Volvo halter overraskende langt bag andre mærker i amerikansk kvalitetsundersøgelse – men Volvo-chef lover alt bliver bedre med lanceringen af den nye Volvo S60.
Hvert år laver det amerikanske firma J.D. Power en undersøgelse blandt bilejere af nye biler, hvor ejerne skal indberette problemer med alt fra sæder til gearkassen. J.D. Power U.S. Initial Quality Study, som testen hedder, er efterhånden blevet en standard, som hele branchen retter sig efter, men netop Volvo må tage sig til hovedet. De er nemlig endt tredjesidst med i gennemsnit 122 fejl per 100 nye biler, kun overgået af Jaguar og Land Rover.
Syv trin til et trygt brugtkøb
Måske overraskende for nogen, er det Kia og Hyundais luksusmærke, Genesis, der ligger øverst i undersøgelsen med kun 68 fejl per 100 biler. Genesis er skarpt forfulgt af netop Kia og så Hyundai. På fjerdepladsen finder vi Porsche, efterfulgt af Ford. I et interview med branchemediet Automotive News Europe, forklarer Henrik Green, Volvos chef for udvikling, at man godt er klar over problemerne.
- Vi må indrømme, at vi havde nogle udfordringer, da vi lancerede XC90. Vi havde en rigtig fin pakke, når det drejede sig om bilens udstyr og funktioner, men vi havde nogle udfordringer på kvalitetssiden. Vi har arbejdet meget på dem, og de skulle være overvundet nu, fortæller Henrik Green til Automotive News.
S60 skal redde ryet
Volvo har længe haft et ry for at bygge sikre og pålidelige biler, og generelt går det godt for det svenske mærke, som har solgt næsten 15 procent flere biler i første halvår af 2018 sammenlignet med året før – det svarer til 317.639 biler i det første halvår i år.
Køb brugt og kør gratis i to år
Men hvis der ikke bliver vendt rundt på kvaliteten i de nye biler, kan det gå ud over både ry og salgstal, men ifølge Henrik Green er svenskerne allerede på bolden.
- Vi forventer, at S60 bliver den bedste launch i Volvos historie, når det kommer til kvalitet. Den bedste launch, vi har haft hidtil, er XC60, som blev lanceret i 2017 fra vores svenske fabrik i Torslanda. Jeg forventer, at S60 slår den. Om det sker, ved vi tre måneder efter de første modeller er på markedet.
Avanceret sikkerhedsudstyr kan være dødsens dyrt
Volvo har mange måder at måle kvaliteten på, men en af de centrale er at tælle antallet af reparationer de første tre måneder, så hvordan det vil gå S60, må vi endnu vente lidt med at se. Produktionen starter først i efteråret, og modellen skal udelukkende bygges på mærkets nye fabrik nær Charleston i South Carolina, USA.