Når du går på jagt efter en ny bil, er det først og fremmest bilmærke og model, som er vigtigt for dig, mens gejl og træ ikke er noget hit. Det viser en undersøgelse fra biltorvet.dk over danskernes søgevaner i 2017.

Undersøgelsen viser, at danskerne er ret stålsatte omkring bilmærke og model – hele 40 procent af søgningerne drejer sig om det. Det er stærkt efterfulgt af årgang, kilometertal og biltype, samt om vognen drives af diesel eller benzin. 23 procent søger på dette.

Interessant bliver det, når man kigger på ekstraudstyret.

Hvis din bil har automatgear, er den nemlig en eftertragtet vare. Automatgear er et af de mest søgte kriterier, faktisk er det ni gange mere populært end fartpilot, som ligger på andenpladsen i top ti-listen over det ekstraudstyr, danskerne helst vil have i deres nye brugte bil. Fartpilot skal i øvrigt dele andenpladsen med anhængertrækket, da det kun er ganske få søgninger, der adskiller de to.

Kold i måsen
Bemærkelsesværdigt er det, at vi tilsyneladende også kan sætte miljøet højere end egne umiddelbare behov. På femtepladsen finder vi nemlig dieselpartikelfilteret, der viser sig at være mere eftertragtet end at få varmet numsen med sædevarme på en kold dag.

”Det kan jo også hænge sammen med at diesel har fået en ret hård medfart på det seneste. Både dieselskandalen, hvor producenter bevidst har brugt software til at få motorerne til at udlede færre farlige stoffer i tests, og det faktum at mange europæiske byer har restriktioner mod ældre dieselbiler, der fx ikke har partikelfilter,” mener Bernt Kastberg, motorjournalist på biltorvet.dk. 

Hård medfart
Hård medfart får også det udstyr, der er mindst eftertragtet. Hvis du vil være sikker på at få lidt mindre for din brugte bil, så er det blot at sørge for, at din bil har træinteriør, en sænket luftundervogn og godt med spoilere og skørter. Hvis du så installerer tv og husker at fremhæve hattehylden i annoncen, er du godt på vej til at have en bil, de fleste klikker hovedrystende forbi på biltorvet.dk, og som til gengæld er sikret mange ensomme uger i garagen med et muggent til salg-skilt.

”Det giver jo fint mening at spoilere, skørter og hattehylder måske ikke lige er de bedste salgsargumenter, men at et fint træinteriør, som vi fx kender fra noble britiske mærker som Jaguar, Bentley og Rolls Royce er lige så upopulært som veloursæder, er lidt en overraskelse,” mener Biltorvets motorjournalist.

Udenfor top ti-listerne gemmer sig også nogle små interessante overraskelser. Det viser sig, at mange går op i om det er en én-ejersbil, og så er det også vigtigt, at der ikke er blevet røget i vognen. Begge dele bliver søgt oftere på end fx parkeringssensor, der ligger på sjettepladsen i top-ti-listen. Så husk at fremhæve dette, når du vil sælge din bil – hvis altså det passer.

 

TOP 10 ekstraudstyr

 

JA, TAK:

Automatgear
Fartpilot
Anhængertræk
Klimaanlæg
Navigation
Parkeringssensor
Dieselpartikelfilter
Sædevarme
Læderinteriør
Bluetooth


ELLERS TAK:

Træinteriør
Lændestøtte
Hattehylde
Luftundervogn
Veloursæder
Spoiler
Skørter
TV-modtagelse
Sænket undervogn
Lygtevasker