Tal med din Audi – den nye A6 får en intelligent samtalepartner, og et mild hybrid-system på alle modeller.
Den nuværende Audi A6 har længe trængt til at blive skiftet ud. Originalt blev den introduceret i 2011, mens et facelift forlængede holdbarheden i 2015. Nu skriver vi 2018, og både Mercedes og BMW har nyere og mere moderne modeller på programmet, men Audi nægter at lade sig køre agterud – her er den nye A6, og den er alt andet end teknologiforskrækket.
Sikkerhedsudstyr i moderne biler er udsat, men koster kassen at udskifte
Lad os starte udvendigt. Visuelt har Audi videreført deres tekniske, sporty og elegante design på A6, som er vokset syv mm i længden, 12 mm i bredden og to mm i højden. Indvendigt lover Audi markant bedre plads på bagsædet, mens bagagerummet stadig er på 530 liter. Åbningen er dog blevet bredere, og det gør det lettere at kyle golftaskerne ind.
Tal til din Audi
Vorsprung durch technik plejer at være Audis slogan, og den nye A6 lever til fulde op til det. I kabinen er der tre skærme. Instrumenthuset er en skærm på 12,3 tommer, Audi kalder Virtuel Cockpit. Den nederste skærm er 8,6 tommer stor, og bruges til at styre klimaanlægget – og den bruges til at styre alle funktionerne via skærmen, som er trykfølsom. Når du trykker på en knap, lyder der både et klik, og en lille vibration fortæller, at du har aktiveret en funktion. Til dem, der synes, det er for besværligt at gøre det selv, har Audi udbygget deres stemmebetjente system, som nu er en intelligent samtalepartner. Den forstår kommandoer via lagret data og via data fra skyen. Ud af de mange funktioner kan du selv vælge, hvilke der er vigtigst for dig, blot ved at trække og slippe dem ligesom på en smartphone.
Her er det mest eftertragtede ekstraudstyr
Kør selv
Den nye A6 får parking- og garagepilot, som på sigt selv kan køre bilen ind og ud af din garage eller et p-anlæg. Denne funktion er blandt andet mulig på grund af en avanceret ny ’hjerne’, som Audi har døbt central driver assistance controller (zFAS), samt fem radarsensorer, fem kameraer, 12 ultralydssensorer og en laserskanner. Assistentpakken Tour omfatter en kørselsassistent, der supplerer den adaptive cruise control med lette styreindgreb for at holde bilen i vognbanen, samt effektivitetsassistenten, der understøtter en økonomisk kørestil.
Fra lanceringen tilbyder Audi den nye A6 i en 55 TFSI og en 50 TDI. Benzinmotoren er en 3.0 TFSI, og V6-turbomotoren accelererer med 340 hk og et drejningsmoment på 500 Nm fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder. Forbruget er på 14,9 km/l. 3.0 TDI med 286 hk og et drejningsmoment på 620 Nm byder på tilsvarende præstationer og et forbrug på 18,2 km/l.
Audi vil lave bæredygtig diesel allerede fra i år
Alle motorer i den nye A6 er udstyret med den nye mildhybridteknologi (MHEV), hvor en remstartergenerator (RSG) samarbejder med et litium-ion-batteri. A6 kan rulle med standset motor med mellem 55 og 160 km/t. Start-stop-funktionen kan aktiveres ved under 22 km/t, og genstarten af motoren ved stilstand sker forudseende, så den fx tænder foran en bakke. Ved deceleration genererer remstartergeneratoren en rekuperationseffekt, som kan genopsamle op til 12 kW. Ved reel kørsel reducerer MHEV-teknologien brændstofforbruget med op til 0,7 liter per 100 km.
Den nye A6 kommer til salg i Danmark til sommer, men priserne er endnu ikke klar.