Den nye Audi Q3 har fået et skud testosteron i designet, men modellen er samtidig blevet markant mere rummelig og praktisk, og så får den selvfølgelig et vildt infotainmentsystem.
Audi har efterhånden ganske mange SUV’er og crossovers på programmet lige fra den helt nye og kæmpe Q8 til den lille bybil Q2. En af de modeller, der har haft det svært med den interne konkurrence er den gamle Q3, som aldrig helt var smart nok eller rummelig nok til at retfærdiggøre den høje pris. Men det ser ud til, at alt det bliver anderledes nu med den nye generation.
Den elektriske maskerade – Audi e-tron
Først og fremmest er den meget bedre at kigge på, og designet er blevet langt mere aggressivt og moderne. Q3 er vokset fem cm i længden, er blevet to cm bredere og én cm lavere, hvilket er med til at give et mere kompakt udseende, og en markant ottekantet grill, smalle, spidse forlygter og skærmforøgere i kontrastfarver giver mere attitude.
Audis force
Audi er som regel foran konkurrenterne, når det kommer til kabinedesign og legetøj til tech-nørderne, og netop tech-nørderne vil ikke blive skuffet i Q3. Man bruger et nyt betjeningskoncept, hvor det centrale element er MMI (Multi Media Interface) touch-displayet, som er omgivet af glasoptik-afdækning i sort højglans. Det er sammen med betjeningsenheden til klimaanlægget nedenunder hældet 10 grader i retning af føreren.
Q3 har ingen analoge instrumenter, så et digitalt kombiinstrument på 10,25 tommer er standard. I forbindelse med topudstyrspakken MMI Navigation plus kommer visningerne i Audi virtual cockpit, som byder på en lang række ekstra funktioner. Som ekstraudstyr kan føreren vælge det større Audi virtual cockpit plus med tre forskellige visninger, herunder en ny, ekstra sportslig visning. Det nye betjeningskoncept suppleres af stemmestyring, der også forstår frie formuleringer, og ikke bare kommandoer. Efter behov stiller den opklarende spørgsmål, tillader korrektur, giver valgmuligheder og accepterer også, at man taler i munden på den. Stemmebetjeningen gør både brug af informationer, som er lagret, samt af viden fra skyen. Eneste men er, at det ikke virker på dansk.
Bilen til den hippe pensionist – BMW X2
Topversionen af infotainmentsystemer til Audi Q3 byder rent teknisk på de samme funktioner, som kendes fra mærkets dyrere modeller. Navigationen registrerer førerens præferencer på baggrund af de kørte strækninger og kan ud fra det komme med passende ruteforslag. Audi connect supplerer guidningen med trafikinformationer online, POI-søgning (Point of interest, altså seværdigheder, spisesteder og den slags) samt angivelser af parkeringspladser og tankstationer, og Audi Q3 bruger den kollektive intelligens fra Audi-flåden til prognoser om parkeringspladsers tilgængelighed langs vejene samt informationer om ulykker, kø og aktuelle hastighedsgrænser.
Mere utility i SUV’en
Utility kan sådan lidt frit oversat betyde praktisk på dansk, og sådan var SUV’er i gamle dage – den gamle generation af Q3 kunne dog ikke prale af den slags. Heldigvis er den nye vokset, blandt andet med en længere akselafstand på 77 mm, der skulle give bedre pladsforhold. Bagsædet kan forskydes 150 mm i længderetningen, og det tredelte ryglæn i forholdet 40:20:40 kan indstilles i syv trin i hældningen. Afhængigt af bagsædets og ryglænenes position rækker bagagerumsvolumenen fra 530 til 1.525 l, som er 70 liter mere end den gamle model. Bagagerumsbunden kan varieres i tre forskellige niveauer, og hattehylden kan opbevares under bunden, når den ikke bruges.
Den franske diamant – DS7 Crossback
Ved lanceringen leverer Audi den nye Q3 med forskellige benzin- og dieselvarianter i kombination med forhjulstræk eller firehjulstræk. Alle motorer er firecylindrede med direkte indsprøjtning og turboladning, og deres ydelse ligger mellem 150 hk og 230 hk. Kraftoverførslen klares af en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse.
Audi Q3 lander hos de danske forhandlere i slutningen af efteråret. Der er ikke danske priser på Audi Q3 endnu.