Audi har netop løftet sløret for en ny variant af sin lille SUV Q3. Den får navnet Q3 Sportback, og den er formet som en coupé på stylter – så du får samme køreegenskaber som den ordinære Q3, bare med mindre plads.
Er du på jagt efter en SUV, som ser mere sporty ud og er mindre rummelig, så introducerer Audi nu en Sportback-variant af den ellers så vellykkede Q3. Den nye variant har fået slebet bagenden, så den bagerste tredjedel over bagagerummet er blevet mindre, mere slank og giver bilen en distinkt coupe-form.
Audi sætter U’et tilbage i SUV med den nye Q3
Q3 Sportback har samme akselafstand som søstermodellen, og der er reelt kun en forskel fra bagdør og ud mod bagrude. Sportback er dog tre centimeter lavere. Det er svært at forestille sig, at det ikke påvirker pladsen for høje mennesker på bagsædet, men Audi oplyser intet om det på nuværende tidspunkt. I pressemeddelelsen skriver de blot, at bagsædet, hvor der er plads til tre personer, som standard kan forskydes 130 millimeter i længden, og hældningen for det tredelte ryglæn kan indstilles i syv trin. I den normale Q3 kan bagsædet tilsvarende forskydes 150 millimeter. Bagagerumsvolumenen er identisk med den normale Q3 på 530 liter, hvilket forklares med, at volumen kun måles op til vindueskanten. Med bagsædet lagt ned, tager Sportback 1.400 liter, mens den almindelige Q3 kan rumme 1.525 liter.
Direkte styretøj
Audi vil gerne præsentere Sportback som det sporty alternativ, men teknisk er den eneste ændring mellem den almindelige Q3 og Sportback, at coupé-varianten får et progressivt styretøj som standard, hvor det ellers er ekstraudstyr på den almindelige Q3. Det progressive styretøj har en udveksling, så det bliver mere og mere direkte, jo mere man drejer på rattet, som skulle gerne give en oplevelse af et mere direkte og dermed sporty styretøj.
Ved markedsintroduktionen i Europa kan kunderne vælge mellem en benzin- og en dieselmotor. Med 230 hestekræfter er 2,0 TFSI den mest kraftfulde motor, mens 2,0 TDI-motoren yder 150 hestekræfter. Kort efter markedsintroduktionen vil dieselmotoren også kunne fås med manuel gearkasse og quattro-firehjulstræk. I løbet af året vil der komme andre motorvarianter, herunder en kraftfuld diesel- og en indstigningsbenzinmotor, som spiller sammen med et 48-volts mildhybridsystem, som kan spare op til 0,4 l brændstof pr. 100 km.
Audis force
Kabinen og teknik har altid været Audis force, og Sportback får som standard et digitalt kombiinstrument på 10,25 tommer, som betjenes via multifunktionsrattet. I forbindelse med topsystemet MMI Navigation plus kommer visningerne frem i Audi virtual cockpit, som byder på en lang række ekstra funktioner. I midten af instrumentpanelet er der placeret en 10,1 tommer trykfølsom skærm, og sammen med betjeningsenheden til klimaanlægget nedenunder er det på ergonomisk vis vinklet 10 grader i retning af føreren. Som ekstraudstyr fås det 12,3 tommer store Audi virtual cockpit plus med tre forskellige layouts.
Audis sølvbryllup – 25 år med RS-modellerne
Systemet registrerer de destinationer, som føreren oftest kører til, ud fra de kørte strækninger og kan derudfra komme med passende forslag. I den forbindelse tages der hensyn til statistiske erfaringer vedrørende trafikbelastning og tidspunktet på dagen.
I forbindelse med MMI Navigation plus får man også adgang til onlinetjenesterne fra Audi connect via et SIM-kort, som er installeret fast i bilen. Hertil hører fx onlinetrafikinformationer og tjenesten online-points of interest, som supplerer guidningen med fotografier, åbningstider og brugerbedømmelser. Navigation med Google Earth og hybridradio (skifter automatisk mellem FM-, DAB- og netradiostationer) er en del af pakken Audi connect Navigation & Infotainment plus.
Audi Q3 Sportback i Danmark
Q3 Sportback introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af motorer og udstyr heller ikke er fastlagt.