Den elektriske Mazda 6e lægger op til at blive en dansk favorit som i fordums tid. Startprisen lander på 300.000 kroner for en bil, der måler næsten fem meter og er proppet med luksus.

Efter sigende er det stadig klassikere som 323 og 626, vi danskere husker bedst, når talen falder på Mazda. Modelprogrammet har de senere år ikke været besat af specielt populære modeller, og kun den lettere aparte MX-30 har dækket Mazdas elektriske flanke. Men alt det kommer til at ændre sig snart.

Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde

Mazda lancerer nemlig den nye, elektriske 6e snart, og det til en overordentlig skarp pris. Indikationerne er, at bilen starter ved 300.000 kroner for en Takumi med en lang liste af standardudstyr. Blandt får man et kæmpe panoramatag, ventilation i forsæderne og et stort headup-display, der svarer til en skærm på 50 tommer.

Mazdas overraskelse i CX-60 – giver sekscylindret diesel mening?

Der findes også en Takumi Plus, hvor man får et gardin til panoramataget, men vigtigst er et ret lækkert Nappa-læder indtræk, som giver indtryk af en mere luksuriøs bil. Specielt fordi merprisen for denne pakke blot er 15.000 kroner. Vi havde mulighed for at kigge nærmere på en ’tæt-på-produktionsklar’ bil i Takumi Plus-trim, og ulempen ved panoramataget og dets gardin, er at det stjæler lidt af pladsen i højden på bagsædet, men hverken benplads eller finish fejler noget.

Stort batteri, lille pris

Standard leveres Mazda 6e med et 68,8 kWh stort batteri, som giver en officiel rækkevidde på 479 kilometer. Mazda forventer, at det kan hurtiglades med op til 200 kW, så ladetiden fra 10 til 80 procent er under 25 minutter.

Elmotoren trækker på baghjulene og yder 258 hestekræfter og 320 Nm. Heldigvis er egenvægten relativt let og under to ton. 0 til 100 km/t ekspederes på 7,6 sekunder.

Den oversete japaner - brugttest af Mazda 6

Der kommer også en Long Range variant med et 80 kWh stort batteri og 245 hestekræfter. Det er et NMC-batteri, hvorimod det mindre er et LFP. Det betyder, at batterierne er nærmest lige tunge, men det betyder desværre også, at det store batteri kun kan hurtiglades med 90 kW. Til gengæld er rækkevidden så op til 552 kilometer fuldt opladt. Og merprisen for det store batteri er kun 15.000 kroner.

Kinesisk produktion

Mazda 6e bliver udviklet i samarbejde med det kinesiske mærke Deapal, og bliver produceret på en Mazda-fabrik i Changan. Her har man produceret Mazda’er i årtier, og den nye 6e adskiller sig fra sin kinesiske søster ved blandt andet at have et andet baghjulsophæng, som skulle gøre den mere dynamisk.

Brugttest af Mazda CX-5 - Køreglæde for hele familien

Mazda 6e bliver lanceret herhjemme til august, men vi må nøjes med hatchback-varianten. Der er ikke planer om en egentlig sedan eller stationcar. Til gengæld vil der senere komme en SUV-variant.