabine. Og så er startprisen 13.000 kr. lavere end Stonic – med en markant bedre motor. Stonics eneste stik er syv års garanti mod Aronas sølle to år.