Lotus skal konkurrere med Ferrari og Porsche – det er visionen for kinesiske Geely, som har planer om at poste 12 milliarder kroner i det mikroskopiske sportsvognsmærke.

Lotus skal være et mærke, som kæmper med Ferrari og Porsche – den har vi ligesom hørt før. Adskillige gange siden Lotus blev grundlagt i 1952 af Colin Chapman, har mærket skabt fantastiske sportsvogne, der sporadisk kunne måle sig med både den tyske og den italienske stjerne, men når man kigger over historien samlet, så er Lotus en lettere bedrøvet historie. I år er der således kun solgt 145 biler i hjemlandet Storbritannien. Men det skulle gerne ændre sig snart. De pengestærke kinesere i Geely er nemlig klar til at smide over 12 milliarder kroner efter Lotus.

Volvos biler har langt flere fejl end Ford og Kia

Sådan udtaler anonyme kilder sig i hvert fald til Automotive News Europe om det engelske mærke. I en mail til mediet har Geely officielt svaret, at man er fuldt besluttet på at gøre Lotus til et ledende globalt luksusmærke. Ifølge en af kilderne, vil første del af investeringerne betyde en udvidelse af hovedsædet i Hethel med 200 ingeniører. På sigt vil man også bygge en ekstra fabrik og et udviklings- og designscenter, som formentlig skal placeres i Coventry, der er engelsk bilindustris svar på Silicon Valley.

Volvo-succes
Den kinesiske virksomhed Geely er ikke bare producent af forårsruller eller plastiklegetøj. Milliardæren Li Shufu, står i spidsen for virksomheden, og han er den største aktionær i Daimler. Han alene ejer næsten 10 procent af den tyske virksomhed, som blandt andet ejer Mercedes.

Brugttest: MX-5 RF automatic – en rigtig sommerbil

Li Shufu og resten af Geely’s største bedrift er dog at have fået Volvo på ret kurs. I 2010 overtog man mærket, og det år producerede mærket 373.525 biler. Til sammenligning har man alene i de første seks måneder af 2018 produceret 317.639 biler. En stor del af hemmeligheden bag denne succes er, at Geely har hældt 71 milliarder kroner i Volvo siden 2010.

SUV-bølgen
Geely overtog aktiemajoriteten i Lotus fra Proton i maj 2017, og i den forbindelse har Geely gjort det klart, at Lotus skal omfavne nye teknologier som el-drift og kunstig intelligens, og at man overvejer at starte produktion af Lotus op i Kina.

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

I 2022 skulle Lotus’ næste model gerne lande – en SUV, som sikkert vil få den salige Colin Champman til at vende sig i graven, men måske han kan finde ro i, at SUV’en forventes at blive markant lettere end konkurrenter som Porsche Cayenne, og så får den masser af teknik lånt fra Volvo.