Vi kører Citroëns bud på tidens mest populære biltype – crossover. Og med vanlig fransk selvtilfredshed er den markant mere komfortabel end konkurrenterne.
Mange bilinteresserede kender historien om den originale Citroën 2CV. Den skulle være i stand til at køre over en pløjemark med en kurv fuld af æg, uden at nogen af dem smadrede. Denne form for blød, absorberende affjedring har Citroën nu udviklet til det 21. århundrede, og efter en kort tur bag rattet af mærkets helt nye crossover, C5 Aircross, er det tydeligt, at det er netop denne models bedste salgsargument.
Franske turbokræfter i Nissan Qashqai
Komfortable klaps
Citroën kalder selv deres system for Progressive Hydraulic Cushions suspension, og det blev introduceret sammen med den nye C4 Cactus. Det er støddæmper, som har indbygget to hydrauliske stop, som dæmper hjulets bevægelse, både når støddæmperen presses i bund, og når stemplet indeni bevæger sig tilbage igen. Det betyder, at man har kunnet tune støddæmperen til at være blødere, fordi den kun skal håndtere lettere bump og ujævnheder – de hydrauliske bumpstops tager over i tilfælde af kraftige ujævnheder.
Det er den længere forklaring på, hvorfor C5 Aircross har enormt komfortable køreegenskaber. På de jyske veje flyder den over alle former for bump, både vejriste og fartbump. Det er en stor kontrast i forhold til mange af konkurrenterne, der i stedet har forsøgt at være sporty på trods af det høje tyngdepunkt, og det giver en meget fast affjedring. Sådan er det ikke med Aircross, som næppe kan beskrives som sporty. I svingene krænger den, men ikke så voldsomt, at man bliver søsyg eller for den sags skyld føler sig utryg ved at køre kvikt gennem et par sving.
Vissen Citroen C4 Cactus har fået gødning
Ifølge Citroën selv, har ingeniørerne forsøgt at lyddæmpe modellen ekstra ved at have en dobbelt-lamineret forrude og ekstra lyddæmpning ovenpå motoren, og det lader til at virke. C5 Aircross har et lavt støjniveau og i kombination med nogle særlige sæder, som er både brede og med ekstra tykt skum, er det en fornøjelse at trille afsted i Aircross, som giver konkurrenter som Peugeot 3008 og Nissan Qashqai klaps, når det kommer til komforten.
Rummeligheden selv
Aircross byder på rigtig meget plads i bagagerummet. Takket være en anden sæderække, der kan skydes 15 centimeter frem eller tilbage, kan bagagerummet varieres mellem 580 og 720 liter. Det matcher Peugeot 3008’s 591 liter og overgår langt Qashqais 430 liter.
Peugeot 5008 – familiens favorit
Til gengæld kan man undre sig over, at Citroën ikke har prioriteret benplads til bagsædepassagerne, for selv med sæderne rykket helt tilbage, er der ikke meget plads for en voksen mand. Til gengæld er alle tre sæder lige brede, så der er god plads på tværs til eksempelvis adskillige barnesæder.
Franske fristelser
Vi kører en testbil på franske plader, som er i Danmark i forbindelse med Årets Bil. Derfor har den først og fremmest oceaner af udstyr, som delvist læder, trådløs opladning af telefonen, parkeringsassistent og et stort panoramasoltag. Men det er ikke sikkert, at alt udstyr ender med at komme til Danmark, når den introduceres til foråret.
Kia Sportage - forslugen fornuft
Testbilen er udstyret med en to-liters dieselmotor med 180 hestekræfter og 400 Nm, som føles stærk og veloplagt. Specielt fordi den trækker gennem PSA-koncernens nye 8-trins automatgearkasse, som gør et rigtig godt indtryk på vores testrute. Hvor meget en Aircross med største motor og topudstyr skal koste, kan Citroën Danmark ikke oplyse endnu, men Aircross efterlader et godt indtryk, og har helt klart sin egen niche i crossover-segmentet, som det rummelige og velkørende franske alternativ.