Renault Kadjar har fået et mildt ansigtsløft, så den største nyhed ligger under motorhjelmen, hvor vi finder en 1,3-liters motor med 160 hestekræfter. Vi har prøvekørt den nye aftapning på isglatte svenske veje.
Du skal nok stå med den gamle model lige ved siden af, for at se forskellen på den nye Renault Kadjar. En lidt bredere grill og andre forlygter og baglygter udgør evolutionen. Indvendigt er der strammet lidt mere op, så kabinen ser mere moderne ud, men igen er der tale om en mindre evolution mere end revolution.
Franske turbokræfter i Nissan Qashqai
Bilen kører nogenlunde som den gamle, hvilket ikke er så mærkeligt, da den har samme undervogn, og Renault helt åbent indrømmer, at de ikke har fået synderligt mange klager over den måde, som den kørte på og derfor ikke har lavet noget om. Det er også samme undervogn samarbejdspartneren/ærkerivalen Nissan Qashqai kører med, men opsætningen er anderledes. Kadjar’en er mere komfortabel. Selv i topmodellen Black Edition der har 19-tommer fælge og et ganske tyndt lag dæk, sejler den flot hen over en hullet vej. Kun skarpe kanter slår mærkbart igennem.
Masser af motorer
Styretøjet er letgående, men med føromtalte store 19-tommerruller, tager kanterne i vejen fat og vil gerne drille lidt i styretøjet. På 17-tommerfælge er den ganske stabil. Det meste støj kommer fra dækkene, men ved cirka 90 km/timen begynder vindstøjen at blive fremtrædende. Så fremtrædende, at det overdøver linjevogtersystemet, som advarer med en svag brummen. Du får ingen vibrationer i rattet og der er heller intet som tager fat i rattet og drejer vognen tilbage, da det er et passivt system. Her skal man i menuen for at skrue op for lyden.
Som noget nyt kan man få sin Kadjar med en læderkabine til 17.900 kroner ekstra. Sæderne er superlækre og løfter næsten vognen op i et andet segment. Vi testede en vogn med cremehvidt indre, og det er tæskelækkert.
Familiens nye favorit – Toyota RAV4
Motoren vi tester er en spritny 1,3 liters-benzinmaskine med 160 hestekræfter, som afleverer kræfterne blidt og uden drama. Den spiller godt sammen med automatgearet med syv trin. Motoren er udviklet i samarbejde med alliancen, det vil sige Mercedes og Nissan, og kommer også til at sidde i Dacia og Mitsubishis modeller. Den fås i Renault med 140 hk og denne 160 hk-version, men også i en række andre versioner til andre modeller i alliancen. Selv forventer Renault ganske beskedent, at det vil blive en af de mest masseproducerede motorer i verden. Så den er jo ganske vigtigt.
Godt gift
Ved normal kørsel er versionen med 160 hestekræfter godt gift med automatgearkassen med syv trin. Man skal dog til tider træde langt ned på pedalen, før den liver op, og de mange omdrejninger afleveres med en motorlyd, der på ingen måde er blevet designet til at lyde af andet end en motor, der kører med mange omdrejninger. Den er lige så inspirerende at høre på, som en tallerken, der bliver slået i stykker på et betongulv. Til gengæld glimrer den ved, at du allerede fra 1.750 o/m får det fulde moment på 260 Nm, så der er faktisk ikke megen grund til at give den betonfod, da bundtrækket er ganske fint i mellemområdet.
Den komfortable crossover – Citroën C5 Aircross
På de svenske veje får vi både sne, is og en ret så hullet grusvej, og undervognen sluger det hele uden at kny. Den høje undervogn med en frihøjde på 200 mm og SUV-temaet passer perfekt her, hvor man kommer lidt fra alfavejen. Antispin-systemet tillader dog en del hjulspin, men frem kommer vi da.
Hopper vi tilbage i kabinen og ind på bagsædet, som jo er noget af det en mellemstor SUV skal kunne prale med, bliver du ikke skuffet. Her er god plads også i hovedhøjden. Glaspanoramataget i testvognen er lækkert og på bagsædet de 10.900 kroner værd det koster. Bagagerummet har lav læssekant, men man forventer, at det er dybere i de skjulte rum under bunden, der har samme højde som en kattebakke.
Kia Sportage - forslugen fornuft
Priserne starter ved omkring 247.000 kroner for 140 hk og for 160 hestekræfter-versionen 328.900 kroner. Det fine automatgear er standard her, men vil rive 23.000 kroner mere ud af din pung i 140 hk-versionen.
Uf, vi var lige ved at glemme det næstvigtigste ud over den nye motor. Kadjar kan nu fås i tre nye farver, hvoraf en er grøn. Så nu kan du få en grøn Kadjar. Så mangler vi bare noget strøm, så den bliver rigtigt grøn, fx en pluginhybrid-version. Men her halser Renault efter konkurrenterne, og de ved godt, at det er skammeligt. Men i 2022 vælter det ud med elektrificerede Renault’er lover de. Indtil videre nøjes vi så med den nye benziner, lidt sminke og en ny grøn farve.
Dacia Duster – rumæneren, der blev bysmart