Audi har løftet sløret for prisen på den kommende e-tron SUV i Tyskland, som ender på under 600.000 kroner og en rækkevidde på 500 kilometer.
Audi glæder sig til at introducere deres første egentlige serieproducerede elbil i løbet af slutningen af 2018. Mest af alt, fordi den er et spark i skridtet på Tesla og deres Model X. E-tron-modellen fra Audi er nemlig formet som en elektrisk SUV, lidt større end Audi Q5, og noget tyder på, at den nok skal blive populær. I Norge har 3.700 kunder allerede forudbestilt modellen, inden de har kørt den.
Her er den nye Audi A6 - klogere og mere rummelig
Audi har nu bekræftet en pris for e-tron i Tyskland – 80.000 euro eller 595.896 kroner, så bilen burde i princippet koste 834.254 kroner i Danmark, når den kommer til salg i næste år. Audi kan hverken be- eller afkræfte prisen indtil videre. Det er stadig billigere end Tesla Model X 75D, som koster 913.000 kroner.
CO2-neutral fabrik
Audi har ikke oplyst nogle tekniske detaljer endnu. Selv kalder de bare rækkevidden for langtursegnet, men rygterne siger, at e-tron får en NEDC-rækkevidde på 500 kilometer, som matcher Tesla Model X. Til gengæld oplyser Audi selv følgende:
Her er alle de store elektriske nyheder fra Geneve
Den langtursegnede rækkevidde og et bredt udbud af lademuligheder giver kunden mulighed for at køre rent elektrisk, uden at skulle gå på kompromis. Den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen kan tanke strøm fra lynopladere med en ladeeffekt på op til 150 kW. Dermed er SUV'en klar til næste langtursetape efter knap 30 min.
Den elektriske SUV har firehjulstræk via to elmotorer, som skulle yde 435 hk tilsammen og have en overboost-funktion på 503 hk i kort tid. Igen er det ikke noget, Audi har bekræftet. Til gengæld har Audi bekræftet, at produktionen skal foregå på mærkets nye CO2-neutrale fabrik i Bruxelles.
Vi laver en koger i Fords nye 450 hk stærke Mustang GT
Fire kontinenter
Når e-tron kommer i produktion i efteråret, vil den være testet på fire forskellige kontinenter. Lige fra skandinavisk kulde til heden i Afrika, Asiens bjergrige højder til Nordschleife på Nürburgring. Audi tester førseriebilerne i alle klimazoner i temperaturområdet fra under -20 grader til over +50 grader celsius. I alt anvendes der 250 Audi e-tron-prototyper i forbindelse med de forskellige tests. De tilbagelægger over fem millioner kilometer – det svarer til 125 gange jorden rundt og ca. 85.000 driftstimer.