Feltet var stort, og konkurrencen hård – sjældent har der været et så bredt og kompetent felt til Årets Varebil, som 2025. Alligevel var der ingen tvivl om, hvem der skulle videre til finalen.
Solen skinnede for en gangs skyld over Årets Varebil-arrangementet på FDM Sjællandsringen, mens 11 nye og funklende varebiler strålede om kap – lige fra den massive dieseldrevne Ineos Grenadier Quartermaster og Land Rover Defender Hard Top til den lille elbil Toyota Proace City. Der var stor spændvidde mellem de mange deltagere, og flere stillede tilmed op i både el- og dieselvariant. Så der var nok at se til for de syv jurymedlemmer, som både skulle teste bilerne på vej og bane og med og uden trailere.
Trailernes konge
Ifor Williams havde leveret to trailere til testen, så alle typer biler kunne testes med hænger; én tom tiptrailer med en egenvægt på 1.000 kg, og en maskintrailer med minigraver og en samlet vægt på 2,8 tons. Og der var ingen, der var bedre til at klare det slæb end den nye og ganske ukendte Ineos Grenadier Quartermaster. Med en egenvægt på 2.800 kg og 550 Nm allerede ved 1.250 o/min fra en BMW-dieselmotor med seks cylindre, var den tunge trailer næsten ikke til at mærke deromme. Eller også er det bare fordi, Grenadier kører som en gammel Land Rover uanset om der er trailer på eller ej.
Ineos Grenadier kommer til Danmark – Biltorvet besøger fabrikken
Den nye Land Rover Defender var også med i den særlige fabriksbyggede vanudgave, som hedder Hard Top. Med masser af kræfter fra en egenproduceret diesel-rækkesekser, er den også oplagt som trækdyr, og her får man noget mere forfinede køreegenskaber, men det tunge læs får den til at virke lidt mere udfordret.
Rydder hele bordet – VW ID. Buzz Cargo vinder også Årets Varebil 2023
Iveco E-Daily er eneste af elbilerne, der må trække imponerende 3,5 tons, og mellem slalomkeglerne viser den fin form, fordi batteriet sænker tyngdepunktet. Ude på landevejene kunne dog godt savne lidt mere pondus fra elmotoren, og sammenlignet med de nærmeste konkurrenter, der dog ikke må trække nær så meget, er Iveco E-Daily ret dyr.
Finalisterne
I finalefeltet møder vi to klassikere, Ford E-Transit Custom og Volkswagen Transporter. To biler, der har adskilt håndværkere i to lejre i årtier, som var det FCK-fans mod Brøndby-tilhængere. Men alt det er slut, for Transporter er teknisk set nu en Transit Custom, og uanset hvilken du vælger, får du en meget velkørende varebil med både fornuftige el- og dieselmotorer. Det er nok til at sende de to videre til finalen.
Ford Transit Custom – stadig håndværkerens ven
Vi finder endnu et tvillingepar i finalen – Renault Master og Nissan Interstar som byder på mange kvadratmeter til en lav pris. Elbilen-versionen lover over 400 kilometers rækkevidde for en varebil med 10,8 kvm lastrum og en frapris på 290.000 kroner. Oven i hatten får du en moderne kabine og komfortable køreegenskaber.
Sidste finalist er Toyota Proace Max, der må køres på almindeligt B-kørekort, selvom den har en totalvægt på 4,25 tons. Det betyder, at elbilen kan laste helt op til 1,5 tons og må trække en trailer på 2,4 tons. Toyota’en, som i virkeligheden er et ikke helt nyt Stellantis-produkt, stiller nu med et massivt 110 kWh batteri, som giver en officiel rækkevidde på 424 kilometer.
Iveco e-Daily – den tunge dreng tænker grønt
Hvilken af de ’tre’ finalister, der vinder titlen som Årets Varebil 2025, bliver afgjort torsdag den 3. april i forbindelse med Transportmessen i Herning.
Feltet
Ford Transit Custom, Transit Connect
Ineos Grenadier Quartermaster
Iveco Daily
Land Rover Defender Hard Top
Mercedes Sprinter
Nissan Interstar
Renault Master
Toyota Proace, Proace City, Proace Max