DANMARKS STØRSTE PICKUP-TEST: Nissan Navara byder på revolutionerende teknik i form af et avanceret ophæng og en moderne motor/drivlinje – men det viser sig også, at den ikke er glad for tungt arbejde.
Nissan tog et stort skridt, da de introducerede den seneste generation af Navara i 2014, som ret beset nu hedder NP300 Navara. Baghjulsophænget er en revolution i pickup-klassen, hvor man har erstattet bladfjedrene, som om de sad på en oksekærre, med skruefjedre og et multilink-ophæng. Det giver Navara rigtig komfortable køreegenskaber, og for første gang har vi en pickup, der kan matche SUV’er som Toyota Land Cruiser på kørekomfort.
Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max
Italiensk for begyndere – Fiat Fullback
Trods det teknologiske forspring, er Navara overraskende ikke foran konkurrenterne på vores snoede testrute. Faktisk føles både Ford Ranger og Volkswagen Amarok mere præcise og direkte, både takket være en fastere affjedring og et mere præcist styretøj. Det er dog kun Amarok – og selvfølgelig X-Klasse – der kan matche affjedringskomforten.
Tung tjans nej tak
Det overrasker ikke testholdet, at Navara er meget lig Mercedes X-Klasse (eller er det omvendt?), når der bliver hægtet en trailer i den professionelle størrelse fra Ifor Williams på. Det føles som om de ellers så moderne skruefjedre på bagakslen går i knæ, og bagenden har svært ved at styre traileren, når vi kører over bakkede og bugtede landeveje. Der er steder, hvor uroen i trailer og bagende gør, at det føles direkte farligt at tage skarpere sving på testruten.
Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse
Til gengæld imponerer testens næstmindste motor, den 2,3-liters dieselmotor med 190 hk og 450 Nm. I kombination med den velfungerende 7-trins automatgearkasse er der altid masser af trækkraft, og specielt med en tung trailer skifter gearkassen ofte for at finde det optimale gear til situationen, hvor den ekstra veksling giver en fordel. Det fungerer fint, og man savner ikke ekstra kræfter, men når man har X-Klasse og Navara dør om dør, så er det tydeligt, at tyskerne har gjort ekstra ud af lyddæmpningen i forhold til Navara, som dog på ingen måde er uudholdelig. Kabinen er moderne med masser af udstyr og i en udmærket kvalitet, men igen matcher den ikke helt X-Klasse. Til gengæld er den fuldt på højde med Ranger og Hilux.
Elektronik i skoven
I skoven placerer Navara sig langt fremme uden at være vinderen. Faktisk er der flere på testholdet, som tror, Navara har særligt grove dæk på, fordi den er effektiv til at klatre gennem mudderet og op ad de glatte skrænter, men det er faktisk ikke tilfældet. I stedet kan det nok tilskrives et effektivt antispind-system. Netop antispind-systemet udgør også spærredifferentialet på bagakslen. Der findes en knap, som kan låse det, men det er altså ikke mekanisk, men udgøres i stedet af elektronik og bremserne. Det er effektivt, men ved regelmæssigt eller hårdt brug kan det ikke matche et rigtig mekanisk spær. Navara har også en udfordring i form af en relativ lav frihøjde, og derfor kan den ikke matche Hilux og Ranger i skoven.
Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak
Vinderen – Volkswagen Amarok V6
Nissan ender med at få tildelt en fjerdeplads. På mange måder er det en moderne og velfungerende pickup, men hvis hver arbejdsdag startede med at spænde en tung trailer på krogen, så ville jeg nok finde en anden bil som trækdyr. Og derfor når Navara ikke længere op på listen.