Audi præsenterer nu anden generation af A1 Sportback, som denne gang er blevet mere voksen, både i forhold til kabinen og til designet.
I 2010 debuterede Audis bud på en bil i Polo-klassen, og nu er A1 så klar i seneste aftapning. Denne gang er bilen blevet mere voksen at se på, og så er den vokset. Faktisk er A1 Sportback vokset 56 mm i længden. Det skulle gavne pladsforholdene og give bedre benplads til voksne på bagsædet. Bagagerumsvolumen er vokset med 65 l til 335 l, og med bagsæderyglænet klappet frem rummer det 1.090 l.
Fra Playstation til virkeligheden - her er Audis el-racer
Med den brede sporvidde og de kortere overhæng er dens fremtoning blevet mere skarp. Under kanten på motorhjelmen er der tre smalle slidser – en påmindelse om Sport quattro, som er mærkets rallyikon fra 1984. Også fra siden har designerne forsøgt at skabe en forbindelse til Audi Ur-quattro og Sport quattro, hvor blandt andet den brede, lavt hældende C-stolpe ser ud til at skubbe bilen fremad, selv når den holder stille.
Digital lir
Den nye Audi A1 Sportback har allerede i basisversionen et komplet digitalt kombiinstrument med 10,25 tommer display i høj opløsning samt multifunktionsrat. Audi virtual cockpit (ekstraudstyr) med udvidet funktionsomfang viser informationer som fx animerede navigationskort og grafikker fra visse førerassistentsystemer direkte i førerens synsfelt.
Infotainmentkonceptet i den nye A1 Sportback stammer fra Audis større modeller, og MMI Navigation plus har en 10,1” stor MMI-touchscreen, hvor samtlige kommandoer sker via touch-indtastning, og så får A1 den nyeste generation af stemmebetjeningen, så langt flere funktioner kan styres direkte med en kommando.
Med MMI Navigation plus i forbindelse med Audi connect får føreren adgang til funktioner som eksempelvis hybridguidning – den udfører en ruteberegning i skyen og tager i den forbindelse højde for den samlede trafiksituation.
Ballade i børnehaven - Volkswagen Up GTI
Fans af musik og akustik kan glæde sig over muligheden for at tilkøbe Bang & Olufsen Premium-soundsystem med 11 højttalere og 560 watt, og dets 3D-effekt bruger forruden som refleksionsflade.
Øget sikkerhed
Førerassistentsystemerne i Audi A1 Sportback stammer også fra de større søskende. Den standardmonterede vognbaneafvigelsesadvarsel understøtter føreren fra en hastighed på 65 km/t med at holde bilen i vognbanen. En anden komponent i standardudstyret er Audi pre sense front. Radarsensoren registrerer kritiske situationer med andre køretøjer, krydsende fodgængere eller cyklister foran bilen – også ved dårlige udsynsforhold som fx tåge. Hvis det er nødvendigt, træder beskyttelsestiltagene fra Audi pre sense basic (ekstraudstyr) i kraft, hvor de forreste sikkerhedsseler strammes, ruderne lukkes, og havariblinket tændes.
Ny Volkswagen Touareg imponerer
Den adaptive hastighedsassistent arbejder ligeledes radarbaseret. Den holder A1 på den ønskede afstand af det forankørende køretøj. Hvis bilen er udstyret med S tronic, dækker systemet hastighedsområdet fra 0 til 200 km/t, og med manuel gearkasse starter det ved 30 km/t. Ved køkørsel bremser A1 med S tronic-gearkasse ned til stilstand og sætter under bestemte forudsætninger automatisk i gang igen.
Ikke et ord om diesel
Diesel er et lidt ømtåleligt emne for Audi lige nu, og indtil videre har Audi kun offentliggjort en række benzinmotorer med turboladning, direkte indsprøjtning og partikelfilter, som dog endnu ikke er homologeret. 30 TFSI – en trecylindret 1,0 med 116 hk, 35 TFSI – en firecylindret 1,5 med 150 hk og cylinderfrakobling, og 40 TFSI – en firecylindret 2,0 med 200 hk og 320 Nm. Kort tid efter følger en 25 TFSI trecylindret 1,0 med 95 hk. Til alle motorvarianter tilbyder Audi en manuel gearkasse eller dobbeltkoblingsgearkassen S tronic med syv trin. En undtagelse er topmotorvarianten, der som standard er udstyret med en 6-trins S tronic gearkasse.
Den nye Audi A1 Sportback lanceres i Danmark sidst på efteråret. Der er ikke danske priser på Audi A1 endnu.