Den er komfortabel, men dyr. Den er hip, men perfekt til dårlig ryg – BMW X2 er den oplagte crossover til at nyde dit otium i frisk stil.
Du skal tilbage til Bilrevyen fra det forrige århundrede, hvis du stadig mener BMW er synonym med sporty baghjulstrukne sedaner. I 2018 sprøjter BMW biler ud med høj siddehøjde, og seneste skud på stammen er crossoveren X2. Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se forskel på den og den nye X1, og slægtskabet til 2-Serie Active Tourer er også tydeligt. Det hele giver mening, for platformen under X2 er den samme, og faktisk deles samme platformen med hele Mini’s program. Det er jo som udgangspunkt en god ting, for trods det manglende baghjulstræk, er de alle velkørende biler, så lad os starte her.
Vild med crossover: Her testen af Skoda Karoq
Trods crossover-betegnelsen er X2 ekstremt velkørende. Testbilen er udstyret med M-Sport-pakke til 81.581 kroner, med mere direkte styretøj, der sænker affjedringen 10 mm og gør den stivere. I sommerhalvåret ville pakken også følges af 19tommer fælge, men vi tester bilen på Pirelli Sotto Zero vinterdæk i størrelsen 205/60-17. Og netop dækkene har måske noget at sige i forhold til, hvordan bilen opleves på vejen. X2 er nemlig først og fremmest helt vildt komfortabel. Det kan skyldes at den relativt høje dækside er med til at absorbere stød fra vejen, men uanset hvad så viser X2 sig som en virkelig komfortabel rejsepartner på en tur fra København til Aarhus.
Vild med crossover: Her er testen af Volvo XC40
Samlinger i vejen bliver aldrig andet end et fjernt dump, og komforten komplimenteres af den 2-liters turbobenzinmotor med 192 hk. Det er en exceptionel støjsvag og vibrationsfri firecylindret motor, som næsten ikke gør noget væsen af sig ved normal kørsel, og med den fine 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse bliver 300 kilometer til en leg.
Bedstefar med blød hat
Når vejen begynder at svinge, så er X2 ikke helt så overbevisende, som man kunne forvente af en BMW. Styretøjet er lækkert tungt, præcist og direkte, som man forventer, men crossover-moden med højere tyngdepunkt betyder, at X2 ruller og krænger i sving, selvom den må være tæt på at være den mest sportslige crossover i sin klasse. Fælge på 19 tommer ville nok have gjort det sidste i forhold til at lave en rigtig skarp bil, men langt de fleste vil nok foretrække den komfortable opsætning af X2, som overordnet er rigtig vellykket.
Vild med crossover: Vi kører VW T-Roc
Motoren er en rigtig perle. Der er 280 Nm til rådighed allerede fra meget lave 1.350 o/min, så motoren kan sagtens bare lege komfortabel bundtrækker – men det er en skam. Slå køreprogrammet over i Sport og sving pisken, så belønnes du af den fineste metalliske symfoni, når de fire stempler pisker mod 6.500 o/min. Motoren lyder sprød og snerrende og trækkere hårdere jo flere omdrejninger, den får – det er herligt. Da bilen skal afleveres tilbage efter testugen, ender det blandede forbrug på 13,69 km/l.
Kom så morfar
Crossoverens største fordel er, at det er biler med højsiddehøjde, og hvis ryggen ikke er, hvad den har været, så er det godt med en indstigningshøjde, hvor man stiger ind og ikke ned. X2 er ikke den højeste bil i sin klasse, men det er ikke en bil, man falder ned i som en sportsvogn. Til gengæld er førerposition intim, og man føler sig indesluttet på en god måde. Det tykke M-rat kan justeres helt ud mod føreren og ligger godt i hænderne. Testbilen er udstyret med det velfungerende Navigation Plus med Head-Up Display, til 58.397 kroner, som giver dig ekstra overblik, fordi du ikke behøver at fjerne blikket fra vejen.
Vild med crossover: Vi kører Jaguar E-Pace
Bagsædet virker faktisk, som om det er hævet i forhold til forsædet. Det fungerer godt, fordi det betyder, at man kan se over chaufføren og følge med, en ting som helt sikkert også vil være værdsat af børn. Hvis man ikke er barn, kan man stadig finde plads på bagsædet, til trods for det store glastag, der koster 24.413 kroner. Også benpladsen er godkendt, men bagagerummet virker, 470 liter til trods, ikke synderligt rummeligt.
Det er dyrt at være hip
BMW X2 er en hip crossover, som er ekstremt komfortabel, og den kunne sagtens tiltale børnefamilien eller det grå guld, der leder efter biler med høj siddehøjde. Men der er et enkelt stort minus ved X2. Prisen på BMW X2 starter ved 428.408 kroner, mens testbilen med udstyr ender på afsindige 702.894 kroner, som gør den umulig at komme i nærheden af for de fleste uden en gedigen pensionsopsparing. Til den pris findes der andre biler med høj indstigning og automatgear – eksempelvis lillebroren X1, som faktisk er en smule mere rummelig og samtidig billigere, men den er selvfølgelig ikke helt så hip.