Audi har gjort sig umage med at gøre deres elektriske SUV så strømlinet som muligt. Det betyder, at modellen bliver den første i verden, som dropper sidespejle til fordel for kameraer.
Vorsprung Durch Technik – sådan lyder Audis slogan, og det gælder så sandelig også for deres kommende elektriske SUV. Nu har det tyske mærke nemlig løftet sløret for en del af det udviklingsarbejde, der er gået forud for at skabe en vindglat og dermed strømbesparende SUV.
3.700 nordmænd har allerede bestilt den - Audi e-tron
I udgangspunktet er det ganske simpelt. Jo mindre luft en bil skal flytte, jo mindre energi skal der bruges til at drive den frem. I netop en elbil, hvor rækkevidden er så vigtig, er det derfor måske endnu vigtigere, og luftmodstandskoefficient for e-tron lander på 0,28, hvilket er ganske flot for en SUV. Til sammenligning har sportsvognen Toyota GT86 en cw-værdi på 0,27.
Virtuelle sidespejle
En af de tekniske løsninger på at sænke vindmodstanden er ved at anvende kameraer i stedet for sidespejle, og det er faktisk første gang på en serieproduceret bil i verden, også selvom det bliver ekstraudstyr. Fordelen er, at de er markant smallere end standardmonterede spejle. Det reducerer bilens bredde med 15 cm, og sænker ikke kun luftmodstanden, men også vindstøjsniveauet markant. De billeder, som kameraerne optager, vises på OLED-displays i overgangen mellem instrumentpanelet og døren.
Hver hundrededel af cw-værdien betyder ca. fem kilometers rækkevidde i den daglige kørsel, så der er meget at hente ved hver optimering. Nogle af disse optimeringer tæller blandt andet den standardmonterede luftaffjedring. Fra 120 km/t sænker den karrosseriet med op til 26 mm, hvorved luftmodstanden reduceres. Front- og hækområdet af undervognen er komplet dækket af plader, som sænker vindmodstanden.
Intelligent luftindtag
Luftindtaget til køleren bidrager til en lavere luftmodstand, for bag grillen, sidder der to elektrisk betjente jalousier, og når de er lukkede, strømmer luften næsten uden turbulens. Så snart det bliver nødvendigt at køle drivlinjekomponenterne eller at ventilere klimaanlæggets kondensator, åbnes først den øverste og derefter begge jalousier. Også ved kraftig belastning af de hydrauliske bremser åbnes køleluftindtag, som leder luft ind i de forreste hjulkasser til bremserne.
Elektrisk favorit - her er den nye Nissan Leaf
Luftindtagene på frontens sider omfatter flere kanaler til hjulkasserne. De styrer fartvinden, så den udvendigt strømmer forbi de 19 tommer store fælge, der som standard er aerodynamisk optimerede. Deres design er fladere end på konventionelle fælge, og 255/55-dækkene har særligt lav rullemodstand. Selv dæksiderne er aerodynamisk udformet, så teksten er indpræget i dækket i stedet for fremhævet.
Varm luft
Audi vil stadig ikke ud med, præcis hvor langt e-tron kan køre på en fuld opladning, men de siger over 400 kilometer ifølge WLTP-kørecyklussen. Men der er varmet op til hård kamp. I Storbritannien er Jaguar nemlig meget langt med deres elektriske SUV I-Pace. Den har en vindmodstand på 0,29, men den lander hos danske forhandlere allerede i august i år. Prisen starter ved 740.880 kroner for en bil med 400 hk, som bliver mindre end Audi e-tron, men rækkevidden på 480 kilometer ifølge WLTP lader til at blive bedre end Audi’en.