DANMARKS STØRSTE PICKUP-TEST: Toyota Hilux er modellen alle gerne vil slå, og alligevel er den ved første øjekast nærmest underwhelming – men udseendet snyder, og i skoven imponerer Hilux.

Toyota Hilux – nok det japanske mærkes allerstærkeste brand, og i pickupklassen er det Hilux alle gerne vil slå. Og sjovt nok er konkurrenterne ofte langt foran på mange parametre, men prøv lige at hiv en skovfoged ud af hans Hilux, og så vil du opdage, at Hilux er favorit på trods af lavere effekt, gammeldags køreegenskaber og en relativ høj pris.

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

I 2016 introducerede Toyota ottende generation af Hilux, og den skulle gerne gøre tage førertrøjen i klassen med bedre komfort og moderne motorer. Og når du sætter dig ind i kabinen, er der sket meget. Der er rigtig meget skinnende plastik og en stor skærm, som du finder i resten af Toyotas modelprogram. Det er bedre end den sidste generation, men kabinen truer ikke X-Klasse på design og lækkerhedsfornemmelse.  På landevejen kører Hilux mere eller mindre som den altid har – som en gul badesvamp. Den er ekstremt svampet, krængende som en fiskekutter i stormvejr og styretøjet er meget indirekte, så man skal justere sig til, at man ikke bare kører en personbil – Hilux kræver mere opmærksomhed. Men affjedringen er blevet markant mere komfortabel, og kabinen er blevet bedre støjdæmpet, så Hilux er faktisk en fin langturspartner. I den testede udgave T3 Safety Sense, har den skiltegenkendelse og vognbaneassistent, som ellers kun findes i X-Klasse og Ranger.

Bagud på papiret
En af grundende til at Hilux er en komfortabel rejsekammerat er motor/gearkasse-kombinationen. Hilux er nemlig eneste bil i testen, der stiller med et højt gearet manuelt gear. Ved 130 km/t ligger motoren og brummer omkring 2.000 o/min. Motoren er nyudviklet og 100 kubik mindre end den gamle 2,5-liters motor. Til gengæld er både effekt og moment hævet, så der nu er 150 hk og 400 Nm, som er det laveste antal hestekræfter i testen. Og det er helt tydeligt, at den ikke kan matche eksempelvis Amarok og Ranger, men måske takket være den ekstra kontrol fra det manuelle gear, føles Hilux ikke sløvere end Fullback og D-Max, og specielt ikke med trailer på.

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Hilux må som udgangspunkt kun trække 3.200 kilo, men netop Extra Cab-udgaven, vi har til test, må trække 3.500 kilo, og med 3.100 kilo Ifor Williams-trailer hægtet på, virker Hilux totalt uanfægtet. Hvert gear skal køres længere ud, men den følger med den øvrige trafik trods traileren, og baghjulsaffjedringen virker ligeglad med den ekstra vægt, hvilket betyder, at Hilux stort set opfører sig som uden traileren.

Kongen
På asfalten opleves Hilux en smule gammeldags og sløv, men det ændrer sig fuldstændigt i skoven. Her virker den adræt, næsten legesyg og den kører i cirkler om de øvrige deltagere. Den har næsten 28 cm frihøjde, og Toyota har designet fronten, så den har en bedre angrebsvinkel, der gør, at man kan køre op og ned ad stejle skrænter uden at begrave snuden i mudder. I kombination med lavgear og et mekanisk differentialespær, samt det manuelle gear, som giver ekstra kontrol, kan Hilux spadserer op ad de stejleste skrænter, hvor konkurrenterne skal have adskillige forsøg, og først kommer op med vildt spindende hjul.

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Det er sjovt at observere resten af testholdet, som efter turen i skoven har fået mere respekt for Hilux, på trods af lav effekt, køreegenskaber og en kabine, som ikke matcher de bedste i testen. Hilux er bestemt ikke perfekt, men som værktøj er den næsten perfekt, og derfor fortjener den en tredjeplads.