Under den finansielle krise kunne bilproducenter verden over se salget af deres store SUV’er falde markant. Ja hele markedet for netop den type bil gik nærmest i stå og brugtvognsmarkedet blev oversvømmet med store og ikke særlig brændstoføkonomiske biler. Men, følelsen af at sidde højt og i en robust bil kunne folk ikke helt slippe, så de mindre SUV fik salgsmæssigt et adrenalin skud lige i hjertet. For Audis vedkommende blev mange Q7’er skiftet ud med Q5 og Q3 modeller, hvor du stadig havde muligheden for at nyde mange af SUV’ens fordele dog med lidt mindre plads. Men, det har åbenbart ikke været så stort et problem, for netop denne bilklasse stormer stadig derudaf med imponerende salgstal år efter år.
Nyeste skud på stammen fra Audi er Q3. Men, det er ikke så meget selve modellen, der er ny – det er motoren. Audi har nemlig lavet en Ultra-model af den populære bil, og hos Audi er Ultra ensbetydende med god økonomi.
Den 2,0 liters motor i Q3 Ultra er ganske imponerende. Ydelsen er 150 hk og det maksimale drejningsmoment er 340 Nm ved 1.750 o/min. Det rækker til en accelerationstid på 9,6 sekunder fra 0-100 km/t. Men, det er ikke her, at motoren imponerer. Det er i mellemaccelerationerne og rent støjmæssigt. På lande- og motorvej er der stort set ikke andet end en smule hjulstøj at høre, hvilket giver en meget glidende og behagelig kørsel. Du har masser af muskler at gøre godt med, så der skal blot et let tryk med speederfoden til, hvis du skal overhale. Modellen er som standard udstyret med en 6-trins manuel gearkasse. Den gør det rigtig godt og leverer nogle meget lette og præcise gearskift. Motoren er dog som skabet til Audis formidable S-tronic gearkasse, hvilket dog ikke er muligt uden tilvalg af quattro firehjulstræk – og så er prisen en helt anden.
Q3 Ultra er ganske veludstyret, med elektronisk parkeringsbremse, klimaanlæg, xenon-lygter, MMI anlæg, fjernbetjent centrallås og meget mere som standard. Men husk at det er en Audi, så man bliver nemt fristet af listen over ekstraudstyr, der som altid er ganske omfattende. Vores testbil havde en basispris på 510.287,-, men endte med en samlet pris på 619.000,- pga. udstyr som Audi Sound System, businesspakke, connectivitypakke, LED-baglygter, offroad styling og parkeringshjælp.
Bag rattet føler du dig automatisk godt tilpas. Sæderne er yderst komfortable og det er nemt at finde en god og afslappende kørestilling. Pladsen foran er glimrende og ved bagsæderne er den absolut godkendt, hvilket også må siges om de 460 liter i bagagerummet.
Kvaliteten er typisk Audi, hvilket betyder, at der ikke er meget at sætte en finger på. Materialerne er lækre og der er kælet for ikke bare detaljerne, men også alle de almindelige dagligdagsting.
Rent visuelt gør den markante offroad styling en hel del for Q3 – det får så absolut bilen til at virke større og mere robust. En god investering i mine øjne. Desværre gør de 16” standardmonterede stålfælge ikke det helt store for bilen, hvilket er rigtig synd. Her skal du helt klart vælge en større fælg med en lavere profil. Dette vil naturligvis have indflydelse på bilens brændstofforbrug – men, det burde være det værd for de fleste.
Køreegenskaberne er imponerende gode og er meget tæt på en almindelig personbil, selvom du sidder højere. Dette er muligt pga. Q3 størrelse og Audi ingeniørernes evner når det drejer sig om opsætning af en undervogn. Det har de gjort rigtig godt!
Samlet set er Q3 en overordentlig velkørende bil. Den 2,0 liters motor er blandt markedets absolut bedste og imponerer med sit lave støjniveau og formidable mellemaccelerationer og brændstoføkonomi. Prismæssigt kan Q3 også sagtens godkendes, selvom du skal forvente en merudskrivning til ekstraudstyr. Men sådan er det bare, hvis du vælger en tysk bil i dette segment.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.968 |
Antal HK | 150 |
Drejningsmoment (Nm) | 340 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 9,6 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 114 |
Bagagerumskapacitet (l) | 460 |
Egenvægt (kg) | 1.485 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.750 |
Forbrug (km/l), målt | 20,1 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 22,7 |
HK målt ved Omdr. | 3500 |
Tophastighed (km/t) | 204 |