Hvis du er til elegant design, masser af plads og lang rækkevidde, så er Audi klar med konceptet for den nye Audi A6 Avant. Det bliver en elbil med op til 700 kilometer rækkevidde, og mulighed for at lade 300 kilometer rækkevidde på cirka ti minutter.
Vi har allerede set Audis bud på en elektrisk A6 sedan, men nu er de også klar med stationcarversion, som hedder Audi A6 Avant e-tron concept. Konceptet skulle være meget tæt på produktionsmodellen, men derfor er der stadig masser af saftige, tekniske nyheder. A6 er nemlig første Audi, som er bygget på hele koncernens nye elektriske platform, som i fremtiden kommer til at danne basis for nærmest alle elbiler fra Porsche, nogle fra Volkswagen og selvfølgelig også Audi.
Audis elektriske A6 får 700 kilometer rækkevidde og indbygget projektor
PPE, som er en forkortelse for Premium Platform Electric, har et batterimodul mellem akslerne. Batteristørrelsen og akselafstanden er skalerbare, mens A6 Avant har et 100 kWh stort batteri. Platformen har mulighed for både elmotor på både for- og bagakslen. I konceptet er der to elmotorer, som til sammen yder 470 hestekræfter og 800 Nm.
Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron
Takket være 800 V-systemet og en ladeeffekt på op til 270 kW kan bilen på kun 10 minutter ved en lynoplader oplades med tilstrækkelig energi til at køre cirka 300 kilometer, mens man kan glæde sig over en rækkevidde på over 700 kilometer.
Skarpt design og skarpere lygter
Konceptet for den kommende Audi A6 Avant måler 496 centimer, og har en bredde på 196 centimeter og en højde på 144 centimeter, som gør den lang, flad og bred. Men designet præges også af store 22” fælge og korte overhæng. Den lave kabine og den dynamiske tagbue på Avant danner markante proportioner. Et typisk element på Audi Avant er den let hældende tagbue med skrå D-stolper. På fronten ses den store Audi-typiske lukkede Singleframe-grill, som er omkranset i bunden af luftindtag til køling af drivlinjen, batteriet og bremserne. De flade forlygter strækker sig langt ud i siderne af forenden og understreger den horisontalt fokuserede arkitektur, der giver bilen yderligere bredde.
Brugttest – Audi taber forspringet med A6
De slanke forlygter og baglygter flugter med de overordnede linjer, og bag lygteglassene gør digital Matrix LED- og digital OLED-teknologi det muligt at opnå maksimal lysstyrke og en bred vifte af funktioner, selv med et minimalt overfladeareal, samtidig med at de tilbyder lyssignaturer, der kan tilpasses.
Tre små højt opløselige LED-projektorer er indbygget i hver side og omdanner jorden under dørene til en scene, når dørene er åbne, hvor små lyseffekter hilser passagererne med beskeder på deres eget sprog. De små projektorer kan også vise advarselssymboler på jorden – fx for at advare cyklister om, at bildøren er ved at åbne.
Revisorens våde drøm – spar næsten en kvart million på Audi A6 50 TFSI e
Bagpå har konceptbilen en ny generation af digitale OLED-elementer, der som en kontinuerlig lysstrimmel fungerer som en skærm. De kan også bruges til at skabe næsten ubegrænsede variationer af digitale lyssignaturer. En ny funktion i baglygterne er de digitale OLED-elementers tredimensionelle arkitektur, der gør det muligt at opleve det dynamiske lysshow ikke kun i to dimensioner som tidligere men med 3D-effekt.
De første Audi-serieproduktionsmodeller, der er bygget på PPE-platformen, vil løbende blive afsløret startende fra 2023.