DANMARKS STØRSTE PICKUP-TEST: Mercedes er den nye spiller på markedet, og X-Klasse vil være det luksuriøse alternativ, men hvis du har brug for en hårdtarbejdende pickup, så findes der bedre alternativer.
Mercedes har kastet deres store ekspertise over pickupmarkedet og har skabt en pickup, som de mener, den skal se ud. Eller i hvert fald det bedste kompromis, når man nu er tvunget til at starte med en Nissan Navara som platform. For ligesom Fiat, har Mercedes taget udgangspunkt i en japansk pickup med masser af historie, men til forskel fra Fiat, har Mercedes gjort mere end bare at skifte Nissan-skilte med den tyske stjerne. Og så har Navara den forskel, at den har skruefjedre på bagakslen i stedet for gammeldags bladfjedre.
Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max
Italiensk for begyndere – Fiat Fullback
Det er et godt udgangspunkt for X-Klasse, som blandt andet er syv cm bredere end Navara. Indvendigt adskiller de to biler sig specielt på den øverste del af instrumentbordet, som er lavet i blødt plastik af højere kvalitet end nogen af konkurrenterne. Der er dog også steder, hvor slægtskabet ikke kan skjules – nøglen er et eksempel, hvor man helt tydeligt bare har klistret en Mercedes-stjerne på en Nissan-nøgle. Ikke desto mindre er X-Klassen klart det lækreste sted at opholde sig af alle testens biler.
Tyst tysker
En af de store forskelle mellem Navara og X-Klasse er støjdæmpningen mellem motor og kabine, som er til stor gavn på motorvej og med en tung trailer på krogen. Selvom motoren er den samme 2,3-liters diesel med 190 hk, bliver støjen aldrig enerverende i X-Klasse. Selve affjedringen er blød og på grænsen til duvende, og det er vældig komfortabelt og passende for en Mercedes, men det betyder også, at X-Klasse, den avancerede bagaksel til trods, bestemt ikke er den af bilerne, der føles mest stabil og sikker til fods over bumpede og snoede veje.
Japansk fremskridt – Nissan Navara
En blød affjedring er som udgangspunkt ikke dårlig, men når man hægter en 3.100 kilo trailer på trækket, så virker X-Klassen overbebyrdet. Over de meget ujævne veje falder X-Klasse aldrig til ro, og et sted på teststrækningen er der et skarpt, blindt venstresving, som bliver direkte ubehageligt at tage, fordi bilen ikke er rolig. Til gengæld gør den 2,3-liters motor en fin indsats i kombination med den 7-trins automatgearkasse. De mange udvekslinger betyder, at der altid er et gear klar, og skiftende sker hurtigt og næsten umærkeligt.
X-Klassen er også mildt sagt udfordret i skoven. Frihøjden er markant lavere end konkurrenterne, og det mærkes over stub og skrænter. Standardudgaven har bare 202 mm, mens udgaven med hævet undervogn har 222 mm. Til sammenligning har en Toyota Hilux 279 mm og Nissan Navara 226 mm. Men X-Klassens største problem er, at testbilen er udstyret med nogle meget asfaltorienterede dæk, som gør, at X-Klasse må kæmpe ekstra hårdt op ad skrænterne. Den kommer dog op alle steder. Det bliver først rigtig alvorligt på vej ned – specielt nedkørslerne på den største skrænt er mildest talt interessante. Der er et stort bøgetræ lige til venstre for nedkørslen, og på grund af den stejle vinkel banker X-Klasse bunden af snuden i jorden for enden af bakken. Derfor er det nødvendigt at sænke farten med bremserne og det får bagenden til at træde ud og komme faretruende tæt på det store bøgetræ. Det viser, hvorfor erfarne terrænkørere ikke bruger bremsen på sådan en nedfart.
Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak
Vinderen – Volkswagen Amarok V6
Mercedes har altså skabt en pickup, som helt klart ikke er verdensmester i skoven, eller når du hægter over tre tons på krogen. Men som en ægte Mercedes kan den forkæle dig, og så er den markant dyrere end nogen anden bil i testen.