DANMARKS STØRSTE PICKUP-TEST: D-Max er en pickup udelukkende for professionelle, for den halter både i kvalitet, køreegenskaber og motorkraft i testen mod konkurrenter – til gengæld er den billig.
Isuzu har bygget biler siden 1922, og specielt deres dieselmotorer er berømte i industrielle sammenhænge. I alt er der bygget 21 millioner motorer, som sidder i alt fra både til gravemaskiner. Så selvom Isuzu ikke er et specielt udbredt mærke på vores breddegrader, så ved de kære japanere godt, hvad det handler om. Netop D-Max er faktisk mærkets mindste model pt, og Isuzu vil gerne markedsføre sig selv til professionelle, der har brug for et værktøj, som man aldrig skal bekymre sig om.
Italiensk for begyndere – Fiat Fullback
Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse
Desværre bliver testholdets entusiasme hurtigt slukket. Allerede fra du sætter dig ind i kabinen, er der et tydeligt spænd til de fleste af konkurrenterne. D-Max har hårdt plastik over alt, og selvom testbilen, en Crew Cab Exclusive, er veludstyret med både lædersæder, klimaanlæg, automatgear, anlæg med syv tommer trykfølsom skærm, bakkamera og fartpilot, så har man en træls oplevelse af kabinen. Bakspejlet vibrerer så meget, at man storset ikke kan bruge det, og det er umuligt at få sin telefon koblet op til bilen. Når bilen er oppe i fart, kommer der meget vindstøj fra bagruden, som hurtigt gør ørerne og hovedet ørt.
Til gården og til gaden
Isuzu skiller sig for alvor ud fra konkurrenterne med sin motor – den er på bare 1,9 liter. I alt yder den 163 hk og bare 360 Nm, alligevel føles den dog ikke langsommere end eksempelvis Toyota Hilux med sine 150 hk og 400 Nm, blandt andet takket være en velfungerende 6-trins automatgearkasse. Til gengæld er køreegenskaberne næsten at sammenligne med en hoppeborg, for bilen krænger meget i fjedrene, og i kombination med testens mest upræcise styretøj, egner D-Max sig bedst til at køre lige ud.
Japansk fremskridt – Nissan Navara
D-Max er godkendt til at måtte laste 3.500 kilo, men det er ikke nogen positiv overraskelse at hænge den 3.100 kilo tunge Ifor Williams-trailer bagpå. Affjedringen har svært ved at klare læsset, så bilen opleves mere ustabil, og i kombination med styretøjet, der i forvejen er upræcist, så er det ikke specielt behageligt at køre så tung en trailer med D-Max. Motoren kan heller ikke skjule, at den mangler kubik i forhold til konkurrenterne og skal arbejde hårdt, så den roterer med over 3.000 o/min på det meste af vores testrute.
Til skoven
I skoven er D-Max som udgangspunkt ganske kompetent. Den har både lavgear og fornuftig frihøjde, men da vi forsøger at forcere den mest stejle af skrænterne, kræver det gentagende forsøg. Når gearkassen passer sig selv, var der ikke nok momentum til at komme op, og traction control-systemet, som normalt er en stor hjælp, bremsede hjulene lige dér, hvor man havde brug for det sidste skub for at komme op og over bakken. Det skal siges, at bakken var exceptionelt glat sidst på dagen, og med gearvælgeren i 2. gear og traction control fra kom vi op til sidst, men D-Max har ikke den samme overbevisende fremfærd i skoven, som visse andre konkurrenter.
Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak
Vinderen – Volkswagen Amarok V6
Når man tæller sammen, er der altså flere minusser ved Isuzu D-Max, end der er plusser, men der er dog to vigtige grunde til at overveje D-Max alligevel. I billigste version er den testens billigste bil med en pris på 196.035 kroner uden moms, og så får du tilmed fem års garanti/100.000 kilometer, som er bedre end nogen af konkurrenterne. Det ændrer dog ikke på, at D-Max grundlæggende føles som en bil, der er flere generation ældre end sine konkurrenter, og derfor ender den på sidstepladsen.